Elin Andolf är lärare i fritidshem och elevassistent. Foto: Asbjörn Hanssen

Likvärdighet är vardag på Hinnebäckskolans grundsärskola


Publicerad 16 september 2020

Det är morgon på Hinnebäcksskolan i Tuve. Marie Jansson kommer tillbaka efter en veckas sjukdom och tar av sig jackan i hallen. Längre bort markerar en elev till sin assistent att hon vill fram och hälsa på Marie.

Eleven faller Marie om halsen och visar tydligt hur glad hon är för att medarbetaren är tillbaka på jobb.

— Det är en vanlig situation, våra elever har svårt att förstå hur vi ska vara mot varandra just nu. Därför är det extra viktigt hur vi medarbetare gör, berättar Elin Andolf, lärare i fritidshem och elevassistent på Hinnebäcksskolans grundsärskola.
Hinnebäcksskolan i Tuve har just nu 18 elever och 28 medarbetare.

Grundsärskola är vanlig skola

— Skillnaden mellan oss och andra skolor är bara hur vi utför undervisningen. Vi är och vill bli sedda som en vanlig skola, säger rektor Tina Nahkuri von Eichwald.

Hon berättar att första april blev det tydligt hur covid19 påverkade Hinnebäcksskolans verksamhet. Dagen efter hade skolan en handlingsplan klar och arbetade enligt den. Planen har förändrat sig lite under tiden, men personalen på skolan har inte slappnat av. De måste känna av och klara varje situation hela tiden.
Av skolans 18 elever är 15 i riskgrupp vad gäller covid19.

Hur löser ni att eleverna har en så normal skola som möjligt?

— Vi har inget att välja på. Undervisningen måste fortsätta. Vi håller mer avstånd, har färre lektioner i grupp, blandar inte klasserna, anpassar lektionerna och är mer utomhus. Ibland har vi även visir, berättar Elin Andolf.

Hon påpekar att medarbetarna är hemma när de är sjuka och alla litar på att de som kommer till jobbet är friska.
— Vi har alltid varit noggranna med hygienen. Våra elever kan ha svårt med en vanlig förkylning. I vår var personalen väldigt rädda för att ta med sig smitta till skolan. Nu börjar vi vänja oss, men tar lika allvarligt på hygienen.

Förut kunde vi hjälpa till med disken eller en elev kunde hjälpa till att steka pannkakor, men nu är det bara kökspersonal i köket.

Få elever gav möjlighet till fortbildning och kompetensutveckling

— Många elever stannade hemma under våren så vi tog fram ett program för fortbildning och kompetensutveckling för elevassistenterna. Nu märker jag att de har blivit bitna av kunskapsbacillen säger rektor Tina Nahkuri von Eichwald.
Hon tycker kunskapen om grundsärskolan behöver bli bättre
— Kunskapen och arbetssättet vi har i grundsärskolorna måste bli norm. Då först kan vi tala om likvärdig skola, avslutar hon.