Fortbildning fritidshem

Den 28 oktober 2024 arrangerade Lärarakademin i samarbete med Center för skolutveckling en heldags fortbildning om att utveckla elevers kommunikationsförmåga i fritidshemmet. Dagen bestod av en föreläsning av Boglàrka Straszer, professor vid Högskolan i Dalarna, erfarenhetsutbyte över skolgränserna samt arbete i det egna arbetslaget utifrån diskussionsfrågor och film som finns nedan. Del 2 passar bra att användas för individuell och/eller kollegial kompetensutveckling, även om man inte deltog på föreläsning och i gruppdiskussionerna.

Program för eftermiddagspasset på respektive skola

Programmet består av två fristående delar.

Del 1. Fortsatt diskussion utifrån förmiddagens frågeställningar, på respektive skola i form av lärande samtal

  • Vilka lärdomar tar jag med mig från föreläsningen med Boglárka Straszer?
  • Vad tar jag med mig från förmiddagens gruppdiskussion?
  • På vilket sätt kan vi som arbetslag använda oss av de kunskaper vi fått för att utveckla verksamheten?

Del 2. Film och reflektionsfrågor till filmen

Filmen Flerspråkighet som resurs med Tore Otterup, filosofie doktor i svenska som andraspråk  Filmen ingår i Skolverkets webbkurs Fritidshemmets uppdrag och är 16 minuter lång.

Film: Tore Otterup om flerspråkighet som resurs

Reflektionsfrågor

Sverige är ett land som gått från att vara i hög grad enspråkigt till att vara i hög grad flerspråkigt.

Hur uppfattar du att synen på flerspråkighet är i dag?

a) i samhället

b) i din skola

c) och hur ser du själv på flerspråkighet

Med en dynamisk syn på flerspråkighet ska flerspråkiga elevers alla språkliga resurser kunna tas till vara och användas i verksamheten

Förekommer det:

a) på din skola?

b) i din undervisning?

c) Vilka förändringar skulle du/ni behöva för att ta till vara och använda flerspråkighet i undervisningen?