Vårprogram 2022

I detta program hittar du aktiviteter och verksamheter där du har möjlighet att komma igång med träning, ta del av föreläsningar, delta i kurser, ta del av ny gemenskap och få rådgivning kring hälsa. Ingen förkunskap krävs och alla aktiviteter i foldern är kostnadsfria. Vissa aktiviteter arrangeras direkt av Hälsoteket och andra sker genom någon av våra etablerade samarbetspartners.

Tränings- och motionsaktiviteter

Kroppen är gjord för att röra på sig och vi mår bättre av att vara aktiva. Alla aktiviteter är på en nivå som inte kräver någon tidigare träningsvana. Dessa pass har du möjlighet att komma igång med under ett år.

Cirkelträning 

Måndagar 10/1–30/5, kl. 10–11 (ej 7/3)
Kulturhuset Kåken, stora salen
Här får du träning för hela kroppen med klassiska, enkla och effektiva övningar som är lätta att haka på oavsett träningsvana. Vi tränar både styrka och kondition. Styrkan tränar vi med olika gummiband och egen kroppsvikt. Det förekommer övningar på golv. Inga omklädningsrum. Drop in. 

Lätt gympa 

Måndagar 10/1–30/5, kl. 11.10–12 (ej 7/3)
Kulturhuset Kåken, stora salen
Vi tränar kondition, styrka, balans och rörlighet till medryckande musik. Styrkan tränas med gummiband. Innehåller inga hopp eller övningar på golv. Här får du tid att ta ut rörelserna. Kostnadsfritt. Inga omklädningsrum. Drop in.

Sittgympa

Start 10/1. Måndagar kl. 12–12.45
Frivilligcentralen Knuten, Råstensgatan 4
Med stol och härlig musik kommer man långt. Kom och rör dig en stund med oss på Knuten. Efteråt finns kaffe, gofika och gemenskap. Just nu är deltagarantalet begränsat till 5 personer och du anmäler dig till telefonnummer 0737-73 88 83. Arrangör: Frivilligcentralen Knuten


Dansträning 

Start 10/1. Måndagar och torsdagar kl. 17–18.30
Frivilligcentralen Pärlan, Danska vägen 103
Dansar du för dig själv i köket? Det är ännu härligare att dansa tillsammans med andra! Frivilligcentralen Pärlan välkomnar dig nu att testa dansbaserad gruppträning till latinamerikanska rytmer. Alla kan vara med efter egen förmåga. För frågor eller mer information, kontakta Camilla på 0725-21 18 86. Arrangör: Frivilligcentralen Pärlan


Gympa

Onsdagar kl. 13.30–14.30 (ej 13/4)
Kulturhuset Kåken, stora salen
Vi tränar kondition, styrka, balans och rörlighet till medryckande musik. Vi tränar utan redskap. Innehåller inga hopp men övningar på golv. Något mer krävande än lättgympan. Inga omklädningsrum. Drop in.


Skogspromenader

Start 14/1. Fredagar kl. 10–11.30
Frivilligcentralen Knuten, Råstensgatan 4
Promenad med eller utan stavar, i miljöer runt Härlanda tjärn. Vissa fredagar gör vi istället en promenadutflykt. Alla kan vara med och gå i sitt tempo, vi delar upp oss efter behov och fart. Stavar, snälla hundar och barnvagnar är också välkomna. Drop in. Arrangör: Frivilligcentralen Knuten


Introduktion i Skatås motionscentrums gym för Hälsotekets deltagare

Fredag 13/5, kl. 13.30–14.30
Skatås motionscentrum, Skatåsvägen 25
I vår erbjuder idrotts och föreningsförvaltningen en gyminstruktion i gymmet på Skatås motionscentral enbart för Hälsotekets deltagare. Gyminstruktör från IOFF/Skatås håller i instruktionstillfället. Personal ifrån Hälsoteket kommer också finnas på plats. Efter instruktionen får du möjlighet att prova på utan kostnad ytterligare två gånger. 5 platser. Anmäl dig här. 

Gratis cirkelträningspass i utegym med IOFF 

IOFF erbjuder gratis cirkelträningspass med gyminstruktör i Skatås utegym från och med vecka 13 till vecka 25. Drop in. På Skatås kommer passen att hållas: Måndagar kl. 13.30–14.30 Onsdagar kl. 17.30–18.30

Är du 11–16 år och vill komma igång med fysisk aktivitet?

Måndagar kl. 15–17
Kålltorps fritidsgård, Virginsgatan 13

Är du mellan 11–16 år och vill komma igång med någon fysisk aktivitet? På måndagar mellan kl. 15–17 finns Jonas på plats på Kålltorps fritidsgård beredd att ta en promenad, jogga, spela frisbeegolf eller kanske träna på något utegym i närheten. Kom gärna med egna förslag! Kanske har du en kompis som vill haka på? Eller någon i familjen? Föräldrar och syskon är också välkomna! Om det låter intressant är du välkommen att kontakta Jonas Nordström på telefon: 076-724 74 30. E-post: jonas.nordstrom@socialcentrum.goteborg.se

Kom igång med  jogging!

Fredagar 22/4 och 29/4 samt uppföljning 20/5 kl. 11.30–12.30
Samling: Virginsgatan 13
Skulle du vilja börja jogga men har svårt att komma igång? Kanske är du osäker på hur det ska kännas i kroppen och hur man startar upp på ett skonsamt vis? Då är dessa träffar något för dig. I liten grupp tar vi oss runt slingor
på grusväg och i terräng och varvar gång med jogging. Efter träff två får du förslag på träningsupplägg som vi sedan följer upp ett par veckor senare. Anmäl dig här.


Återhämtande aktiviteter

Mindfulness . OBS! Ändrat, behöver föranmälas.

Fredagar 28/1–25/3, kl. 12.15–13.30
Frivilligcentralen Knuten, Råstensgatan 4

Välkommen att träna mindfulness tillsammans med andra. Vi gör olika närvaroövningar i rörelse och vila och avslutar med gemensam reflektion på ett deltema. Du är välkommen att boka din plats här
Ring gärna Hälsoteket på 031-365 51 84 om du har några frågor.

Lugn Mediyoga 

Måndagar 11/4–23/5, kl. 13-14.15
Kulturhuset Kåken, stora salen
Välkommen att prova på mediyoga, en lugn yogaform där vi kombinerar lugna rörelser, medveten andning och meditation. Kan utföras antingen på stol eller på matta. Med Annika Mörck, leg.fysioterapeut och certifierad mediyoga-instruktör.

Qi gong 

Måndagar 10/1–21/3, kl. 13–13.45, (ej 7/3)
Kulturhuset Kåken, stora salen
Vi tränar mjuka och behagliga rörelser som är lätta att följa. Fokus ligger på avslappning, andning och koncentration. Inga förkunskaper krävs. Du väljer själv om du vill träna stående eller sittande. Drop in.

Stress – hur får du  livet att fungera när stressen slår till!

Måndagar 1 och 8 april, kl 10.30–12
Kulturhuset Kåken, ateljén
En grundläggande föreläsningsserie i två delar om vad stress är, hur du kan förebygga stressrelaterad ohälsa och vad du kan göra när stressen redan påverkar ditt liv och din vardag. Inför andra träffen får du enkla hemuppgifter och den andra träffen är mer praktiskt inriktad kring din balans i livet och på att hitta hållbara sätt att leva. Du anmäler
dig här.

Rofylld skogsstund 

Fredag 6/5 och 13/5, kl. 11–12.30
Samlingsplats: kiosken vid Härlanda Tjärns badplats
Tillsammans med Hälsotekets leg. fysioterapeut får du uppleva naturen på ett enkelt och vilsamt sätt genom långsam promenad och utforskande genom sinnena. Ha gärna med sittunderlag. Anmälan öppnar en vecka innan
aktivitet. 
Anmälan till rofylld skogsstund 6/5 här.
Anmälan till rofylld skogsstund 13/5 här

Qigong för studenter

Torsdagar 13/1–24/3, kl. 9–9.40
Campus Haga, Sprängkullsgatan 19, sal B228
Börja morgonen med enkla och avslappnande rörelser. Hälsoteket erbjuder gratis qigongträning för dig som studerar vid Göteborgs Universitet. Inga förkunskaper krävs. Drop in


Hälsosamtal och drop-in rådgivning

Samtal—  stress och återhämtning

Känner du att det är svårt att hantera alla krav och måsten? Är du aldrig riktigt utvilad? Tror du att du behöver stöd för att minska stress och hitta din återhämtning? Då kan ett hälsosamtal med återhämtningsfokus vara något för dig.

Under perioden 18 februari-23 mars kan du boka samtal med Elina Amby som läser sista terminen på hälsopromotionsprogrammet på Göteborgs Universitet. Elina har kunskap om såväl stressfysiologi som samtalsmetodik och har även utbildning inom olika former av yoga och medveten andning. Tillsammans med Elina kan du utforska dina möjligheter att hitta återhämning som du verkligen kan ha med dig i din vardag. Vill du, bokar ni sedan in en uppföljning, där ni går igenom hur det fungerar för dig och hur du kan fortsätta framöver.

Samtalstider läggs ut löpande. 


Hälsosamtal – fysisk aktivitet

Start 1

Hälsosamtal – fysisk aktivitet

Start 10/1
Härlanda park, Kålltorpsgatan 2
Är du motiverad att börja röra på dig mer, men vet inte riktigt hur du ska komma igång? Kanske har du fått ett recept på fysisk aktivitet? Välkommen på ett samtal med Hälsotekets leg. fysioterapeut. Tillsammans går ni igenom ditt utgångsläge och gör upp en plan. Fysioterapeuten kan också berätta om Hälsotekets utbud, likaså fristående friskvårdsanläggningars
utbud, föreningsaktiviteter och om anläggningar som har FaR-rabatt. Det finns möjlighet att boka kostnadsfri uppföljning. Boka din tid här:



Hälsosamtal – allmänt 

Start 10/1. Härlanda park, Kålltorpsgatan 2

Vill du få en bättre hälsa och önskar lite stöttning på vägen? Det kan gälla sömn, stress, kostvanor, sociala relationer eller annat. Välkommen att boka ett kostnadsfritt samtal där vi lyssnar på dig och hjälper dig att hitta ett nästa steg i riktning mot bättre hälsa och allmänt mående. Det finns möjlighet att boka en kostnadsfri uppföljning. Boka ditt samtal här:


Rådgivning med  reumatikerdistriktet

Följande måndagar kl. 10.30–12.30: 24/1, 21/2, 28/3, 25/4 och 23/5
Kulturhuset Kåken, foajén
Reumatikerdistriktet i Göteborg informerar om reumatiska sjukdomar, artros och smärtskolor. Drop-in.

Kurser och föreläsningar

Föreläsning: Ångest

Torsdag 3/3, kl. 18.30–20
Kulturhuset Kåken, stora salen
Var och en slänger sig nog med uttrycket ångest numera, men exakt vad är det egentligen? Vi har alla ångest ibland, så när är det ett problem och vad kan man göra åt det? I den här föreläsningen går vi in på dessa frågor. Vi kommer att titta
närmare på psykologiska, biologiska samt sociala aspekter av ångest. Med Leo Vincentsen, leg. psykolog.
Boka din plats här.

Föreläsning: Det finns hopp för parrelationen! (och lite om hur man kan separera värdigt när det trots allt inte funkar längre) INSTÄLLD

Torsdag 7/4, kl. 18.30–20
Kulturhuset Kåken, stora salen
I denna tudelade föreläsning möter ni Lars-Peter Stuchly, leg. sjuksköterska, leg. psykoterapeut samt familjerådgivare och Susanne Samuelsson som är auktoriserad socionom, leg. psykoterapeut samt familjerådgivare. Lars-Peter inleder genom att prata om utmaningar i parrelationen och familjebildandet under rubriken ”Det finns hopp för parrelationen även efter det att man blivit förälder”. Susanne talar sedan om hur man värdigt kan separera så att det, trots allt, blir så bra som möjligt, både för de vuxna och förstås för barnen när parrelationen ibland ändå inte längre fungerar.


Matglädje och energi  hela dagen för ditt barn– hur når vi dit?

Torsdag 12/5, kl. 18.30–20
Kulturhuset Kåken, stora salen
Det är en utmaning att få våra barn att vilja smaka på nya maträtter och äta varierat. I denna föreläsning med hälso och
måltidspedagogerna Mimmi Björkeryd och Nadja Virgé ifrån Hälsoäventyret får vi lära oss om Sapere-metoden som handlar om att väcka nyfikenhet och lust till mat genom att jobba med våra sinnen. Mimmi och Nadja berättar om hur de arbetar med upplevelsebaserad hälsopedagogik med barn i skolan och redogör för vad forskningen säger idag. Vi får också tips på hur man kan få barnen att själva reflektera kring matval och måltider. Boka din plats här. 

Kurs: ACT – att hantera stress och främja hälsa

21/2, 28/2, 14/3 och 28/3
Måndagar kl. 13–16
Kulturhuset Kåken, ateljén
Vill du lära dig mer om dig själv och ta konkreta steg för att följa din inre kompass? ACT är en evidensbaserad metod för att minska stress och främja psykisk hälsa genom att arbeta med vårt förhållningssätt kring tankar och känslor. Under fyra träffar arbetar vi i grupp med att identifiera vad som är riktigt viktigt för oss, och att ta faktiska steg i den riktningen.
Du anmäler ditt intresse här.