Normer och svåra frågor i klassrummet

Normer är oskrivna regler i samhället. I många fall är de förutsättning för att vi ska fungera tillsammans. Andra normer, till exempel de som handlar om utseende, språk eller sexualitet kan påverka negativt och begränsande. Svåra frågor i klassrummet handlar om brännbara och konfliktfyllda frågor, ofta kring politiskt eller ideologiskt laddade ämnen. De kan ha koppling till fördomar, intolerans, extremistiska synsätt eller konspirationsteorier.

Med anledning av pågående krig i Gaza

Lilla Krisinfo kring kriget i Gaza

Lilla Krisinfo är en sida som riktar sig direkt till barn och unga. Den är en del av Krisinformation.se och MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Här kan du jobba tillsammans med eleverna om bakgrunden, aktuell fakta om vad som händer i området men också få tips om stöd.

Kriget i Gaza - Lilla.krisinfo.se (krisinformation.se)

Lär dig mer om Israel Palestina-konflikten och hur du som lärare kan hantera det med dina elever

Malmö stad har tagit fram ett material som består av olika teman: om konflikten, om rasismer och om pedagogiska verktyg som är en viktig utgångspunkt för att tala om frågan på bättre sätt i skolan. Materialet är inte tänkt att använda i klassrummet utan fungera som ett kunskapsstöd till pedagoger.

Israel – Palestina – Malmö delar – en didaktisk resurs (malmo.se)

Stöd i att samtala med elever

Elever blir ofta berörda när något allvarligt händer i samhället eller i omvärlden. De kan behöva prata om detta med dig. I Skolverkets material får du som jobbar med elever stöd i hur du kan prata om svåra saker. 

Att prata med barn och unga om krig och kriser - Skolverket

Kontroversiella frågor i klassrummet

Längre ner på sidan hittar du ett metodmaterial om hur du bemöter elever som uttrycker åsikter som går emot skolans värdegrund. Detta genom att skapa ickedömande dialoger med förslag på frågor att utgå ifrån. 

Krisstöd till barn

Det kan också finnas behov av vägledning i hur vi vuxna kan öka barns känsla av lugn och trygghet i akuta lägen. Enligt barnkonventionen har barn rätt till information, delaktighet och rehabilitering. Det blir särskilt aktuellt när det gäller krisstöd. Lugna, lyssna, stärk är en vägledning för hur du som vuxen kan stötta barn efter allvarliga händelser. Den ger konkreta råd och tips på hur du kan möta barn i kris.

Psykologisk hjälp för barn i kris (raddabarnen.se)

Fortbildning och utbildning

Skolverkets moduler Delaktighet, inflytande och likabehandling lär dig om hur du främjar likabehandling med fokus på normer. Du får även utveckla din kompetens om delaktighet och inflytande i undervisningen.

Delaktighet, inflytande och likabehandling

Boken I normens öga 

Boken ger grundläggande kunskap om normer och är också ett metodmaterial som syftar till att ge pedagoger och annan skolpersonal möjligheter  att arbeta med normer och värderingar. Boken hittar du under rubriken Dokument längre ner på sidan.

Webbkursen Bli normmedveten, en gratis 30 minuterskurs

I webbkursen får du kunskap om vad normer är, hur de skapas och hur de leder till maktförhållanden och sociala orättvisor. Du får möjlighet att reflektera kring dina egna erfarenheter och privilegier samt verktyg för att arbeta med, utmana och förändra ojämlika och begränsande normer. Webbkursen är 30 minuter. 

Bli normmedveten

Filmad föreläsning om normer, 44 minuter

Föreläsningen ger lärare och annan skolpersonal en bra gemensam grund att stå på. Föreläsare är Lotta Björkman som är pedagog och lärarutbildare. 

Normkritiska perspektiv för ett långsiktigt och utvecklande likabehandlingsarbete 

Material för undervisning 

Tålamodets pedagogik och den ickedömande dialogen

I materialet får du kunskap, inspiration och tips på hur du kan arbeta med frågor som har koppling till diskriminering och mänskliga rättigheter. Här finns förslag på vägar att skapa samtal där det finns skiljaktiga värderingar samt kring kontroversiella frågor genom icke-dömande dialog. Vidare hittar du på förslag på lektionsstrukturer kring mänskliga rättigheter: Hur skapar man ett främjande arbete och för att förebygga konflikter som har sin grund i intolerans? Du hittar materialet under rubriken Dokument längre ner på sidan.

Forum för levande historia, lärarhandledning svåra frågor i klassrummet

Handledningen syftar till att ge dig som lärare eller annan skolpersonal stöd i det viktiga arbetet med att främja och försvara mänskliga rättigheter och demokratiska värden. 

Lärarhandledning: Svåra frågor i klassrummet - Forum för levande historia

Normer och värden - lektionsupplägg och lärarhandledning för förskoleklass till och med årskurs 3

Materialet är framtaget av föreningen Acting for Change med stöd av Levande historia Göteborg och i samverkan med lärare på Landamäreskolan F-3 i Göteborg. Tanken är att du som arbetar med elever i förskoleklass till och med årskurs 3 kan använda handledningen för att arbeta med normer och värden på ett genomtänkt och systematiskt sätt under hela läsåret. Handledningen innehåller 8 färdiga lektioner med tillhörande PowerPoint.

Lärarhandledning Värdegrundsarbete med stöd av Bygga Broar | Bygga Broar

Källkritik och källtillit