Foto: Lo Birgersson

Vår förskola


Här kan du läsa mer om vår förskola och hur vi arbetar.

Avdelningar och personal

Förskolan består av tre avdelningar där varje avdelning är så åldershomogen som möjligt.  Verksamheten och miljön är utformad utifrån den aktuella barngruppens intressen och ålder. Vi skapar en välkomnande, tillåtande och utforskande miljö där barnen ska känna tillhörighet och delaktighet. Personalgruppen består av förskollärare, barnskötare och förskoleassistent.

Lokaler med plats för lärande och lek

Förskolan byggdes på 60-talet, dessa lokaler moderniseras nu för att kunna vara en riktigt bra plats att bedriva förskola i.

Rolig och utmanande gård

Förskolans gård och dess aktiviteter kommer att vara utformade så att barn och pedagoger möts i lek, samarbete och utforskande i en varierande miljö.

Språket i fokus

Förskolan lägger stor vikt att varje barn utvecklar sina förmågor i kommunikation och språk. Tillsammans med er föräldrar stöttar vi barnets språkutveckling. Språk utvecklas av att det används ihop med det som känns meningsfullt. Därför fokuserar vi hela tiden på att samtala, berätta och reflektera kring det vi upplevt under våra dagar.

Barnen lär och utvecklas i samspel med varandra och oss. Därför tillbringar vi så stor del av dagen som möjligt i mindre grupperingar.

Innehållsrika dagar

På förskolan kan dagarna till viss del se väldigt olika ut, men det finns ändå rutiner som återkommer varje dag. Lek inne och ute, läsning, skapande, måltider och vila för de barn som behöver är dagliga aktiviteter. Vi gör utflykter både i förskolans närhet, till vattenparken, skogen eller pulkabacken, men även på lite längre håll som till bibliotek och museum.

Förskolan är inspirerad av Reggio Emilia-filosofin som är en barn- och människosyn snarare än en pedagogisk inriktning. Filosofin bygger på tron på människans möjligheter, en djup respekt för barnet och en övertygelse om att alla barn föds rika och intelligenta med en stark inneboende drivkraft att utforska världen.

Barnen har möjlighet att själva påverka delar av sin vardag och välja vad de vill göra. Våra dagar innehåller både stunder som pedagogerna har planerat och stunder som barnen själva har planerat. Vi planerar med utgångspunkt i det barnen visar engagemang och intresse för.

Maten på förskolan

Varje dag serveras mat som ska ge barnen energi och näring nog att vara engagerade i och orka dagen på förskolan. När vi flyttar tillbaka kommer maten att lagas på förskolan av egen kock.