Linda Eklund är specialpedagog och programledare för podden. Foto: Pernilla Lorentzson

Podd om att arbeta med likvärdig undervisning för integrerade elever

Du som vill jobba eller redan jobbar med likvärdig undervisning för integrerade elever kan få handledning och tips som ett stöd för din undervisning utifrån dubbla läroplaner. Här samtalar Linda Eklund med olika gäster kring frågor om den anpassade grundskolans läroplan och kursplaner och att undervisa ur dubbla kursplaner. Andra saker som berörs är bland annat intellektuell funktionsnedsättning i mötet med skolan, bedömning och betygssättning, för vem den anpassade grundskolan är en rättighet samt extra anpassningar och särskilt stöd.

Podden: Tillsammans för framtidens skola rustad för olikheter

Den här podden bygger på tidigare föreläsningar om stöd till lärare som har integrerade elever i sin klass och arbetar med dubbla läroplaner. I podden intervjuar Linda Eklund olika gäster. 

Avsnitt 1 

Avsnittets längd: 27,57 minuter

En introduktion till poddserien och en liten tillbakablick över synen på personer med en intellektuell funktionsnedsättning. Medverkar gör förutom Linda Eklund, Carolina Robinsdotter, elevhälsochef Hisingen, Karin Steneros Einvall, projektledare för "Tillsammans för framtidens skola  rustad för olikheter" och Karin Mickelbo, verksamhetsutvecklare anpassad grundskola.  

Poddavsnitt 1 

Avsnitt 2

Avsnittets längd: 38,56 minuter

Avsnittet tar upp mottagandeprocessen till anpassad grundskola och skolplacering. Gäster är Anna-Karin Dimakis Erenmalm kontaktperson för anpassad grundskola sydväst, Annakarin Norström utvecklingsledare mottagningsteamet och Petra Davidsson Ottosson från skolplacering.

Poddavsnitt 2  

Avsnitt 3

Avsnittets längd: 34,36 minuter

Detta avsnitt handlar om intellektuell funktionsnedsättning i mötet med skolans struktur och krav. Gäster är Linda Krogerus speciallärare i anpassad grundskola, Shruti Taneja Johansson docent i pedagogik och Gunilla Westman Andersson lektor i pedagogik, båda från institutionen för pedagogik och specialpedagogik på Göteborgs universitet.

Poddavsnitt 3  

Avsnitt 4

Avsnittets längd: 28,41 minuter

Hur arbetar man med planering ur dubbla läroplaner? Medverkar gör projektledare Karin Steneros Einvall och Hanna Hellström, lärare i grundskolan med erfarenhet av integrerad elev.

Poddavsnitt 4 

Avsnitt 5

Avsnittets längd: 29,11 minuter

Avsnittet tar upp bedömning av elever med intellektuell funktionsnedsättning och deras kunskaper enligt kriterierna i kursplanerna i den anpassade grundskolans läroplan. Medverkar gör Anna Olsson, rådgivare på specialpedagogiska myndigheten (SPSM). 

Poddavsnitt 5  

Avsnitt 6

Avsnittets längd: 21,52 minuter

Betygssättning, IUP och skriftliga omdömen enligt regelverket för anpassad grundskola. Om det samtalar Linda Eklund med Anneli Holmén Hilding, verksamhetsutvecklare i anpassad grundskola.

Poddavsnitt 6  

Avsnitt 7

Avsnittets längd: 32,40 minuter

Detta avsnitt tar upp extra anpassningar och särskilt stöd genom åtgärdsprogram för elever som är mottagna i anpassad grundskola. Gäster är Danai Spiliopoulou, speciallärare på Svartedalsskolans anpassade grundskola och Sophia Ericsson, biträdande rektor på Torslandaskolans anpassade grundskola i Göteborg.

Poddavsnitt 7  

Avsnitt 8

Avsnittets längd: 29,50 minuter

Inkludering och Integrering är två ord som kan vara förväxlande lika till sin betydelse, men där det finns en signifikant skillnad. Om detta samtalar Linda Eklund med Girma Behanu, professor i pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet.  

Poddavsnitt 8

Avsnitt 9

Avsnittets längd: 28,21 minuter

Denna gång intervjuar Linda Eklund gästen Ann-Katrin Swärd via länk till Stockholm vilket gör att ljudkvaliteten är något försämrad. Ann-Katrin Swärd är doktor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet, eller som hon själv uttrycker det, läs- och skrivforskare. I podden tar hon upp och förklarar begreppet Self-efficacy, eller självförmåga på svenska. Det är ett begrepp som är utvecklat av psykologen Albert Bandura. Begreppet syftar på en individs tilltro till sin egen förmåga att klara av en specifik handling i en viss situation. Det handlar alltså inte om en generell tilltro till sin egen förmåga, utan om tilltron till att lyckas med en specifik uppgift. 

Poddavsnitt 9

Kontakt

Linda Eklund, speciallärare inriktning intellektuell funktionsnedsättning
Samordnare integrerade elever
Projekt: Tillsammans för framtidens skola – rustad för olikheter

E-post: linda.eklund@grundskola.goteborg.se
Telefon: 070-465 98 12