Noter
Här lämnas upplysningar i form av noter enligt lagkrav och rekommendationer.
1. Verksamhetens intäkter
Kommunen |
Kommunala koncernen
|
|||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Avgifter | 2 436 | 2 556 | 7 736 | 7 626 |
Hyror och arrenden | 1 409 | 1 466 | 7 887 | 8 211 |
Statsbidrag | 3 044 | 2 646 | 3 045 | 2 646 |
EU-bidrag | 39 | 31 | 40 | 33 |
Övriga bidrag | 189 | 239 | 363 | 414 |
Aktiverat arbete | 172 | 157 | 276 | 267 |
Försäljning verksamhet och entreprenad | 2 385 | 2 618 | 3 370 | 3 626 |
Exploateringsintäkter | 600 | 863 | 485 | 825 |
Realisationsvinster | 234 | 240 | 533 | 338 |
Övriga intäkter | 424 | 581 | 2 552 | 2 734 |
Summa verksamhetens intäkter | 10 932 | 11 397 | 26 287 | 26 720 |
Kommunen 2019: Återläggning reavinster/reaförluster samt exploatering i kassaflödet är kopplat till Realisationsvinster med 239 mnkr och Försäljning av anläggningstillgångar i kassaflödesanalysen är kopplade till Realisationsvinster med 255 mnkr.
2. Verksamhetens kostnader
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Löner och sociala avgifter | -19 849 | -20 471 | -23 681 | -24 385 |
Pensionskostnader | -1 912 | -1 961 | -2 359 | -2 445 |
Övriga personalkostnader | - | -127 | -123 | |
Ekonomiskt bistånd | -1 000 | -942 | -1 001 | -942 |
Lokalkostnader | -1 319 | -1 327 | -1 150 | -1 192 |
Entreprenad och köp av verksamhet | -10 964 | -11 115 | -10 020 | -9 033 |
Bränsle, energi, vatten mm | -362 | -391 | -3 915 | -4 466 |
Förbrukningsmaterial och reparationer | -952 | -952 | -1 656 | -1 602 |
Leasingkostnader | -333 | -309 | -232 | -243 |
Exploateringskostnader | -98 | -347 | -98 | -347 |
Realisationsförluster och utrangeringar | -36 | -319 | -55 | -532 |
Aktuell och uppskjuten skatt | - | - | -129 | -346 |
Övriga verksamhetskostnader | -2 833 | -3 006 | -5 593 | -5 990 |
Summa verksamhetens kostnader | -39 658 | -41 140 | -50 016 | -51 646 |
Värden för 2018 är förändrade till följd av rättning avseende konsolideringsmetod samt omklassificering av aktuell och uppskjuten skatt till verksamhetens kostnader. Kommunen 2019: Återläggning reavinster/reaförluster samt exploatering i kassaflödet är kopplat till Realisationsförluster och utrangeringar med 319 mnkr samt Exploateringskostnader med 320 mnkr.
3. Jämförelsestörande poster
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Återföring utvecklingsfond | 27 | - | 27 | - |
Summa jämförelsestörande intäkter | 27 | - | 27 | - |
Avsättning Backaplan avtal med Trafikverket (verksamhetens kostnader) | -149 | - | -149 | - |
Återföring avsättning överdäckning E45 (verksamhetens kostnader) | 118 | - | 118 | - |
Återföring indexering av avsättning överdäckning E45 (Finansiell kostnad) | 24 | - | 24 | - |
Avtal mellan Västtrafik och Trafikkontoret avseende överenskommelse spårvagnar (verksamhetens kostnader) | -115 | - | -115 | - |
Användning utvecklingsfond (verksamhetens kostnader) | -27 | - | -27 | - |
Summa jämförelsestörande kostnader | -149 | - | -149 | - |
Summa jämförelsestörande poster | -122 | - | -122 | - |
Kompletterande upplysning till de jämförelsestörande posterna 2018:
Ett avtal mellan Trafikverket och Göteborgs Stad är grunden för erforderliga åtgärder av anläggningar och allmän plats/ kvartersmark avseende Backaplan 149,4 mnkr (Övrig verksamhetskostnad)
Avtal mellan Västtrafik och Trafikkontoret ger en beräknad kostnad för spårvagnsavtalet Ansaldobreda utifrån en överenskommelse som grundar sig på skiljedomen, beloppet uppgår till -115 mnkr (Övrig verksamhetskostnad)
E45:ans avsättning har omräknats vilket innebär en justering med 118,4 mnkr. (Utgiften hanteras som en investering när projektet är klart) (Övrig verksamhetskostnad)
Indexeringen av E 45 beräknas bli lägre än beräknat vilket ger en lägre kostnad motsvarande 24,4 mnkr (Finansiell kostnad)
Totalt -121,6 mnkr
4. Avskrivningar och nedskrivningar
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Avskrivning immateriella tillgångar | -3 | -2 | -52 | -30 |
Avskrivning byggnader och anläggningar | -1 063 | -1 133 | -2 455 | -3 419 |
Avskrivning maskiner och inventarier | -424 | -480 | -1 666 | -942 |
Nedskrivningar | 0 | -24 | -315 | -222 |
Summa avskrivningar och nedskrivningar | -1 490 | -1 639 | -4 488 | -4 613 |
Värden för 2018 är förändrade till följd av rättning avseende konsolideringsmetod samt uppskrivning. Kommunen 2019: Justering för avskrivningar/nedskrivningar i kassaflödet är kopplat till Summa avskrivningar och nedskrivningar 1 639 mnkr och Leasing i kassaflödet är kopplat till Avskrivning maskiner och inventarier med 378 mnkr.
5 a. Fastigheter, anläggningar, maskiner och inventarier, kommunen
Belopp i mnkr | Immateriella tillgångar | Fastigheter för verksamhet | Markreserv | Pågående nyanläggningar | Maskiner och tekniska anläggningar | Därav finansiell leasing | Summa |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Anskaffningsvärde | 72 | 32 769 | 568 | 9 666 | 3 786 | 2 481 | 46 861 |
Ack uppskrivningar | - | - | - | - | - | - | - |
Ack avskrivningar | -38 | -13 673 | -105 | - | -2 007 | -1 458 | -15 823 |
Ack nedskrivningar | -29 | -28 | - | - | - | - | -57 |
Ingående bokfört värde | 5 | 19 069 | 462 | 9 666 | 1 779 | 1 023 | 30 981 |
Investeringar | 0 | 3 823 | 24 | 1 234 | 952 | 571 | 6 033 |
Försäljning/utrangering | 0 | -295 | 0 | -39 | 0 | -46 | -334 |
Avskrivningar | -2 | -1 127 | -6 | - | -480 | -378 | -1 615 |
Återförda nedskrivningar | - | - | - | - | - | - | - |
Nedskrivningar | - | -24 | - | - | - | - | -24 |
Uppskrivning | - | - | - | - | - | - | - |
Omklassificeringar/överföringar | 0 | -373 | -3 | 0 | 476 | 0 | 100 |
Utgående bokfört värde | 3 | 21 073 | 477 | 10 861 | 2 727 | 1 170 | 35 141 |
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) | |||||||
2019 | - | 26,0 | - | - | 8,8 | 7,2 | - |
2018 | - | 25,8 | - | - | 7,8 | 6,6 | - |
5 b. Fastigheter, anläggningar, maskiner och inventarier, kommunala koncernen
Belopp i mnkr |
Immateriella tillgångar |
Fastigheter för verksamhet |
Markreserv |
Pågående nyanläggningar |
Maskiner och tekniska anläggningar |
Därav finansiell leasing |
Summa |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Anskaffningsvärde |
1 108 |
93 545 |
568 |
14 630 |
35 213 |
- |
145 064 |
Ack uppskrivningar |
- |
0 |
- |
- |
- |
- |
0 |
Ack avskrivningar |
-901 |
-37 337 |
-106 |
- |
-17 990 |
- |
-56 334 |
Ack nedskrivningar |
-54 |
-545 |
- |
-444 |
-1 436 |
- |
-2 479 |
Ingående bokfört värde |
153 |
55 663 |
462 |
14 186 |
15 787 |
- |
86 251 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Investeringar |
20 |
3 921 |
24 |
6 085 |
2 561 |
- |
12 611 |
Försäljning/utrangering |
0 |
-346 |
0 |
-43 |
-573 |
- |
-962 |
Avskrivningar |
-31 |
-2 621 |
-6 |
- |
-1 712 |
- |
-4 370 |
Återförda nedskrivningar |
0 |
-42 |
- |
39 |
- |
- |
-3 |
Nedskrivningar |
0 |
-115 |
0 |
-101 |
-3 |
- |
-219 |
Uppskrivning |
- |
0 |
- |
- |
- |
- |
0 |
Omklassificeringar/överföringar |
7 |
4 106 |
-3 |
-4 459 |
426 |
- |
77 |
Utgående bokfört värde |
149 |
60 566 |
477 |
15 707 |
16 486 |
- |
93 385 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) |
|
|
|
|
|
|
|
2019 |
- |
32,1 |
- |
- |
15,4 |
- |
- |
2018 |
- |
32,6 |
- |
- |
15,2 |
- |
- |
Värden för 2018 är förändrade till följd av rättning avseende konsolideringsmetod samt uppskrivning.
Kommunen 2019: Investering i materiella anläggningstillgångar i kassaflödet är kopplat till Investeringar med 5 682 mnkr. Beloppen skiljer sig åt beroende på periodiseringar och hantering.
6. Skatteintäkter samt generella statsbidrag och utjämningsbidragoende på periodiseringar och hantering.
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Preliminära skatteintäkter innevarande år | 27 705 | 29 065 | 27 705 | 29 065 |
Preliminär slutavräkning innevarande år | -34 | -245 | -34 | -245 |
Slutavräkning föregående år | -81 | 13 | -81 | 13 |
Summa skatteintäkter | 27 590 | 28 833 | 27 590 | 28 833 |
Inkomstutjämning | 2 690 | 2 698 | 2 690 | 2 698 |
Strukturbidrag | - | - | - | - |
Kostnadsutjämning | -460 | -681 | -460 | -681 |
Regleringsbidrag/avgift | 89 | 401 | 89 | 401 |
LSS-utjämning | 151 | 172 | 151 | 172 |
Generella bidrag | 422 | 207 | 422 | 207 |
Kommunal fastighetsavgift | 813 | 837 | 813 | 837 |
Summa generella statsbidrag och utjämningsbidrag | 3 705 | 3 634 | 3 705 | 3 634 |
Summa skatteintäkter och kommunalekonomisk utjämning med mera | 31 295 | 32 467 | 31 295 | 32 467 |
7. Finansiella intäkter och kostnader
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Ränteintäkter från dotterbolag | 346 | 368 | - | - |
Ränteintäkter* | 30 | 33 | 55 | 55 |
Resultat från aktier och andelar** | 821 | 549 | 0 | 2 |
Övriga finansiella intäkter | 27 | 27 | 12 | 8 |
Summa finansiella intäkter | 1 224 | 977 | 67 | 65 |
Räntekostnader*** | -413 | -424 | -739 | -697 |
Ränta på pensionskostnader | -70 | -94 | -24 | -26 |
Övriga finansiella kostnader | -28 | -41 | -27 | -50 |
Summa finansiella kostnader | -511 | -559 | -790 | -773 |
Finansnetto | 713 | 418 | -723 | -708 |
Marknadsvärden ränteswappar | ||||
Nominellt belopp ränteswappar | 4 500 | 4 900 | 25 231 | 25 010 |
Marknadsvärde ränteswappar | 24 | -236 | -643 | -731 |
Säkrad skuld i utländsk valuta | 3 028 | 2 284 | 3 028 | 2 284 |
Cross Currency swappar | -60 | 94 | -60 | 94 |
Värden för 2018 är förändrade till följd av rättning avseende konsolideringsmetod.
* Ränteintäkter varav 160 (229) härrör sig till swappar för räntesäkring.
** Resultat från aktier och andelar, 540 mnkr av de 549 mnkr är utdelning från de kommunala bolagen.
*** Räntekostnader varav -228 (-307) härrör sig till swappar för räntesäkring
Kommunen 2019: Ej likvid utdelning, Likvid utdelning/aktieägartillskott och Ökning (-) / minskning (+) kortfristiga fordringar i kassaflödet är kopplat till Resultat från andelar och aktier med 540 mnkr, respektive 810 mnkr.
8 a. Finansiella anläggningstillgångar
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Aktier och andelar | 9 802 | 9 806 | 392 | 393 |
Uppskjuten skattefordran | - | - | 0 | - |
Övriga långfristiga fordringar | 29 431 | 31 662 | 3 197 | 3 519 |
Summa finansiella anläggningstillgångar | 39 233 | 41 468 | 3 589 | 3 912 |
Specifikation Aktier och andelar | ||||
Göteborgs Stadshus AB | 9 451 | 9 451 | - | - |
Kommuninvest | 336 | 337 | 336 | 336 |
Övriga bolag, bostadsrätter och grundfondskapital stiftelser | 15 | 18 | 56 | 57 |
Summa aktier och andelar | 9 802 | 9 806 | 392 | 393 |
Värden för 2018 är förändrade till följd av rättning avseende konsolideringsmetod samt omklassificering av bidrag till infrastruktur.
Kommunen 2019: Ökning (-)/minskning (+) långfristiga fordringar i kassaflödet är kopplat till Övriga långfristiga fordringar med 2 230 mnkr.
8 b. Bidrag till infrastruktur
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Summa Redovisat värde vid årets början | 28 | 27 | 28 | 27 |
Summa Årets upplösning | -1 | -2 | -1 | -2 |
Summa Utgående värde | 27 | 25 | 27 | 25 |
Det ursprungliga sammanlagda bidraget har uppgått till 30 mnkr. Utgående värde avser sju projekt för gång- och cykelbana, cirkulationsplats och pendelparkering. Det största projektet motsvarar ett ursprungsbelopp på 15 mnkr. Tid för upplösning är 25 år för samtliga projekt. Årets upplösning är -2 (-1) och den ackumulerade upplösningen uppgår till 5 mnkr.
9. Förråd, lager och exploateringsfastigheter
Kommunen | Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Förråd och lager | 31 | 33 | 483 | 424 |
Exploateringsfastigheter | 597 | 789 | 627 | 1 155 |
Summa förråd, lager och exploateringsfastigheter | 628 | 822 | 1 110 | 1 579 |
Specifikation Exploateringsfastigheter | ||||
Ingående värde | 563 | 597 | 642 | 627 |
Årets utgifter | 118 | 540 | 312 | 911 |
Uttag bokfört värde | -87 | -132 | -333 | -161 |
Omklassificering/omvärdering | 3 | -216 | 6 | -222 |
Summa exploateringsfastigheter | 597 | 789 | 627 | 1 155 |
Värden för 2018 är förändrade till följd av rättning avseende konsolideringsmetod.
Kommunen 2019: Återläggning reavinster/reaförluster samt exploatering, Ökning (-) / minskning (+) förråd och lager och Investeringsinkomster i kassaflödet är kopplat till Exploateringsfastigheter med 363 mnkr respektive 787 mnkr och Förråd och lager med 3 mnkr.
10. Kortfristiga fordringar
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Kundfordringar, koncernföretag | 99 | 115 | - | - |
Kundfordringar | 531 | 447 | 1 671 | 1 831 |
Fordringar moms | 303 | 632 | 326 | 666 |
Fordringar hos staten | 0 | 424 | 194 | 610 |
Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter | 1 958 | 1 881 | 1 541 | 1 284 |
Övriga kortfristiga fordringar, koncernföretag | 7 126 | 7 122 | - | - |
Övriga kortfristiga fordringar | 649 | 731 | 1 491 | 1 809 |
Summa kortfristiga fordringar | 10 666 | 11 352 | 5 223 | 6 200 |
Värden för 2018 är förändrade till följd av rättning avseende konsolideringsmetod.
Kommunen 2019: Likvid utdelning/aktieägartillskott och Ökning (-) / minskning (+) kortfristiga fordringar i kassaflödet är kopplat till Kortfristiga fordringar med 963 mnkr.
11. Eget kapital
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Ingående eget kapital | 22 300 | 24 092 | 27 365 | 29 728 |
Övriga justeringar | - | - | 8 | 46 |
Årets resultat | 1 792 | 1 504 | 2 355 | 2 220 |
Utgående eget kapital | 24 092 | 25 596 | 29 728 | 31 994 |
Värden för 2018 är förändrade till följd av rättning avseende konsolideringsmetod samt uppskrivning.
12. Avsättningar för pensioner
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Förmånsbestämd ålderspension | 2 490 | 2 822 | 3 626 | 3 969 |
Avtalspension, visstidspension m m | 22 | 18 | 23 | 17 |
Summa pensioner | 2 512 | 2 840 | 3 649 | 3 986 |
Löneskatt | 610 | 689 | 684 | 767 |
Summa pensioner och löneskatt | 3 122 | 3 529 | 4 333 | 4 753 |
Specifikation Avsättningens förändring över året | ||||
Ingående avsättning | 2 770 | 3 122 | 3 972 | 4 333 |
Nya förpliktelser under året | 371 | 421 | 442 | 497 |
varav nyintjänad pension | 298 | 325 | 326 | 350 |
varav ränte- och basbeloppsuppräkning | 70 | 95 | 111 | 144 |
varav ändring av försäkringstekniska grunder | 0 | -2 | 0 | -2 |
varav pension till efterlevande | 6 | 6 | 6 | 6 |
varav övrigt | -3 | -3 | -1 | -1 |
Årets utbetalningar | -87 | -93 | -152 | -159 |
Årets förändring särskild löneskatt | 68 | 79 | 71 | 82 |
Summa pensioner och löneskatt | 3 122 | 3 529 | 4 333 | 4 753 |
Värden för 2018 är förändrade till följd av rättning avseende konsolideringsmetod.
Kommunen 2019: Justering för gjorda avsättningar i kassaflödet är kopplat till förändring av avsättning med 483 mnkr.
Kommunens pensionsredovisning sker enligt LKBR:s blandmodell vilken innebär att pensionsförpliktelser som intjänats från och med 1998 redovisas i balansräkningen, medan pensionsförpliktelser intjänade före 1998 redovisas som en ansvarsförbindelse inom linjen (se not 17). Utöver dessa pensionsförpliktelser redovisas avgiftsbestämd pension under kortfristiga skulder (se not 15).
För år 2019 uppgick pensionskostnaderna inklusive löneskatt till 1 961 mnkr. Jämfört med 2018 ökade dessa med 49 mnkr. I kostnaderna ingick bland annat utbetalning av pension från pensionsförpliktelserna i ansvarsförbindelsen med 467 mnkr, avgiftsbestämt pensionssparande med 740 mnkr samt avsättning till förmånsbestämd ålderspension (FÅP) med 329 mnkr. Till detta kommer löneskatt med 411 mnkr. Aktualiseringsgrad 100 procent
13. Övriga avsättningar
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
A. Avsatt för återställande av deponi | ||||
Redovisat värde vid årets början | 21 | 21 | 64 | 60 |
Periodens avsättningar | - | - | 12 | 26 |
Ianspråktagna avsättningar | 0 | - | -16 | -11 |
Outnyttjade belopp som återförts | - | - | - | - |
Omklassificering | - | - | - | - |
Utgående avsättningar | 21 | 21 | 60 | 75 |
B. Avsatt för infrastrukturåtgärder | ||||
Redovisat värde vid årets början | 806 | 782 | 806 | 782 |
Periodens avsättningar | 173 | 8 | 173 | 8 |
Ianspråktagna avsättningar | -54 | -80 | -54 | -80 |
Outnyttjade belopp som återförts | -143 | -1 | -143 | -1 |
Omklassificering | - | - | - | - |
Utgående avsättningar | 782 | 709 | 782 | 709 |
C. Avsatt för åtgärder inom byggsektorn | ||||
Redovisat värde vid årets början | 69 | 106 | 454 | 438 |
Periodens avsättningar | 46 | 41 | 96 | 430 |
Ianspråktagna avsättningar | -4 | -6 | -99 | -96 |
Outnyttjade belopp som återförts | -5 | -4 | -13 | -33 |
Omklassificering | - | - | - | - |
Utgående avsättningar | 106 | 137 | 438 | 739 |
D. Avsatt för miljöåtgärder | ||||
Redovisat värde vid årets början | 19 | 11 | 72 | 64 |
Periodens avsättningar | 1 | 15 | 1 | 15 |
Ianspråktagna avsättningar | -5 | -2 | -5 | -3 |
Outnyttjade belopp som återförts | -4 | 0 | -4 | 0 |
Omklassificering | - | - | - | - |
Utgående avsättningar | 11 | 24 | 64 | 76 |
E. Avsatt för utvecklingsfond | ||||
Redovisat värde vid årets början | 27 | 0 | 27 | 0 |
Periodens avsättningar | - | - | - | - |
Ianspråktagna avsättningar | -27 | 0 | -27 | 0 |
Outnyttjade belopp som återförts | - | - | - | - |
Omklassificering | - | - | - | - |
Utgående avsättningar | 0 | 0 | 0 | 0 |
F. Övriga avsättningar | ||||
Redovisat värde vid årets början | 9 | 9 | 123 | 107 |
Periodens avsättningar | - | 4 | 9 | 91 |
Ianspråktagna avsättningar | 0 | -1 | -25 | -29 |
Outnyttjade belopp som återförts | 0 | 0 | 0 | -1 |
Omklassificering | - | - | - | - |
Utgående avsättningar | 9 | 12 | 107 | 168 |
Summa ingående balans | 951 | 929 | 1 546 | 1 451 |
Summa periodens avsättningar | 220 | 68 | 291 | 570 |
Summa ianspråktaget | -90 | -89 | -226 | -219 |
Summa outnyttjade belopp som återförts | -152 | -5 | -160 | -35 |
Omklassificering | - | - | - | - |
Summa utgående balans | 929 | 903 | 1 451 | 1 767 |
Värden för 2018 är förändrade till följd av rättning avseende konsolideringsmetod.
Kommunen 2019: Minskning av avsättning på grund av utbetalning i Kassaflödesanalysen är kopplat till minskning av avsättning på grund av utbetalning med 90 mnkr och Justering för gjorda avsättningar i kassaflödesanalysen är kopplat till Periodens avsättningar med 68 mnkr.
Kommunen
A. Deponi
Avsättningen avser återställande av stadens 17 nedlagda deponier vars miljöskyddsåtgärder kretslopp och vattennämnden ansvarar för. Brudaremossens deponi är störst av deponierna och står för den största andelen av återställningskostnaderna. Det råder alltjämt en osäkerhet kring avsättningens storlek då återställningsbehovet förändras över tid. Det kan avse förändringar i miljön, men också olika tekniska lösningar. Konsultrapporterna som avsättningens storlek baserar sig på innehåller mycket stor osäkerhet och beräkningen är till sin konstruktion gjord så att de kan innehålla en nuvärdesberäkning. Under 2015 har en utredning avseende Brudaremossens lakvatten genomförts och den pekar på att permanenta åtgärder för att rena lakvattnet kommer att behöva genomföras. Löpande förbättringsåtgärder pågår på samtliga deponier.
B. Infrastruktur
Kommunen har under 2010 slutit avtal kring medfinansiering av infrastrukturåtgärder inom ramen för Västsvenska paketet. 400 mnkr avser marknyttor inom ramen för Västsvenska paketet. Dessa har tagits upp i kommunens resultat- och balansräkningar under 2011. Under 2014 har kommunen slutit avtal om medfinansiering för utbyggnad av E20 och nedsänkning av E45. Avtalet avseende utbyggnad av E20 är ett underavtal mellan Göteborgsregionens Kommunalförbund och Göteborgs Stad. I huvudavtalet representeras Göteborgs Stad av Göteborgsregionens Kommunalförbund. Beloppen är indexuppräknade med 7 mnkr (31 mnkr).
C. Åtgärder inom byggsektorn
Avsättningen avser framtida åtaganden som kommunen har gentemot exploatören vid försäljningstillfället såsom ledningsflyttar, av etableringar och utredningar.
D. Miljöåtgärder
Avsättningen avser framtida åtaganden som kommunen har gentemot exploatören vid försäljningstillfället såsom marksanering.
E. Utvecklingsfond
Kommunfullmäktige beslutade 2012-12-06 att inrätta en utvecklingsfond på 400 mnkr som avslutades 2018.
F. Övriga avsättningar
Övriga avsättningar avser förväntade skadestånd, vite och oreglerade skador.
Kommunala koncernen
A. Avsättningen för återställande av deponi avser, förutom kommunens oförändrade avsättning om 21 mnkr, främst återställande av deponier inom Renovakoncernen (IB 33 mnkr har sammantaget ökat till 43 mnkr, varav Tagene utgör 34 mnkr). Avsatta medel hos Göteborgs Hamn AB för återställande av mudderupplag i Torsviken (IB 6 mnkr) har ökat netto med drygt 4 mnkr (UB 11 mnkr) och arbetet beräknas vara slutfört under 2021 (UB 11 mnkr).
B. Se kommunen.
C. Avsättningen för åtgärder inom byggsektorn avser, förutom kommunens avsättningar som totalt sett ökat från 106 till 137 mnkr, framtida åtaganden i byggprojekt inom Älvstranden Utveckling AB. Deras avsättningar har sammantaget ökat från 237 till 543 mnkr, som till stor del påverkats av en ny avsättning avseende Masthuggskajen om 351 mnkr varav 17 ianspråktagits (UB 334 mnkr). Ytterligare en ny avsättning har gjorts för Celsiusgatan (UB 24 mnkr). Övriga avsättningar hos Älvstranden omfattar främst Kvillebäcken (IB 25/UB 19 mnkr), Stora Torp (IB 28/UB 17 mnkr), Västra Eriksberg (IB 32/UB 23 mnkr), Lindholmshamnen (IB 116/UB 105 mnkr) och Skeppsbron (oförändrat UB 13 mnkr). Älvstranden redovisar också en löpande avsättning avseende olika byggprojekt (UB 8 mnkr) och så gör även Higab AB (UB 12 mnkr) samt Förvaltnings AB Framtiden (UB 7 mnkr). Posten innehåller även avsättning för garantiåtaganden avseende enstegstätade putsfasader inom Förvaltnings AB Framtiden, vilken har minskat från 69 till 39 mnkr under året.
D. Avsatt för miljöåtgärder avser, förutom kommunens avsättningar som ökat från 11 till 24 mnkr, avsättning inom Göteborg Energikoncernen kopplat till löpande konstaterade framtida miljöåtgärder, exempelvis återställande av mark (oförändrat UB 25 mnkr). Liseberg AB redovisar en oförändrad avsättning avseende förorenad mark i ett dotterbolag (UB 20 mnkr). Resterande belopp är oförändrade och omfattar dels avsatt för sanering Färjenäs markområde hos Räddningstjänsten Storgöteborg, dels avsatt hos Gryaab för marksanering Färjestaden om 4 mnkr vardera (stadens andel).
E. Se kommunen.
F. Övriga avsättningar består, förutom kommunens avsättning (IB 9/UB 12 mnkr), till största delen av kostnader för oreglerade skador inom Försäkrings AB Göta Lejon där ytterligare avsättning gjorts under året med 86 mnkr och 21 mnkr tagits i anspråk under året (UB 154 mnkr).
14. Långfristiga skulder
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Skulder till banker och kreditinstitut | 29 792 | 34 451 | 32 463 | 36 331 |
Förutbetalda intäkter | 3 816 | 4 463 | 3 900 | 4 566 |
Skulder till koncernföretag | 434 | 430 | - | - |
Övriga långfristiga skulder | 5 | 16 | 93 | 108 |
Summa långfristiga skulder | 34 047 | 39 360 | 36 456 | 41 005 |
Specifikation Förutbetalda intäkter, reglerade över flera år | ||||
Anslutningsavgifter | 347 | 448 | 469 | 590 |
Investeringsbidrag | 2 134 | 2 409 | 2 135 | 2 409 |
Gatukostnadsersättningar | 1 335 | 1 606 | 1 296 | 1 567 |
Summa förutbetalda intäkter | 3 816 | 4 463 | 3 900 | 4 566 |
Långfristiga skulder förändring över året | ||||
Ingående låneskuld | 35 885 | 34 047 | 37 588 | 36 456 |
Årets amortering | -2 902 | -6 094 | -4 276 | -6 345 |
Nyupptagna lån | 3 775 | 9 187 | 4 613 | 10 009 |
Återläggning av föregående års omklassificering | 2 902 | 6 094 | 4 276 | 6 345 |
Kortfristig del av långfristig skuld | -6 094 | -4 857 | -6 345 | -6 322 |
Periodisering över- och underkurser | - | 181 | - | 181 |
Förändring förutbetalda intäkter | 600 | 647 | 595 | 666 |
Förändring övriga långfristiga skulder | -119 | 155 | 5 | 15 |
Summa långfristiga skulder | 34 047 | 39 360 | 36 456 | 41 005 |
Uppgifter om lån i banker och kreditinstitut | ||||
Genomsnittlig ränta under året inkluderat derivat (%) | 1,1 | 1 | 1,63 | 1,38 |
Genomsnittlig räntebindningstid (år) | 2,6 | 2,4 | 3,8 | 3,7 |
Lån som förfaller inom 0–1 år | 6 094 | 4 857 | 6 571 | 6 322 |
Lån som förfaller inom 1–2 år | 4 804 | 6 038 | 6 269 | 6 402 |
Lån som förfaller 2–5 år | 16 930 | 18 666 | 18 699 | 21 353 |
Lån som förfaller 5+ år | 7 034 | 8 395 | 7 034 | 8 395 |
Kommunen 2019: Ökning/minskning periodiserade anslutningsavgifter och investeringsbidrag i kassaflödesanalysen är kopplat till förutbetalda intäkter med 70 mnkr, Nyupptagna lån i kassaflödesanalysen är kopplad till Nyupptagna lån med 9 187 mnkr och Amortering av långfristiga skulder kassaflödesanalysen är kopplad till Årets amortering med 6 094 mnkr.
15. Kortfristiga skulder
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Skulder till koncernföretag | 2 672 | 2 474 | - | - |
Skulder till banker och kreditinstitut | 9 661 | 8 926 | 9 961 | 10 461 |
Leverantörsskulder | 2 431 | 2 950 | 3 331 | 3 947 |
Personalens skatter | 312 | 323 | 363 | 376 |
Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter* | 4 426 | 4 484 | 6 792 | 6 502 |
Övriga kortfristiga skulder | 591 | 566 | 1 454 | 1 544 |
Summa kortfristiga skulder | 20 093 | 19 723 | 21 901 | 22 830 |
* I denna post ingår för kommunen avgiftsbestämd pension inklusive löneskatt på 826 (817) mnkr.
Kommunen 2019: Ökning (+)/minskning (-) räntebärande kortfristiga skulder och Ökning (+)/minskning (-) kortfristiga skulder i kassaflödet är kopplade till Kortfristiga skulder med 562 mnkr respektive 312 mnkr.
16. Borgensförbindelser
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Borgensförbindelse för lån och pensionsåtaganden | ||||
Göteborgs Hamn AB | 442 | 425 | - | - |
Göteborg Energi AB | 237 | 236 | - | - |
Higab AB | 1 196 | 1 196 | - | - |
Göteborgs Stadshus AB | 2 360 | 2 960 | - | - |
Övriga bolag | 291 | 280 | - | - |
Summa borgensförbindelser egna bolag | 4 526 | 5 097 | - | - |
Övriga borgensförbindelser | ||||
Småhus – statliga bostadslån | 1 | 1 | 1 | 0 |
Stiftelser | 502 | 501 | 502 | 501 |
Föreningar | 178 | 171 | 178 | 171 |
Övrigt | 60 | 59 | 60 | 60 |
Summa borgensförbindelser externt | 741 | 732 | 741 | 732 |
Summa borgensförbindelser | 5 267 | 5 829 | 741 | 732 |
Övriga ansvarsförbindelser | - | - | 155 | 154 |
Ställda säkerheter | - | - | 380 | 623 |
Värden för 2018 är förändrade till följd av rättning avseende konsolideringsmetod.
Kommunen tecknar i vissa fall borgen för lån till de kommunägda bolagen, men även för andra externa verksamheter så som föreningar och stiftelser.
Göteborgs Stad har i november 2012 ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige ABs samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga 290 kommuner som per 2019-12-31 var medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser. Kommuninvest totala förpliktelse uppgick 2019-12-31 till 461 mdkr och totala tillgångar till 460 mdkr. Göteborgs del i borgenansvaret är 2,05 procent, 9,5 mdkr.
Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemskommunerna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt avtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlemskommun lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemskommunernas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening.
Kommunens borgen för pensionsåtaganden hos vissa kommunala bolag, kommunalförbund och stiftelser uppgick vid årsskiftet till 755 mnkr. Göteborgs kommun har 2019 ej behövt infria borgensåtagande.
17. Pensionsförpliktelser som inte tagits upp bland skulder eller avsättningar
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Pensionsförpliktelser PA-KL aktiva | 3 173 | 2 916 | 3 180 | 2 923 |
Pensionsförpliktelser PA-KL pensionärer | 4 948 | 5 073 | 5 033 | 5 154 |
Pensionsförpliktelser livränta | 345 | 325 | 345 | 325 |
Summa pensionsförpliktelser PA-KL | 8 466 | 8 314 | 8 558 | 8 402 |
Pensionsförpliktelser chefsavtal | - | - | - | - |
Pensionsförpliktelser övrigt | 12 | 8 | 12 | 8 |
Garantiåtaganden FPG/PRI | - | - | 6 | 6 |
Summa totala pensionsförpliktelser | 8 478 | 8 322 | 8 576 | 8 416 |
Särskild löneskatt | 2 057 | 2 019 | 2 077 | 2 039 |
Summa pensionsförpliktelser och särskild löneskatt | 10 535 | 10 341 | 10 653 | 10 455 |
Kommunen
Inlösen av pensionsförpliktelser inom ansvarsförbindelsen gjordes år 2001 med 420 mnkr, 2002 med 260 mnkr samt 2016 med 20 mnkr, sammantaget 700 mnkr. Göteborgs Stads överskottsmedel i försäkringen uppgår 2019-12-31 till 80 (65) mnkr.
18. Leasingkostnader
Kommunen |
Kommunala koncernen | |||
---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 |
Operationella leasingavtal | ||||
Årets betalda leasingavgifter | 333 | 309 | 232 | 243 |
Avtalade framtida leasingavgifter | ||||
Med förfall inom 1 år | 145 | 138 | 51 | 54 |
Med förfall mellan 1–5 år | 198 | 173 | 105 | 126 |
Med förfall senare än 5 år | 2 | 1 | 40 | 28 |
Finansiella leasingavtal | ||||
Årets betalda leasingavgifter | 383 | 571 | - | - |
Avtalade framtida leasingavgifter | ||||
Med förfall inom 1 år | 342 | 374 | - | - |
Med förfall mellan 1–5 år | 559 | 649 | - | - |
Med förfall senare än 5 år | 122 | 144 | - | - |
Värden för 2018 är förändrade till följd av rättning avseende konsolideringsmetod.
Kommunens avgifter för finansiell leasing avser de faktiska betalningar som görs för de avtal som är klassificerade som finansiell leasing. Dessa avgifter elimineras sedan på kommuncentral nivå för att uppfylla RKR:s rekommendation R5. Se vidare under avsnittet om redovisningsprinciper.
Finansiell leasing elimineras i de sammanställda räkenskaperna eftersom leasegivaren, Göteborgs Stads Leasing AB, är ett helägt dotterbolag till Göteborgs Stadshus AB som ägs av Göteborgs Stad.
19 a. Effekter i resultaträkningen på jämförelseår 2018 till följd av rättelser avseende konsolideringsmetod, uppskrivningar och flytt av posten Aktuell och uppskjuten skatt
Kommunen
|
Kommunala koncernen
|
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | +/- | 2018 | 2018 | Konsol- idering |
Uppskrivning* | 2018 |
Verksamhetens intäkter | 10 932 | 10 932 | 26 358 | -71 | 26 287 | ||
Verksamhetens kostnader | -39 658 | -39 658 | -49 878 | -9 | -129 | -50 016 | |
Avskrivningar och nedskrivningar | -1 490 | -1 490 | -4 606 | 63 | 55 | -4 488 | |
Verksamhetens nettokostnader | -30 216 | - | -30 216 | -28 126 | -17 | -74 | -28 217 |
Skatteintäkter | 27 590 | 27 590 | 27 590 | 27 590 | |||
Kommunalekonomisk utjämning m.m. | 3 705 | 3 705 | 3 705 | 3 705 | |||
Verksamhetens resultat | 1 079 | - | 1 079 | 3 169 | -17 | -74 | 3 078 |
Finansiella intäkter | 1 224 | 1 224 | 56 | 11 | 67 | ||
Finansiella kostnader | -511 | -511 | -793 | 3 | -790 | ||
Resultat efter finansiella poster | 1 792 | - | 1 792 | 2 432 | -3 | -74 | 2 355 |
Extraordinära poster | - | - | - | - | |||
Aktuell och uppskjuten skatt | - | - | -131 | 2 | 129 | 0 | |
Minoritetsandel | - | - | -1 | 1 | 0 | ||
Årets resultat | 1 792 | - | 1 792 | 2 300 | 0 | 55 | 2 355 |
19 b. Effekter i balansräkningen på jämförelseår 2018 till följd av rättelser avseende konsolideringsmetod, uppskrivningar och flytt av post Bidrag till infrastruktur
Kommunen |
Kommunala koncernen
|
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Belopp i mnkr | 2018 | Bidrag till infrastruktur |
2018 | 2018 | Konsoli-dering | Upp-skrivning* | 2018 |
TILLGÅNGAR | |||||||
Anläggningstillgångar | |||||||
Immateriella anläggningstillgångar | 5 | 5 | 155 | -2 | 153 | ||
Materiella anläggningstillgångar | 30 976 | 30 976 | 90 140 | -734 | -3 308 | 86 098 | |
Finansiella anläggningstillgångar | 39 260 | -27 | 39 233 | 3 495 | 121 | -27 | 3 589 |
Summa anläggningstillgångar | 70 241 | -27 | 70 214 | 93 790 | -615 | -3 335 | 89 840 |
Bidrag till infrastuktur | - | 27 | 27 | - | - | 27 | 27 |
Omsättningstillgångar | |||||||
Förråd, lager och exploateringsfastigheter | 628 | 628 | 1 122 | -12 | 1 110 | ||
Kortfristiga fordringar | 10 666 | 10 666 | 4 854 | 369 | 5 223 | ||
Kortfristiga placeringar | - | - | - | - | - | ||
Kassa och bank | 748 | 748 | 1 047 | 35 | 1 082 | ||
Summa omsättningstillgångar | 12 042 | - | 12 042 | 7 023 | 392 | - | 7 415 |
Summa tillgångar | 82 283 | 0 | 82 283 | 100 813 | -223 | -3 308 | 97 282 |
EGET KAPITAL, AVSÄTTNINGAR OCH SKULDER | |||||||
Eget kapital | 24 092 | - | 24 092 | 33 049 | -13 | -3 308 | 29 728 |
varav årets resultat | 1 792 | 1 792 | 2 300 | 0 | 55 | 2 355 | |
varav resultatutjämningsreserv | 2 609 | 2 609 | 2 609 | 2 609 | |||
varav övrigt eget kapital | 19 691 | 19 691 | 28 140 | -13 | -3 363 | 24 764 | |
Minoritetsintresse | - | - | - | 137 | -137 | - | 0 |
Avsättningar | |||||||
Avsättningar för pension och liknande förpliktelser | 3 122 | 3 122 | 4 504 | -171 | 4 333 | ||
Uppskjuten skatteskuld | - | - | 3 433 | -20 | 3 413 | ||
Övriga avsättningar | 929 | 929 | 1 461 | -10 | 1 451 | ||
Summa avsättningar | 4 051 | - | 4 051 | 9 398 | -201 | - | 9 197 |
Skulder | |||||||
Långfristiga skulder | 34 047 | 34 047 | 36 357 | 99 | 36 456 | ||
Kortfristiga skulder | 20 093 | 20 093 | 21 872 | 29 | 21 901 | ||
Summa skulder | 54 140 | - | 54 140 | 58 229 | 128 | - | 58 357 |
Summa eget kapital, avsättningar och skulder | 82 283 | - | 82 283 | 100 813 | -223 | -3 308 | 97 282 |
* Inkluderar flytt av posten Bidrag till statlig infrastruktur till egen rad.