Vanliga frågor

Här svarar vi på några av de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss så hjälper vi dig.

Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Vilka datum och deadlines gäller?

Samlade datum och deadlines för de olika stöden finns på sidan Viktiga datum. På sidorna för varje specifikt stöd finns också information om vilka deadlines som gäller.

Kan jag söka kulturstöd?

För att kunna ansöka om stöd måste du ha F-skattsedel eller söka som en juridisk person, till exempel en förening eller ett bolag.

Privatpersoner utan F-skattsedel kan endast söka stipendier och projektstödet En snabb slant för dig 18-25 år.

Måste jag bo i Göteborg för att ansöka?

Ja, för vissa stöd. För att söka Kulturstipendier, Arbetsstipendium för författare, Ateljéstöd och projektstödet En snabb slant måste du vara folkbokförd i Göteborg.

För de andra stöden räcker det om verksamheten, arrangemanget eller projektet riktar sig till en publik i Göteborg.

Kan jag få pengar för att anordna ett kulturprojekt i en annan stad än Göteborg?

Nej, vanligtvis inte. Kulturstöden finns till för det kulturliv som publiken i Göteborg kan ta del av. 

Måste jag ha en konstnärlig utbildning för att få ekonomiskt stöd?

Nej, men i vissa stödformer är det meriterande att ha en utbildning, läs mer om respektive stöd.

Jag försöker skicka in en ansökan men får tekniska problem. Vad ska jag göra?

Kontakta oss! Vi finns tillgängliga under dagtid på vardagar.

Kan jag skicka in min ansökan på andra språk än svenska?

Ja, du kan skicka in din ansökan på något av Sveriges fem nationella minoritetsspråk: finska, jiddisch, meänkieli, samiska eller något av de romska språken eller dialekterna. Du kan också skicka in din ansökan på engelska.

Kan jag ändra min ansökan efter att jag skickat in den?

Om du vill komplettera eller ändra din ansökan efter sista ansökningsdag kan du kontakta oss.

Måste jag betala skatt på det ekonomiska stöd jag får?

Det beror bland annat på vilken organisationsform du har och vilket stöd du har fått. Kontakta Skatteverket för mer information.

Jag har beviljats stöd - när får jag pengarna?

Det är olika för olika stödformer. När du beviljas stöd får du ett e-postmeddelande och där står det när du får pengarna. Kolla din skräppost regelbundet för att inte missa våra mejl.

Hur redovisar jag mitt projekt?

Från och med 2023 redovisar du i Göteborgs Stads e-tjänst.

Ska du redovisa ett projekt som du sökt och beviljats i vår gamla e-tjänst? Kontakta kulturstod@kultur.goteborg.se

Jag har fått stöd, men nu har mitt projekt ändrats. Vad gör jag?

Om ditt projekt har förändrats så att det inte längre stämmer överens med din ansökan ska du alltid kontakta oss. Det kan handla om att projektet skjuts fram i tid eller att din budget har förändrats. 

Hur gör jag för att komma med i KuBo — Göteborgs Stads kulturutbud för skolor?

Först måste du vara godkänd för utjämningsbidrag. Därefter lämnar du en intresseanmälan om att bli inköpt i KuBo. Mer information hittar du på sidan KuBo  kultur för barn och unga i skolan.

Vilken typ av konto kan jag använda för utbetalning?

Söker du med en förening eller ett företag behöver du ha ett plusgirokonto eller bankgirokonto som är registrerat på företaget/föreningen.

Söker du med enskild firma kan du använda ett plusgiro, bankgiro eller bankkonto kopplat till din enskilda firma. Vid ansökan bekräftar du att kontot är kopplat till din enskilda firma genom ett kontobevis där ditt namn, bankens namn och kontonumret finns med.

Söker du som privatperson ska du registrera ett bankkonto som är kopplat till dig som privatperson. Ditt bankkonto behöver bekräftas av ett kontobevis från banken där ditt namn, bankens namn och ditt kontonummer finns med.

Vad är ett kontobevis?

Ett kontobevis är ett underlag som intygar att bankkontot tillhör dig eller din enskilda firma. Underlaget ska innehålla ditt namn, kontonummer och bankens namn. Vid frågor – kontakta din bank.

Hur gör jag om jag vill ändra kontouppgift (bankkonto, bankgiro eller plusgiro) i e-tjänsten?

Logga in i e-tjänsten och gå till Övriga ansökningar. Välj Begäran om ändring av giro/bankkonto och fyll i formuläret. Det kan ta några dagar innan ändringen uppdateras i e-tjänsten.

 Jag saknar F-skattsedel och har ingen förening eller företag att söka genom - vad ska jag göra?

Det går bra att söka även om du inte har en förening eller ett företag att söka genom. Kontakta kulturstod@kultur.goteborg.se för att få mer information.