Arbetsplatsförlagt lärande

I skolan läser du gymnasiegemensamma ämnen, deltar i yrkeskurser och får grundläggande yrkeskunskaper.

Den fördjupade yrkesutbildningen får du av utbildade handledare under APL-perioden.

Av utbildningstiden är  ca: 30 veckor förlagda till ledande branschföretag som APL (praktik). I årskurs 1 görs två av dessa veckor som miljöpraktik ute på företag.

Som transportelev på MTG kan du erhålla körkortsbehörigheter för vald inriktning (lastbil- eller bussinriktning) samtidigt som du också får ovärderlig kunskap om branschen. Under år 3 är de sista veckorna av skoltiden reserverade för att fördjupa dina kunskaper tillsammans med din blivande arbetsgivare. Möjligheten till fast anställning för dig är efter avslutad utbildning  stor.

För att du som elev ska nå dina körkortsbehörigheter ska du:

• vara godkänd i samtliga avslutade kurser
  • ha körkortstillstånd
  • ha god närvaro i skolan
  • ha visat intresse och engagemang för utbildningen
  • ha uppträtt enligt etiska och moraliska regler som tillämpas i fordons- och transportbranschen.