Utställningar och mässor


Ibland behöver du bara en rollup och en bordspratare. I andra fall ska du inreda en mässmonter eller göra en hel utställning. Oavsett ska det vara tydligt att Göteborgs Stad är avsändare genom att du följer stadens grafiska profil.

Tänk på

  • Stadens logotyp ska placeras tydligt. Den behöver inte finnas med på varje enhet, men ska synas tydligt på relevanta platser. Läs mer på sidan Logotyp.
  • När du behöver måla väggar och andra ytor använder du färgkoder enligt färgsystemet NCS. Hitta färgkoder och läs mer på sidan Färg.
  • Layout upplevs annorlunda i stora format och du behöver ta hänsyn läsavståndet när du sätter text. Typsnittet som används för utställningar och mässor är, precis som för annat tryck, Gotham. Läs mer på sidan Typsnitt.
  • Varje mässa eller utställning har olika förutsättningar, till exempel utformning och mått. Därför finns inga färdiga mallar för fasta ytor i mässmontrar. Däremot finns det flera utställningsprodukter i standardformat, se nedan.

Exempel på produkter för utställningar och mässor: strandflagga, formskurna skyltar, gatupratare, bordspratar och podium.

Exempel på rollups.

Exempel på produkter för utställningar och mässor: strandflagga, formskurna skyltar, gatupratare, bordspratare, podium och rollup.

Textstorlekar anpassade efter läsavstånd.

Anpassa textstorleken efter läsavståndet. Teckenhöjden beräknas genom att läsavståndet i millimeter divideras med 250. Till exempel kräver läsavståndet 25 000 mm (25 meter) en teckenhöjd på minst 100 mm.

Mässmonter

Mässvägg med stadens logotyp placerad högt upp och väl synlig.

Placera stadens logotyp högt upp väl synlig på en eller flera av monterns fasta ytor.

Lämpliga produkter
Utöver inredning och specialanpassade väggar för den specifika montern är det här exempel på lämpliga produkter i en mässmonter:

  • Affisch på golvstativ
  • Bildspel, film eller animerad film på skärmar
  • Bordspratare
  • Ställ för broschyrer
  • Formskurna skyltar
  • Takvepa

Pop up-koncept

Ibland ska ett och samma mässkoncept kunna användas i många olika sammanhang. Då kan det vara bra att ta fram en enkel, mobil utställning, ett så kallat pop up-koncept. Det består av en samling produkter som går att transportera i en vanlig personbil.

Lämpliga produkter
Det här är exempel på lämpliga produkter i ett pop up-koncept:

  • Strandflagga
  • Gatupratare
  • Bordspratare
  • Hopfällbart podium
  • Hopfällbar montervägg
  • Roll up

Exempel på pop up-koncept med montervägg, podum, rollup, strandflagga, gatupratare och bordspratare.

Tänk på att du kan välja olika delar ur ett pop up-koncept för olika sammanhang.

Tält

I vissa evenemang sker utställningen i tält, till exempel under Kulturkalaset och olika typer av festivaler. I ett tältevenemang är karaktären ofta mer avslappnad och okonventionell än i en till exempel en mässmonter.

Lämpliga produkter
Utöver inredning och specialanpassade vepor för tältväggarna är det här exempel på lämpliga produkter vid evenemang i tält:

  • Strandflagga
  • Gatupratare
  • Formskurna skyltar

Vepor anpassade efter tältväggarna tillsammans med strandflagga, formskurna skyltar och gatupratare.

Kombinera vepor anpassade efter tältväggarna med till exempel strandflagga, formskurna skyltar och gatupratare.

Speciallösningar

Ibland kan du behöva en specialbyggd lösning, till exempel en sittmodul, förvaringslådor eller en specialdesignad vägg.

Exempel på specialbyggda sittmoduler från utställningen om Jämlikt Göteborg på stadsbiblioteket våren 2018.

Exempel på specialbyggda sittmoduler från utställningen om Jämlikt Göteborg på stadsbiblioteket våren 2018.

Mallar, inspiration och mer information

Du hittar mallar för enskilda utställningsprodukter på sidan Mallbibliotek. Om du behöver mallar för stora vepor till containers eller tält kontakta enheten visuell kommunikation.

Det finns mycket du ska ta hänsyn till när du inreder en monter eller gör en utställning. Du hittar fler tips för hur du ska tänka på intranätet och i digitala navet. Där får du till exempel veta mer om hur du skapar utställningar som är tillgängliga, kommunikativa och hållbara ekonomiskt och miljömässigt.

Se exempel på leveranser som är gjorda enligt grafisk profil på intranat.goteborg.se/visuellkommunikation eller i digitala navet.

Har du frågor eller behöver rådgivning?
Kontakta enheten visuell kommunikation