Foto: Lo Birgersson

Vår förskola


Förskolan Lillekärr Södra 53/ Solgläntan har sju hemvister och ett tillagningskök. Barnen på förskolan är indelade i grupper efter ålder, eftersom vi vill utforma en spännande och lärorik verksamhet och miljö utifrån ålder, intressen och behov av utmaningar.

Förskolan har renoverats både inom och utomhus 2014. Hemvisterna består av 3-4 rum i varierande storlek. Varje hemvist har var sin egen ateljé för det kreativa skapandet. Dörrarna mellan hemvisterna är oftast öppna. Det ger barnen möjligheter till möten mellan hemvisterna som i sin tur skapar relationer mellan barn i olika åldrar. Den pedagogiska miljön och det varierande material barnen erbjuds ska ge barnen möjlighet att leka, utforska och lära.

Förskolan har en egen kock som lagar god och näringsrik mat. Vid måltider serveras maten från ett buffébord där barnen själva ser vad som erbjuds och utifrån det gör sina egna val. Pedagogerna finns alltid med barnen för att se och hjälpa till vid behov.

Utemiljön

På vår stora gård möts barn i alla åldrar i lek och lärande. På gården finns det gott om möjligheter för lek, både enskilt och i grupp. Den är byggd utifrån att barnen ska kunna mötas och lära tillsammans i olika stationer och aktiviteter. De lärmiljöer/pedagogiska miljöer vi har inne försöker vi också skapa ute med till exempel lekkök och bygglek. De projekt barnen jobbar i påverkar även aktiviteterna utomhus. Det finns också möjlighet till skapande aktiviteter utomhus. Under det varma halvåret försöker vi äta mellanmål ute många av dagarna när väder och verksamhet tillåter. Vi använder också närmiljön och skogen som vår lärmiljö

Personal

Vi arbetar i en lärande organisation vilket innebär att pedagogerna regelbundet träffas i nätverk av olika slag för reflektion, inspiration, utvärdering och utveckling. Vi har förskollärare och barnskötare som arbetar i team. Alla har olika intresseområden som bidrar till att det skapas mångfald i miljöer och verksamhet.

En dag på förskolan

Förskolan öppnar kl 6 och första stunden är vi tillsammans på en hemvist. Hos oss är morgonen viktig och det ska kännas tryggt att lämna sina barn. Frukosten äter vi på varje hemvist cirka 8.00 Dagens innehåll styrs av projektarbetet. Under förmiddagen har vi olika aktiviteter både ute och inomhus. Våra dagar växlar mellan planerade aktiviteter, fri lek och vila. Någon gång under dagen har vi möten med barnen där vi tillsammans reflekterar, lyssnar och lär. I aktiviteterna är barnen uppdelade i mindre grupper. Klockan 11.30 serveras lunchen och för många barn är det sedan lite lugnare aktiviteter. Fram till mellanmålet som serveras ca 14.30 har barnen olika aktiviteter, en del arbetar fortfarande i projekt medan andra sover eller nyss har vaknat. Från ca kl 16.30 och fram till förskolan stänger så är vi oftast tillsammans, barn och pedagoger från alla hemvister.

Vi tar tillvara traditioner på olika sätt och utifrån olika hemkulturer. Vi har nära till grönområden och alla barn oavsett ålder tar promenader i mindre grupper till dessa.

Varje höst har vi en höstfest och luciafirande som sker utomhus. På våren har vi kombinerat sommarfesten med förskolans dag. Då träffas vårdnadshavare, barn och pedagoger på gården och har olika aktiviteter tillsammans. Vi grillar korv, sjunger och leker.

Pedagogik och profil

I Norra Hisingen arbetar vi med förskolan som en plats för demokrati och delaktighet. Alla förskolor har som mål att arbeta med projektorienterat och pedagogisk dokumentation för att öka barnens inflytande över sitt lärande.

Vi arbetar utifrån de styrdokument som råder, Läroplan för förskolan, LPFÖ 98 rev.10. Den är, tillsammans med skollag och de lokala politikernas mål, det som styr förskolans innehåll. Göteborgs stads verksamhetsidé för förskola och skola lyder: 

  • Barnen inre motivation och lust att lära
  • Delaktighet och medskapande
  • Helhetssyn

Pedagogisk dokumentation

Pedagogisk dokumentation är ett sätt att följa barns lärande och de processer som är igång med bland annat foto, film, observationer och reflektioner tillsammans med barn, föräldrar och kollegor. Ett sätt att se och utveckla kvalitén i förskolan.

Alla ska ges möjlighet att delta och bidra till förskolans utveckling. Alla har rätt att uttrycka sin åsikt och vågar säga vad de tycker och tänker och känner sig som en viktig tillgång och resurs i förskolan. Barn utforskar och lär tillsammans med andra barn, vuxna och i miljöer och sammanhang där de utmanas och prövar sina förmågor. Vi ska se till att det finns erbjudanden och material som DRAR barn till sig – Man skapar ny vänskap och nya relationer som ej är kopplat till kön

Vi har ett utvecklat och nära samarbete med förskolor i norra Italien där både pedagoger, chefer och politiker har erfarenhetsutbyten. Pedagogiskt utbyte/ Resa i lärande ger en möjlighet att utbyta och utbilda sig både på studieresor och genom besök på andra förskolor i stadsdelen.