Programmering 1


PRRPRR01 ,100 p

  • Sekventiell programmering i det eller de valda programmeringsspråken. 

  • Programmeringsspråkets eller -språkens grundläggande datatyper samt fördefinierade strukturer, regler och syntax.

  • Traditioner och nya trender i utvecklingen av programmeringsspråk.

  • Kontrollstrukturer.

  • Grunderna för klasser, objekt, egenskaper och metoder.

  • Variablers och konstanters synlighet och livslängd.

  • Enkla sorteringsalgoritmer och sökningsalgoritmer.

  • Grundläggande rekursiva algoritmer.

  • Interaktion med användaren i ett enkelt grafiskt användargränssnitt.

  • Implementeringar av datastrukturer, till exempel vektor, fält, lista och trädstruktur.

  • Felsökning av källkod och undantagshantering i interaktiva program.

  • Samspelet mellan program och dator från källkod till exekvering.

  • De vanligaste programmeringsspråkens krav på körtidsmiljöer och operativsystem samt deras aktuella användningsområden.