Om skolan

Motorbranschens tekniska gymnasium är en modern fordon- och transport utbildning som utvecklats i samverkan mellan motorbranschen i Göteborg och Göteborgs Stads utbildningsförvaltning.

Certifierat motorbranschcollege

Den 13 september 2023 blev Motorbranschens tekniska gymnasium, MTG, certifierat motorbranschcollege.

För att bli certifierat motorbranschcollege måste man uppfylla sex olika kriterier:
1. En säkrad kompetensförsörjning
2. Ett nära samarbete med bransch och företag på orten
3. Kvalitetssäkring och nöjda elever på de fordonstekniska programmen
4. Kompetensutveckling för yrkeslärare
5. Tillgång till ändamålsenliga maskiner, utrustning och lokaler
6. Ett kvalificerat APL, (arbetsplatsförlagt lärande)

Det bästa av två världar

Det behövs massor av kompetenta förare och tekniker där ute. Faktum är att det är så ont om folk att branschen har bestämt sig för att satsa på en egen gymnasieutbildning, men inte i egen regi utan tillsammans med Göteborgs stad. Resultatet är det bästa av två världar – branschens resurser och känsla för vad som efterfrågas, stadens stabilitet och erfarenhet av skolverksamhet. Tillsammans är vi MTG – Motorbranschens Tekniska Gymnasium.

Till verkligheten utan omvägar

På bara tre år ska du bli en fullfjädrad tekniker eller förare. Dessutom behöver du grundläggande behörighet i ämnen som svenska, engelska och matte. Det kräver målmedvetenhet och fokus. Därför har vi lagt upp en samlad utbildning, med tydliga mål som matchar branschens krav. Till och med schemat är fokuserat – åtta till16 varje dag, inga håltimmar. Givetvis erbjuder vi branschens bästa praktikplatser, så att du lär dig rätt saker på rätt ställe.

Fullt fokus på din framtid!

På MTG får du en personligt anpassad utbildning, med det stöd just du behöver för att lyckas. Det blir möjligt genom att vi jobbar i små grupper, med utrymme för individuell anpassning, och stort personligt engagemang från våra lärare. Vi har schemalagd läxhjälp varje dag, för att du inte ska tappa tempo eller motivation. Behöver du extra stöttning så får du det. Vi har fullt fokus på din framtid. Branschen kräver det.