Grundläggande principer för undervisning

Kunskap om undervisning är kärnan i lärarprofessionen och gemensam för alla lärare.

"Som lärare kommer du alltid att hamna i situationer när du inte riktigt får undervisningen att fungera eller eleverna att lära sig det du vill. Det gör att du måste vara inställd på att läraryrket innebär att du ständigt måste utvecklas, bland annat genom att syna och ompröva dina egna idéer, i relation till hur det fungerar med de elever du har just nu."

    

I boken Grundläggande principer för undervisning, av Thorsten och Samuelsson, introduceras fem grundläggande principer för undervisning. De fem principerna beskrivs ingående genom undervisningsprocessens tre fraser: planering, genomförande och utvärdering. Boken bygger på variationsteori och stort fokus läggs på ämnesdidaktik och de didaktiska frågorna, vilka hjälper till att forma mötet mellan lärare, elev och undervisningens innehåll.

De tre första principerna är främst kopplade till lärares planering. Den fjärde principen handlar om att ta hand om det som händer i själva undervisningssituationen och den femte principen är främst kopplad till uppföljning av undervisningen. 

I menyn till vänster hittar du en kort sammanfattning av de fem principerna med förslag på verktyg som kan stötta. Där finns också länkar till fyra stycken poddavsnitt där forskare och lärare delar med sig av hur de arbetar i sin undervisning. 

Litteratur att läsa om man vill veta mer om eller förstå variationsteori:

Undervisning, metodik och lärande – Med variationsteori som grund

https://www.adlibris.com/se/bok/undervisning-metodik-och-larande---med-variationsteori-som-grund-9789144175935

 Hur kan dubbelt så långt bli fyra gånger större?

En Learning study med variationsteori i matematik

https://ncm.gu.se/2014/09/hur-kan-dubbelt-sa-langt-bli-fyra-ganger-storre-2/

Learning study – undervisning gör skillnad

https://www.adlibris.com/se/bok/learning-study-undervisning-gor-skillnad-9789144073163