Personal i skolan

Här kan du läsa om processen för att placera en elev på ett IM-program.

Så här går antagningsprocessen från grundskolan till ett IM-program för enskild till. Eller från ett IM-program till ett annat. 

  1. Avlämnande skola kartlägger aktuella elever. 
  2. Grundskolan har tvärprofessionella möten för att planera anmälan till IM-program. Särskilt viktigt att säkerställa de elever som behöver söka till IMA-profilerna ESA och AST. 
  3. Överlämningsansvarig sammanställer överlämningsinformation om eleven/-erna. 
  4. Aktuella elever kan ev göra studiebesök på olika IM-skolor. 
  5. Eleven gör sitt val tillsammans med SYV. 
  6. Anmälningsunderlag för IMA-profilerna ESA och AST  laddas upp i Indra2 av överlämningsansvarig senast den 17 april 2025. 
  7. Överlämningsblankett laddas upp i Indra2 senast den 2 maj 2025. 
  8. Urvalskriterier och individuell bedömning vid erbjudande av utbildningsplats för enskild.
  9. Mottagande skolor hämtar anmälningsunderlag och överlämningsblankett i Indra2.