Organisering av arbetet med plan mot diskriminering och kränkning

För att lyckas med arbetet med planen mot diskriminering och kränkning, är organiseringen av arbetet avgörande. Genom att ha en tydlig struktur på plats, där samtliga inblanda är informerade om processens arbetsgång, ökar vi chanserna för att få en adekvat plan på plats.

Det är allas angelägenhet och ansvar på skolan att bidra till planens innehåll, med en speciellt utvald arbetsgrupp som styr arbetet. Arbetsgruppen ska utses i samverkan med rektor, som är ytterst ansvarig för att planen upprättas. Förslagsvis representeras gruppen av följande roller; kurator, speciallärare/pedagog, lärare och lärare i fritidshem, för att få en så bred och likvärdig representation som möjligt.

Det är fördelaktigt att planen aktualiseras under höstterminen och står färdig i januari. På så sätt gäller planen för de elever och personal som verkar på skolan. Här finner ni förslag på organisering av arbetet.

   

Augusti: 
Träff 1 – Planering

September: 
Träff 2  Undersök

Oktober:
Träff 3 Analysera

November:
Träff 4  Åtgärda      

Januari:
Träff 5 — Uppföljning

I spalten till vänster, kan du läsa mer om vad varje steg innebär.

Behöver ni stöd i att komma igång med ert PDK-arbete? Kontakt: sophie.sundberg@grundskola.goteborg.se

Ta gärna del av skolverkets information om Kränkande behandling, mobbning och diskriminering - Skolverket