Vanliga frågor

Här svarar vi på några av de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss så hjälper vi dig.

Ansöka om stöd

  • Vem kan söka kulturstöd?

    För att kunna ansöka om stöd måste du ha F-skattsedel eller söka som en juridisk person, till exempel en förening eller ett bolag.

    Privatpersoner utan F-skattsedel kan endast söka stipendier och projektstödet En snabb slant för dig 18-25 år.


  • Jag saknar F-skattsedel och har ingen förening eller företag att söka genom - vad ska jag göra?

    Det går bra att söka även om du inte har en förening eller ett företag att söka genom. Kontakta kulturstod@kultur.goteborg.se för att få mer information.

  • Måste jag som söker bo i Göteborg för att ansöka?

    Ja, för vissa stöd. För att söka Kulturstipendier, Arbetsstipendium för författare, Ateljéstöd och projektstödet En snabb slant måste du vara folkbokförd i Göteborg.

    För de andra stöden räcker det om verksamheten, arrangemanget eller projektet riktar sig till en publik i Göteborg.

  • Kan jag få pengar för att ordna ett kulturprojekt i en annan stad än Göteborg?

    Nej, vanligtvis inte. Kulturstöden finns till för det kulturliv som publiken i Göteborg kan ta del av. 

  • Måste jag ha en konstnärlig utbildning för att få ekonomiskt stöd?

    Nej, men i vissa stödformer är det meriterande att ha en utbildning, läs mer om varje stöd.

  • Jag försöker skicka in en ansökan men får tekniska problem. Vad ska jag göra?

    Kontakta oss på Kulturstöd! Vi finns tillgängliga under dagtid på vardagar.

  • Kan jag skicka in min ansökan på andra språk än svenska?

    Ja, du kan skicka in din ansökan på något av Sveriges fem nationella minoritetsspråk: finska, jiddisch, meänkieli, samiska eller något av de romska språken eller dialekterna. Du kan också skicka in din ansökan på engelska.

  • Kan jag ändra min ansökan efter att jag skickat in den?

    Om du vill komplettera eller ändra din ansökan efter sista ansökningsdag kan du kontakta oss.

  • Vilka datum och deadlines gäller för ansökningar?

    Datum och deadlines för de olika stöden hittar du på sidan Viktiga datum och på sidan för varje stödform.

Bedömning och beslut

  • Hur bedöms min ansökan?

    När vi bedömer din ansökan utgår vi från våra bedömningsgrunder. Bedömningsgrunderna är baserade på politiskt beslutade riktlinjer som är framtagna för Göteborgs Stad. Det handlar om till exempel Jämlik Stad, Göteborgs Stads kulturprogram och stadens riktlinjer för kulturstöd till det fria kulturlivet. 

    Varje ansökan måste inte uppfylla alla bedömningsgrunder helt och hållet. Det vi tittar på är helheten i varje sökomgång.

    Tre prioriterade perspektiv

    I allt vårt bedömningsarbete tar vi särskild hänsyn till tre prioriterade perspektiv:

    • Nationella minoriteter
    • Jämlikhetskvaliteter (jämställdhet och mångfald)
    • Barn och unga

    Mer information om bedömning och beslut

Utbetalning av stöd

  • Jag har beviljats stöd - när får jag pengarna?

    Det är olika utbetalningsdatum för olika stödformer. När du beviljas stöd får du ett e-postmeddelande och där står det när du får pengarna.

  • Vilken typ av konto kan jag använda för utbetalning?

    Söker du med en förening eller ett företag behöver du ha ett plusgirokonto eller bankgirokonto som är registrerat på företaget/föreningen.

    Söker du med enskild firma kan du använda ett plusgiro, bankgiro eller bankkonto kopplat till din enskilda firma. Vid ansökan bekräftar du att kontot är kopplat till din enskilda firma genom ett kontobevis där ditt namn, bankens namn och kontonumret finns med.

    Söker du som privatperson ska du registrera ett bankkonto som är kopplat till dig som privatperson.


  • Vad är ett kontobevis?

    Ett kontobevis är ett underlag som intygar att bankkontot tillhör dig eller din enskilda firma. Underlaget ska innehålla ditt namn, kontonummer och bankens namn. Vid frågor – kontakta din bank.

  • Hur gör jag om jag vill ändra kontouppgift (bankkonto, bankgiro eller plusgiro) i e-tjänsten?

    Logga in i e-tjänsten och gå till Övriga ansökningar. Välj Begäran om ändring av giro/bankkonto och fyll i formuläret. Det kan ta några dagar innan ändringen uppdateras i e-tjänsten.

  • Måste jag betala skatt på det ekonomiska stöd jag får?

    Det beror bland annat på vilken organisationsform du har och vilket stöd du har fått. Kontakta Skatteverket för mer information.

Beviljade stöd

  • Vilka krav ställs på mig som fått stöd?

    Det finns vissa krav på dig som får stöd. Om du får kulturstöd från Göteborgs Stad får du besked via e-post. Då får du information om vad som förväntas av dig och vad som gäller för det specifika stödet du har fått. 
    Läs mer på sidan Krav på dig som får stöd.

  • Jag har fått stöd, men nu har mitt projekt ändrats. Vad gör jag?

    Om ditt projekt har förändrats så att det inte längre stämmer överens med din ansökan ska du alltid kontakta oss. Det kan handla om att projektet skjuts fram i tid eller att din budget har förändrats. 


  • Var ser jag vem som har beviljats stöd?

    Information om vilka som har beviljats stöd hittar du på sidan Alla beviljade stöd.

Redovisa

  • Hur redovisar jag mitt projekt?

    Alla projekt och verksamheter som får stöd ska redovisas. Redovisa ditt projekt enligt regler för respektive stöd. Du som får stöd får information om hur du ska redovisa ditt projekt eller verksamhet i samband med beslutet. 

    Från och med 2023 redovisar du i Göteborgs Stads e-tjänst.

    Ska du redovisa ett projekt som du sökt och beviljats i vår gamla e-tjänst? Kontakta kulturstod@kultur.goteborg.se

KuBo - kultur för barn och unga

  • Hur gör jag för att komma med i KuBo — Göteborgs Stads kulturutbud för skolor?

    Först måste du vara godkänd för utjämningsbidrag för kultur för barn och unga. Därefter lämnar du en intresseanmälan om att bli inköpt i KuBo. Mer information hittar du på sidan KuBo — kultur för barn och unga i skolan.