Tillgänglighet
Det är en demokratisk rättighet att ta del av och kunna påverka Göteborgs Stads tjänster och service. Därför behöver vår kommunikation vara tillgänglig för alla. Här kan du läsa om vad du ska tänka på för att skapa tillgänglig kommunikation.
Tillgänglig kommunikation
Göteborgs Stads grafiska profil är framtagen för att kommunikationen ska vara tillgänglig för alla människor, oberoende av individers olika förutsättningar och behov. Därför är det viktigt att du följer stadens grafiska profil, de instruktioner som finns här i manualen och mallarna som finns framtagna.
Det handlar till exempel om att ha hög kontrast mellan bakgrundsfärg och text och att använda versal-gemen text – för att det ska vara lättare att läsa. Det handlar även om att göra normmedvetna bildval för att skapa mer tillgängliga sammanhang i bild.
Lagar som styr
Svensk tillgänglighetslag (DOS-lagen)
Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service innehåller krav på tillgänglighet för all digital service som en offentlig aktör erbjuder.
I korthet innebär lagen att Göteborgs Stad ska ha webbplatser, appar och intranät där innehållet är anpassat för att följa lagen om tillgänglighet till digital service. Några exempel är att film och poddar ska vara undertextade och syntolkade, pdf:er ska vara tillgänglighetsanpassade, bilder ska ha alt-text och det måste vara hög kontrast mellan text och bakgrundsfärger.
Lagen säger även att offentliga aktörer ska tillhandahålla en tillgänglighetsredogörelse som beskriver hur webbplatsen eller applikationen lever upp till kraven.
WCAG — internationell standard för webbtillgänglighet
Den svenska tillgänglighetslagen bygger på ett EU-direktiv som i sin tur bygger på WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines version 2.1), den internationella standarden för tillgänglighet på webben.
WCAG är indelad i tre nivåer: A, AA och AAA. För varje nivå finns riktlinjer som ska följas. I Sverige kräver lagen nivå AA. WCAG innehåller ett stort antal rekommendationer för att göra webbinnehåll tillgängligt för personer med olika funktionsvariationer. Det blir dessutom mer användbart för alla användare.
I oktober 2023 uppdaterades WCAG från version 2.1 till 2.2. Detta innebär ännu ingen skillnad i de svenska riktlinjerna. Här hittar du mer information om WCAG 2.2.
Läs mer om EU-standarden EN 301 549 och den internationella standarden WCAG här.
Tillgänglighetskrav utifrån lagen
Färgkontraster
Färger på text, ikoner och grafik, t.ex. knappar måste ha en bra kontrast till bakgrunden för att kunna urskiljas av alla. Använd inte bara färg för att förmedla information, utan komplettera med text eller ikoner. Läs mer på sidan Färg.
Text och typografi
Bra kontrast mellan text och bakgrund är avgörande för att alla ska kunna ta del av innehållet. Därför använder vi bara svart respektive vit text mot våra färger. Använd versal-gemen text för att göra den mer lättläst och undvik att sätta längre texter centrerat eller högerställt. Läs mer på sidan Typsnitt.
PDF:er
Dokument som publiceras på våra webbplatser måste vara tillgänglighetsanpassade. En tillgänglig pdf kan läsas av skärmläsare och andra hjälpmedel för tillgänglighet. Läs mer på sidan Mallbibliotek.Instruktioner finns även direkt i vissa mallar.
För dig som är anställd i Göteborgs Stad: Läs mer om hur du skapar en tillgänglig pdf på stadens intranät Digitala navet.
Om du har möjlighet är det bättre att publicera innehåll i HTML, alltså direkt på sidan, istället för i en pdf.
Film
Alla filmer som publiceras i våra kanaler måste vara syntolkade och undertextade, eller ha versioner som är det. Film måste även gå att pausas.
Undvik för mycket konkurrerande innehåll, till exempel olika sorters ljud eller hoppiga grafiska element. Tänk på att regler om kontrast mellan färg, grafik och text även gäller i film.
För dig som är anställd i Göteborgs Stad: Läs mer om hur du gör tillgänglig film på stadens intranät Digitala navet.
Ljud
Allt ljud måste även ha en textversion. Ljud måste gå att pausa.
Bild
Undvik text i bild. Om det inte går – upprepa innehållet även i anslutande text. Texten måste kunna läsas upp av en skärmläsare.
Alla bilder måste alternativtextas – en text som beskriver vad du ser på bilden. Detta gäller både foto och illustration och andra informationsbärande grafiska element, t.ex. diagram.
För dig som är anställd i Göteborgs Stad: Läs mer om hur du jobbar med tillgänglig bild på stadens intranät Digitala navet.
Diagram
I diagram med mycket information är det särskilt viktigt att ha bra färgkontraster men även att komplettera med ramar, mönster och numrering. Är det diagram på webben eller i pdf:er ska dessa även beskrivas med med alt-texter.
Länkar
Undvik länk-förkortningar (exempelvis bit.ly-länkar) och beskriv för läsaren vad de ska göra när de klickar på länken – till exempel hitta öppettider, läsa mer eller boka tid.
Gränssnitt
Många lagkrav gällande tillgänglighet handlar om användarvänliga gränssnitt, t.ex. att du ska kunna navigera på flera olika sätt, stänga av och sätta på olika funktioner samt att komponenter på webbplatser ska fungera med hjälpmedel som skärmläsare. Läs mer i webbriktlinjerna.
Klarspråk
Vi ska använda klarspråk i alla texter i Göteborgs Stad. Klarspråk är texter skrivna på ett vårdat, enkelt och begripligt språk. Alla ska ha tillgång till och rätt att förstå vad som står i texter som skrivs av myndigheter. Klarspråk är ett krav enligt språklagen.
För dig som är anställd i Göteborgs Stad: Läs mer om klarspråk på stadens intranät Digitala navet.
För dig som är anställd i Göteborgs Stad:
Läs mer om tillgänglighet i digitala kanaler på stadens intranät Digitala navet.
Adressera tillgängligheten vid brister
Om något inte är helt tillgänglighetsanpassat, t.ex. en rapport med många komplicerade diagram eller en film som hunnits syntolkas än är det viktigt att adressera detta i en anslutande text. Berätta på vilket sätt innehållet inte är tillgänglighetsanpassat, och lägg om möjligt likvärdig information i anslutning, t.ex. publicera manus till filmen.