Katrinelund AG

Välkommen till en central skola med engagerad personal och rum för teoretiska studier och kreativt skapande.

Katrinelund AG

På Katrinelund AG läser du ett individuellt program. Du läser alla ämnesområden efter din egen förmåga och kan också ta betyg i något ämne på ett nationellt program om du vill.

Ämnesområden

• Estetisk verksamhet
  • Hem och konsumentkunskap
  • Idrott och hälsa
  • Individ och samhälle
  • Natur och miljö
  • Språk och kommunikation

Katrinelund AG ligger centralt i Göteborg, i en egen byggnad intill Katrinelundsgymnasiet och mitt emot Ullevi.

Skolan har estetisk verksamhet som profil vilket innebär att du kan välja extra undervisning i musik, drama, bild, foto/film samt kreativ svenska – ett ämne där man arbetar med både bild och ord. Genom att vi arbetar med estetisk verksamhet som exempelvis bild, dans, musik och drama i undervisningen kan du som elev bearbeta intryck och utveckla din kreativitet, nyfikenhet och skapande förmåga. Vi arbetar också med tecken som stöd så att vi lättare kan förstå varandra.

I köket har vi hem- och konsumentkunskap där du får träna på att laga enkla maträtter och baka till skolans café. På rasterna kan du umgås med dina kamrater i uppehållsrummet eller bara ta det lugnt i ditt klassrum. För att du ska känna dig trygg och veta vad som händer under skoldagen finns det schema med bilder.

På skolan finns speciallärare, specialpedagoger, elevassistenter och specialassistenter med särskilda kompetenser. Här finns också utbildade lärare för musik och drama och många olika digitala verktyg såsom I-Pad och datorer.

Korttidstillsyn

Efter skoltid och på lov kan du få korttidsverksamhet i skolans lokaler. Där tar vi tillvara på dina intressen och önskemål. På Korttidsverksamheten kan du exempelvis spela bingo, gå promenader, lyssna till och spela musik, pyssla, spela sällskapsspel, tv-spel eller åka på utflykt med vår buss. Personalen lyssnar till vad just du är intresserad av. Under eftermiddagen serveras ett mellanmål.

Besöksadress: Skånegatan 14.

Här ser du en film om Göteborg som några elever på Katrinelund AG gjort.