Bokens grundläggande principer med förslag på stöttande verktyg

Målet med all undervisning är att eleverna ska lära sig nya saker och utvecklas. För att du som lärare ska kunna välja aktiviteter för din undervisning måste du först ha bestämt vad det är eleverna ska lära sig, det vill säga du behöver identifiera  lärandeobjektet. Lärandeobjektet synliggörs genom att beakta elevernas förkunskaper och inspel. När det specifika lärandeobjektet är definierat behöver du fundera över på vilket sätt du ska organisera undervisningen för att lärandeobjektet ska bli tydligt för eleven.

Boken Grundläggande principer för undervisning bygger på variationsteori. Lyssna på våra poddavsnitt där vi diskuterar teorin med lärare och forskare som undervisar i matematik och med med lärare som är språk-, läs-, och skrivutvecklare. I poddarna ger lärarna också konkreta exempel från sin egen undervisning.

 Framsidan på boken Principer för undervisning

Grundskoleförvaltningens poddar

Skolan, lärande och framtiden 

Att arbeta med likvärdig undervisning för integrerade elever

Kort om bokens grundläggande principer

För att du som lärare ska kunna planera för hur undervisningen ska genomföras måste du först ha bestämt vad det är eleverna ska lära sig, det vill säga lärandeobjektetDet är viktigt att du har klart för dig vad eleverna ska lära innan du bestämmer hur du ska undervisa. Detta innebär ett fokus på lärande, snarare än görande. Exempel frågeställningar inför lektionsplanering:

  • Vad ska eleverna lära sig på just denna lektionen?
  • Vilka aktiviteter möjliggör det lärandet?
  • Utifrån det övergripande (opreciserade) lärandeobjektet, vilket fokus ska just denna lektion ha? (preciserat lärandeobjektet)

När du som lärare har identifierat lärandeobjektet behöver du också bestämma dig för hur undervisningen ska genomföras för att rikta elevernas uppmärksamhet mot lärandeobjektet, till exempel genom att använda olika modeller och exempel. Att du organiserar för lärande i stället för "görande".

  • Hur framträder innehållet för eleven?
  • Vad hamnar i förgrunden och vad hamnar i bakgrunden?
  • På vad sätt kan jag som lärare synliggöra  kontrasterande exempel på lärandeobjektet så att bara det som  eleven ska få syn på syns?
  • Vilka akademiska begrepp ska användas?

Exempel på stöd av digitala verktyg för att synliggöra lärandeobjektet

  • Classroomscreen
    Skapa struktur i klassrummet

  • Binogi 
    Korta filmer som beskriver lärandeobjektet på flera språk, begrepp och quiz.

  • AI chatt bot
    Här kan du få stöd i att planera dina lektioner samt plocka fram uppgifter där eleven ges möjlighet att öva, om och om igen med mera.

  • Escape room
    Synliggöra lärandeobjektet genom spelifiering.

Du behöver också vara nogsam med att ta in elevers inspel för att ge underlag till beslut i din undervisning. Genom att vara uppdaterad om elevernas kunskaper får du en inblick i hur undervisningen har tagits emot, vilket gör det möjligt att förbättra den om det behövs. 

  • Först behöver du upptäcka att det kommer inspel från eleverna.
  • Nästa steg är att tolka det eleverna säger eller gör och sätta det i relation till det lärandeobjekt som behandlas.
  • Därefter behöver du besluta hur du ska agera.

Exempel på stöd av digitala verktyg för att fånga in elevernas inspel och kunskaper om lärandeobjektet

  • Padlet 
    Samla dina elevers grupparbete på en webbyta. 

  • Toolie
    I stället för handuppräckning finns digitala namnslumpare för att fånga in elevernas svar och kommentarer.

Elevernas kunskaper ska vara utgångspunkten för undervisningen. Det finns olika strategier lärare kan använda för att få syn på elevers kunskaper. Allt från klassiska prov eller diagnoser till vad som sägs under en klassrumsdiskussion kan ge värdefullt underlag. Ett sätt att fånga in elevernas kunskaper och inspel är att använda strukturerade samtalsmetoden EPA (enskilt-par-alla). Ett annat sätt är att hjälpa eleverna att se sin egen lärprocess genom att läraren speglar elevers tänkande mot andra elevers sätt att uppfatta lärandeobjektet. 

Den strukturerade samtalsmetoden EPA (enskilt-par-alla)

Exempel på stöd av digitala verktyg för att återkoppla och bedöma elevernas arbete

  • Trelson 
    Ett verktyg för kunskapsredovisning och undervisning för elever och lärare i årskurs 4-9.

Digitala hjälpmedel och resurser för att alla elever ska få stöd på sin nivå och efter sina förutsättningar