Samarbete som ökar kvaliteten i undervisningen

Publicerad 29 november 2018

Lärarna Madeleine Segerstedt och Anniqa Frid arbetar på ett sätt som innebär att de får tid att utvecklas som pedagoger. Varje vecka träffas de och utgår då ifrån väl prövade metoder när de planerar sina lektioner.

- Jag har blivit en mycket bättre lärare genom samarbetet med Anniqa. Genom att använda lärandematriser och metoder för läsförståelse som stöd när vi planerar lektionerna har vi höjt kvaliteten på undervisningen. Vi arbetar bra tillsammans och delar med oss av vår kunskap och erfarenhet.

Metoder som gör uppgifter begripliga

I svenska arbetar ni bland annat med matriser, som visar eleverna hur de kan bygga upp en text, till exempel en saga.

- Ja, Anniqa och jag tar fram matriser inför varje uppgift. Många elever tycker att det är bra med det stöd som matrisen ger för det blir konkret och tydligt vad de ska göra för att skriva en bra text. Samtidigt kan eleverna fortfarande vara kreativa. Jag har aldrig skrivit vad sagan ska handla om, bara visat på vilka delar en bra saga innehåller.

Lär barnen att läsa aktivt

Den kanadensiske läraren Adrienne Gear, är förebild för Madeleine och Anniqa. Gear har tagit fasta på forskning som visar att duktiga elever använder särskilda metoder för att läsa och ta till sig en text. Utifrån den forskningen utvecklade hon en modell för läsförståelse som Madeleine och Anniqa tagit med sig in i sina klasser på Nordhemsskolan.

- Vi lär eleverna att hitta metoder som hjälper de att lösa olika uppgifter. Det gör vi till exempel genom att hjälpa eleverna att bryta ner de olika delarna i en text, till exempel i en geografibok, så att de förstår hur de ska ta till sig texten. De här metoderna kan eleverna ta med sig in i alla ämnen, inte bara svenskan.

Madeleine avslutar med att säga att nästa utmaning är att ta fram en lärandematris för ämnet matematik.

Lästips: Johan Alm, Lärandematriser – att få eleven att förstå

Vill du läsa tidigare artiklar så finns de här.