Vår förskola


Opalgatans förskola består av tre avdelningar och vi strävar mot att arbeta som en förskola. Lek, lärande och utforskande är centralt hos oss, oavsett om vi är inomhus, på gården eller i vårt närområde. Dagarna på förskolan genomsyras av demokrati och empati. Barnens intresse och behov visar vägen. Vi som vuxna följer och inspirerar med nya insikter, i strävan mot att ge alla barn förutsättningar till att bli goda samhällsmedborgare. Våra fokusområden är baserade på vad vi anser är viktigt för våra barn just nu.

Demokrati

Allt vi gör i förskolan vilar på en demokratiskt grund. Inledningsvis är vårt fokus att barnet ges möjlighet att skapa trygghet till oss pedagoger och det är därför viktigt att varje barn känner sig bekräftad och lyssnad på. Utöver att barnen ska lära i en trygg och lustfylld miljö, ska de även ges utrymme att inhämta och utveckla kunskapar kring demokratiska principer, normer och värden.

Vårt synsätt baseras på att varje barn är jämlikt, samtidigt är varje barn också är unikt. Vi förmedlar och förankrar respekten för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som vårt samhälle vilar på.

Lek, lärande & kunskap

Leken är grundläggande för barns lärande och utveckling. I leken får barnen möjlighet att uppleva, bearbeta och ingå i ett socialt samspel. Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta tillvara barnens intresse för att lära och att erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter. Vår roll är att ta tillvara på barnens vetgirighet, vilja och lust att lära samt att stärka barns tillit till den egna förmågan.

Mod och självkänsla

Det är viktigt att vi skapar miljöer kring barnen där de utvecklar en positiv självbild och en god självkänsla. Självkänslan är direkt beroende av hur barnen blir bemötta och "sedda" av dem som står dem nära och som de dagligen har omkring sig.

Vi pedagoger ska se det positiva i alla barn, tro på deras förmåga och vi ska inneha förmågan att kunna förmedla detta till barnet. I den vardagliga kontakten är det känslomässiga klimatet och de möten vi skapar runt barnen avgörande för hur de uppfattar sig själva.

Social kompetens

Vår förskola grundas på att vi ser alla barn som unika och därför bemöter vi barnen olika utifrån deras behov. Tillsammans utvecklar vi: vår empatiska förmåga, att ta någon annans perspektiv, visa hänsyn, omtanke och respekt för allas lika värde. Gemensamt skapar vi de normer och värden som är grundläggande i vår verksamhet och i det samhälle där vi alla lever, genom att lyssna, samtala, imitera och samspela med varandra.

Ansvar och lärmiljöer

Vi som arbetar på förskolan ansvarar för att ge barnen förutsättningar och möjligheter till att utforska, genom att använda sig av olika uttryckssätt, material och tekniker. Vi tar barnens funderingar och idéer på allvar och möter dem med respekt och nyfikenhet samt att vi utmanar barnen i deras tankar och föreställningar.

Vi ser oss själva som medforskare, som tillsammans med barnen undersöker och reflekterar kring olika fenomen. Vi strävar mot att våra miljöer ska ge barnen möjlighet till att utforska samt att de ska ge barnen förutsättningar att vidareutveckla sina intressen. Barnen ska möta en tillåtande miljö, med stimulerande material, som är tillgängligt för alla vilket skapar de bästa förutsättningarna för barnen att tillsammans utforska sin omvärld.

Organisation

Vår förskola består av tre avdelningar; Ekorren, Nyckelpigan och Haren. På varje avdelning arbetar tre-fyra pedagoger. Förskolan har också en egen lokalvårdare och en kokerska, som lagar vår frukost och lunch.

Under dagen samarbetar vi över avdelningarna för att skapa en bra verksamhet för barnen. Vi möts i tvärgrupper, har gemensamma gårdsaktiviteter och annat för att barnen ska få möjlighet att bygga andra relationer och få nya erfarenheter.

Vi ser också till att vi pedagoger möter varandra i olika former av reflektionsgrupper, dessa möten är en central del av vårt arbete när det kommer till att ständigt utveckla förskolans kvalitet. Vi försöker alltid se över hur vi gör och hur vi kan göra bättre, för att ge barnen bäst förutsättningar till en rik förskola. En god relation till vårdnadshavarna är betydelsefull för oss. Det är vårdnadshavarna som är proffs på sina barn och är barnens primära trygghet. Därför är det viktigt för oss att ha en tät och god kontakt med vårdnadshavarna.