Analysera och åtgärda

Oktober: Träff 3 - Analys av enkäter och trygghetsvandringar samt åtgärder

När samtliga enkäter och trygghetsvandringar är besvarade och inlämnade, träffas arbetsgruppen igen för att sammanställa resultatet tillsammans med frånvarostatistik och kränkningsanmälningar. När ni skaffat er god och bred bild av skolans nuläge sammanställer ni detta och gör en analys över vad er skola behöver utveckla och jobba med framåt. Gör sedan en förenklad version av analysen, i form av en punktlista av de största utvecklingsområdena.

Denna punktlista delas sedan till samtliga lärare för att lyfta på klassråd och elevråd. Där ska elever få möjlighet att tycka till om vilka åtgärder som bör tas utifrån vad analysen visar. Lärarna sammanställer elevernas tankar och återkommer till er med resultatet. Med elevernas inflytande i åtanke och den analys ni gjort, ska ni bestämma vilka åtgärder ni behöver ta för att förbättra skolmiljön för eleverna.

De åtgärder som bestäms ska i bästa fall på sikt bli en del av skolans främjande arbete. Insatserna ska vara genomtänkte och genomförbara och ska vara planerade efter skolans resurser och egenskaper. Det ska även tydligt framgå vem som är ansvarig för vilka insatserna och när de ska genomföras och följas upp.