Podd om att arbeta med likvärdig undervisning för integrerade elever

Du som vill jobba eller redan jobbar med likvärdig undervisning för integrerade elever kan få handledning och tips som ett stöd för din undervisning utifrån dubbla läroplaner. Här samtalar Linda Eklund med olika gäster kring frågor om den anpassade grundskolans läroplan och kursplaner och att undervisa ur dubbla kursplaner. Andra saker som berörs är bland annat intellektuell funktionsnedsättning i mötet med skolan, bedömning och betygssättning, för vem den anpassade grundskolan är en rättighet samt extra anpassningar och särskilt stöd.

Podden: Tillsammans för framtidens skola rustad för olikheter

Denna podd bygger på tidigare föreläsningar om stöd till lärare som har integrerade elever i sin klass och arbetar med dubbla läroplaner. I podden intervjuar Linda Eklund olika gäster. 

Poddavsnitt

Poddavsnitt 1  Avsnittets längd 27,57 minuter.

En introduktion till poddserien och en liten tillbakablick över synen på personer med en intellektuell funktionsnedsättning. Medverkar gör förutom Linda Eklund, Carolina Robinsdotter, elevhälsochef Hisingen, Karin Steneros Einvall, projektledare för "Tillsammans för framtidens skola  rustad för olikheter" och Karin Mickelbo, verksamhetsutvecklare anpassad grundskola.  

Poddavsnitt 2  Avsnittets längd 38,56 minuter.

Avsnittet tar upp mottagandeprocessen till anpassad grundskola och skolplacering. Gäster är Anna-Karin Dimakis Erenmalm kontaktperson för anpassad grundskola sydväst, Annakarin Norström utvecklingsledare mottagningsteamet och Petra Davidsson Ottosson från skolplacering.

Poddavsnitt 3  Avsnittets längd 34,36 minuter.

Detta avsnitt handlar om intellektuell funktionsnedsättning i mötet med skolans struktur och krav. Gäster är Linda Krogerus speciallärare i anpassad grundskola, Shruti Taneja Johansson docent i pedagogik och Gunilla Westman Andersson lektor i pedagogik, båda från institutionen för pedagogik och specialpedagogik på Göteborgs universitet.

Poddavsnitt 4  Avsnittets längd 28,41 minuter.

Hur arbetar man med planering ur dubbla läroplaner? Medverkar gör Karin Steneros Einvall, projektledare och Hanna Hellström Lärare i grundskolan med erfarenhet av integrerad elev.

Poddavsnitt 5  Avsnittets längd 29,11 minuter.

Avsnittet tar upp bedömning av elever med intellektuell funktionsnedsättning och deras kunskaper enligt kriterierna i kursplanerna i den anpassade grundskolans läroplan. Medverkar gör Anna Olsson SPSM, rådgivare på specialpedagogiska myndigheten. 

Poddavsnitt 6  Avsnittets längd 21,52 minuter.

Betygssättning, IUP och skriftliga omdömen enligt regelverket för anpassad grundskola. Om det samtalar Linda Eklund med Anneli Holmén Hilding, verksamhetsutvecklare i anpassad grundskola.

Poddavsnitt 7  Avsnittets längd 32,40 minuter.

Detta avsnitt tar upp extra anpassningar och särskilt stöd genom åtgärdsprogram för elever som är mottagna i anpassad grundskola. Gäster är Danai Spiliopoulou, speciallärare på Svartedalsskolans anpassade grundskola och Sophia Ericsson, biträdande rektor på Torslandaskolans anpassade grundskola i Göteborg.

Kontakt

Linda Eklund
Speciallärare inriktning intellektuell funktionsnedsättning
Samordnare integrerade elever
Projekt: Tillsammans för framtidens skola – rustad för olikheter

linda.eklund@grundskola.goteborg.se
Tel. 070-465 98 12