Projekt
Här presenteras löpande projekt och forskning som grundskoleförvaltningen har genomfört och som kan stötta arbetet med undervisningens kvalitet.
Pilotprojekt Konversations-AI i moderna språk
Som en del i att undervisningen i Göteborgs skolor ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet genomförde grundskoleförvaltningen och utbildningsförvaltningen under våren 2024 ett gemensamt pilotprojekt inom ramen för den vetenskapliga arenan. Syftet var att undersöka hur konversations-AI kan stärka språkutbildning och lärande i moderna språk.
Från grundskoleförvaltningen deltog fem språklärare och 96 högstadieelever i årskurs 7 och 8 i pilotprojektet. Under sex veckor under våren 2024 övade eleverna på att prata på målspråken franska, tyska eller spanska med stöd av virtuella konversationsagenter som konversationspartners.
(AI genererad bild)
Eleverna använde målspråket aktivt i olika dialoger med konversationsagenter i 360-graders videos på sina Chromebooks och med headsets. Eleverna interagerade i vardagsnära situationer där de exempelvis skulle säga vad de har på sig, fråga om vägen, prata om sin familj, eller beställa på café och restaurang.
Lärarnas samlade uppfattning om denna metod är positiv när tekniken fungerar som den ska och i en organiserad lärmiljön. De ser flera fördelar jämfört med traditionella lektionsaktiviteter såsom exempelvis ökat fokus, engagemang, individuell återkoppling och mängdträning. Det verkar särskilt gynnsamt för elever som annars är tysta eller mindre aktiva i klassrummet.
Eleverna bekräftar att de med konversationsagenterna pratar mer på målspråket än vad de brukar göra under vanlig lektionstid, då tiden annars mest ägnas åt att läsa eller skriva.
Erfarenheterna har samlats och analyserats i en rapport: