Vår skola
Parkskolan är en skola med drygt 400 elever i förskoleklass till årskurs 6. Vi har naturen runt knuten och använder utomhusmiljön för lärande och lek. Förskollärare, grundskollärare och fritidspedagoger arbetar tillsammans för att få en helhetssyn på eleven och lärandet.
Om skolan
Parkskolan ligger i anslutning till Renströmska parken i Kålltorp.
Verksamheten är indelad i fyra spår som består av elever från olika årskurser.
Inriktning
På Parkskolan arbetar förskollärare, grundskollärare och lärare i fritidshem i arbetslag för att få en helhetssyn på eleven, lärandet och den sociala utvecklingen.
Vi vill att eleverna ska känna trygghet, lust och glädje i lärandet — en förutsättning för att de ska kunna ta till sig kunskaper och utveckla förmågor enligt verksamhetens mål. En grund för detta ger vi genom att stimulera en god social-emotionell kompetens hos eleverna och via arbetet med skolans värdegrund, som går som en röd tråd genom verksamheten.
Naturen används som en inspirerande miljö för lärande och lek. Vi använder oss bland annat av utomhuspedagogik där eleverna lär med hela kroppen. Vi har naturen nära skolan vilket ger goda möjligheter att bedriva undervisning utomhus.
Fritidshem
Parkskolan har tre åldersblandade fritidshem, ett för varje spår. I fritidshemmen erbjuds eleverna en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande.
Skolmiljö
Hösten 2020 flyttade Parkskolan in i nya fina lokaler vid Renströmska parken. Den nybyggda skolan ligger i nära anslutning till Delsjöområdets vackra natur. Vi är även en skofri skola.
Trygghet och trivsel
Vi är en trivselskola där elever är trivselledare för att bidra till en bättre sammanhållning och bättre skolmiljö
Likabehandling
Om elever upplever sig kränkta eller diskriminerade pratar de med sin klasslärare, rektor eller någon annan vuxen på skolan. I skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling beskrivs det förebyggande, främjande och åtgärdande arbetet.
Delaktighet för elever
På Parkskolan arbetar vi med att tidigt träna på demokratiska processer i både klassrumssituationen och i olika forum. En gång i månaden träffas två elevrepresentanter från varje klass på elevrådsmöte. Elevrådsrepresentanterna har med sig förslag och idéer från sina klasskamrater.
Dialog med vårdnadshavare
Samtliga klasslärare skriver varje vecka ett veckobrev. Fritidshemmen skickar ut information från sin verksamhet varannan vecka.
En gång per termin bjuds elever och vårdnadshavare in till utvecklingssamtal. Vid dessa samtal ligger fokus på trivsel och elevens utveckling mot målen.
Varje termin bjuder vi in alla till ett möte för vårdnadshavare . På mötet har vi både information och diskussion om frågor som rör skolan och eleverna.
På Parkskolan finns ett forum för samråd bestående av vårdnadshavarrepresentanter från varje klass, skolledning och pedagoger. I rådet informerar vi varandra om aktuella och planerade händelser samt tar fram förslag och idéer som är positiva för skolan. Forum för samråd sammanträder två gånger per termin.