Rekommendation 3: En grönare stad

En grönare stad som är mer tillgänglig för alla främjar en ökad social närvaro och trivsel.

Medborgarrådet ser att:

Det är stor biltrafik i Göteborg och detta leder till utsläpp och farliga partiklar, olyckor, trängsel, försvårar för kollektivtrafiken och skapar hög ljudnivå.

Medborgarrådet rekommenderar att:

Åtgärdsförslag 1: Införa fler bilfria gator inom Vallgraven och andra tätt bebodda områden i Göteborg i enlighet med den spanska modellen ”Superblocks” skapad av Salvador Rueda. Superblocks är ett koncept där vissa delar/kluster stängs av för genomfartstrafik och endast tillåter fotgängare och cyklister. Detta för att det ökar ekonomisk tillväxt eftersom det ökar tillgängligheten för butiker, skapar större utrymme för fotgängare och cyklister och fler träd/grönska.

En grönare stad som är mer tillgänglig för alla främjar en ökad social närvaro och trivsel. Fler bilfria gator i centrala områden innebär också ökad mobilitet och säkerhet för t.ex. personer med funktionsnedsättning eller äldre. Träd har dessutom en stor positiv påverkan på människors mentala hälsa och med fler bilfria gator kan man plantera fler träd och annan grönska.

Åtgärdsförslag 2: Underlätta pendling och samåkning genom att bygga säkrare, fler, större och grönare pendelparkeringar. Pendelparkeringar med gröna tak, solpaneler och laddstationer för elfordon kan både förbättra miljön och göra dem mer användarvänliga.

Staden ska också göra kollektivtrafiken billigare och mer pålitlig genom större punktlighet samt göra det möjligt att ta med cykel på kollektivtrafiken för att öka flexibiliteten för pendlare.

För att främja cykling bör staden bygga fler säkra cykelparkeringar med möjlighet att ladda el-cykel och el-sparkcykel och skapa fler separerade cykel- och gångbanor. Utöver separata cykelbanor för att främja cykling är det viktigt att sätta gröna tak över vissa cykelbanor och cykelparkeringar eftersom det ger både bättre luft för hela staden och gör att det är enklare att cykla vid svårare väder.

Staden ska underlätta för samåkning genom att premiesystem där de som samåker slipper betala till exempel trängselskatt. Detta kan eventuellt genomföras genom att bygga en applikation.