Kommunens investeringsredovisning
Investeringsredovisningen är utformad så att utfallen kan stämmas av mot kommunfullmäktiges budget för nämnderna. För några nämnder har kommunfullmäktige under året tagit beslut om att förändra ramarna i förhållande till det ursprungliga budgetbeslutet. I dessa fall är det de uppdaterade ramarna som anges i tabellen.
Investering
Investeringsredovisningen ska tillgodose kommunfullmäktiges behov av uppföljning och ansvarsprövning av styrelser och nämnder. Samtidigt ska den tillgodose externa intressenters behov av information om hur resurserna fördelas och förbrukas av verksamheterna. Kommunfullmäktiges investeringsbudget omfattar en planperiod om fyra år (2016–2019). Kommunfullmäktige fattar beslut om utgiftsramar fördelat på olika investeringsområden för planperioden. Den i tabellen angivna budgeten för 2019 avser nämndernas egna beslutade budgetar.
Belopp i mnkr | Utfall 2019 |
Budget 2019 |
Utfall 2016–2019 | Budget 2016–2019 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
U=Utgifter I=Inkomster | U | I | U | I | U | I | U | I |
Fastighetsnämnden | -219 | 1 | -505 | 8 | -810 | 82 | -1 096 | 89 |
Förvärv och rivningar | -51 | - | -212 | - | -246 | - | -407 | - |
Hyresgästanpassningar | -11 | - | -27 | - | -47 | 1 | -63 | 1 |
Investeringar inom fastighetsförvaltning | -79 | - | -181 | - | -193 | 5 | -294 | 5 |
Västsvenska paketet | -77 | 1 | -85 | 8 | -324 | 76 | -332 | 83 |
Idrotts- och föreningsnämnden | -78 | 7 | -284 | -1 | -380 | 8 | -586 | - |
Reinvesteringar | -19 | 1 | -42 | -1 | -81 | 2 | -104 | - |
Omklädningsbyggnader | - | - | -17 | - | -2 | - | -19 | - |
Markanläggningar | -1 | - | -9 | - | -7 | - | -17 | - |
Idrottshallar | -3 | - | 8 | - | -95 | - | -83 | - |
Isanläggningar | -2 | - | -19 | - | -52 | - | -69 | - |
Sim- och badanläggningar | -3 | - | -22 | - | -40 | - | -59 | - |
Friidrottsanläggning på Hisingen | - | - | -4 | - | - | - | -41 | - |
Fotboll | -32 | 6 | -35 | - | -48 | 6 | -51 | - |
Idrottsområden | -15 | - | -87 | - | -43 | - | -113 | - |
Övrig stadsutveckling | -2 | - | -60 | - | -2 | - | -23 | - |
Övertagna föreningsanläggningar | - | - | 3 | - | -10 | - | -7 | - |
Kretslopp och vattennämnden | -578 | 116 | -661 | - | -1 927 | 337 | -2 010 | 222 |
Dricksvattenproduktion | -109 | - | -120 | - | -490 | - | -501 | - |
Dricksvattendistribution | -177 | - | -177 | - | -525 | - | -525 | - |
Avloppsavledning | -160 | 6 | -229 | - | -562 | 6 | -631 | - |
Övriga investeringar | -76 | 110 | -73 | - | -150 | 332 | -147 | 222 |
VA-upprustningsområden | -19 | - | -18 | - | -36 | - | -35 | - |
Generalplaneinvesteringar | -4 | - | -4 | - | -57 | - | -56 | - |
Summa VA | -545 | 116 | -621 | - | -1 820 | 337 | -1 895 | 222 |
Återvinning och behållare | -3 | - | -6 | - | -49 | - | -51 | - |
Avslutade deponier | -28 | - | -35 | - | -56 | - | -63 | - |
Övriga investeringar | - | - | - | - | - | - | -1 | - |
Summa renhållning | -31 | - | -41 | - | -105 | - | -115 | - |
Lokalnämnden | -2 533 | 7 | -2 577 | -21 | -7 338 | 28 | -7 363 | - |
Förskola | -540 | 1 | -592 | -1 | -1 491 | 5 | -2 031 | - |
Varav reinvestering | -148 | 1 | -116 | - | -381 | 4 | -261 | - |
Varav ny-, till-, ombyggnad | -392 | - | -476 | -1 | -1 110 | 1 | -1 770 | - |
Grundskola | -1 234 | 1 | -1 272 | -1 | -3 848 | 8 | -5 193 | - |
Varav reinvestering | -136 | 1 | -190 | - | -621 | 7 | -611 | - |
Varav ny-, till-, ombyggnad | -1 098 | - | -1 082 | -1 | -3 227 | 1 | -4 582 | - |
Gymnasium | -316 | - | -214 | - | -616 | 2 | -621 | - |
Varav reinvestering | -63 | - | -68 | - | -222 | 2 | -196 | - |
Varav ny-, till-, ombyggnad | -253 | - | -146 | - | -394 | - | -425 | - |
Äldreboende | -129 | 1 | -278 | - | -311 | 3 | -773 | - |
Varav reinvestering | -88 | 1 | -69 | - | -225 | 3 | -397 | - |
Varav ny-, till-, ombyggnad | -41 | - | -209 | - | -86 | - | -376 | - |
Boende särskild service | -105 | - | -122 | -1 | -390 | 1 | -712 | - |
Varav reinvestering | - | - | -1 | - | -3 | - | -114 | - |
Varav ny-, till-, ombyggnad | -105 | - | -121 | -1 | -387 | 1 | -598 | - |
Övrigt | -210 | 3 | -97 | -1 | -682 | 8 | -903 | - |
Varav reinvestering | -149 | 1 | -135 | - | -444 | 5 | -296 | - |
Varav ny-, till-, ombyggnad | -61 | 2 | 38 | -1 | -238 | 3 | -607 | - |
Schablonmässig neddragning (ny-, till-, ombyggnad) | 2 870 | |||||||
Park- och naturnämnden | -105 | 3 | -187 | -7 | -275 | 10 | -356 | - |
Utveckling av lekmiljöer | -21 | 2 | -36 | - | -66 | 2 | -79 | - |
Utveckling av park- och naturområden | -76 | 1 | -141 | -7 | -170 | 7 | -237 | -2 |
Trädplanteringar | -8 | - | -10 | - | -29 | 2 | -28 | 2 |
Trygg vacker stad | - | - | - | - | -10 | - | -12 | - |
Trafiknämnden | -1 241 | 359 | -2 706 | 785 | -3 912 | 1 188 | -5 377 | 1 614 |
Fotgängarstaden | -17 | - | -42 | - | -76 | 3 | -100 | 3 |
Cykeltrafikstaden | -84 | 13 | -306 | 23 | -179 | 18 | -401 | 28 |
Kollektivtrafikstaden | -47 | 13 | -141 | 25 | -100 | 21 | -194 | 33 |
Biltrafikstaden | -13 | - | -53 | 2 | -20 | - | -61 | 2 |
Godstransportstaden | -8 | - | -9 | - | -8 | - | -9 | - |
KomFram Göteborg | -20 | - | -35 | - | -61 | - | -76 | - |
Summa Städerna | -190 | 27 | -586 | 50 | -445 | 42 | -841 | 66 |
Spårvägsbanan | -155 | - | -297 | - | -437 | - | -580 | - |
Konstbyggnader | -84 | - | -225 | - | -230 | 30 | -371 | 30 |
Belysning och energieffektivisering | -37 | - | -42 | - | -258 | - | -264 | - |
Gator och vägar | -179 | 1 | -247 | - | -316 | 1 | -384 | - |
Summa reinvestering | -454 | 1 | -811 | - | -1 242 | 32 | -1 599 | 30 |
Stora enskilda projekt | -596 | 331 | -2 448 | 735 | -2 225 | 1 114 | -4 076 | 1 518 |
Schablonmässig neddragning | - | - | 1 139 | - | - | - | 1 139 | - |
Investeringar nämnder | -4 755 | 492 | -6 920 | 764 | -14 642 | 1 653 | -16 788 | 1 925 |
Kommuncentralt | -571 | - | - | - | -954 | - | -350 | - |
Kommunövergripande investeringsutrymme - | - | - | - | - | - | -350 | - | |
Investeringsutrymme leasing | -571 | - | - | - | -954 | - | - | - |
Investeringar kommunen | -5 326 | 492 | -6 920 | 764 | -15 596 | 1 653 | -17 138 | 1 925 |
Exploatering | ||||||||
Fastighetsnämnden | -980 | 1 178 | -2 344 | 2 779 | -3 186 | 4 125 | -4 551 | 5 726 |
Trafiknämnden | -93 | 32 | -312 | 0 | -580 | 130 | -703 | 0 |
Park- och naturnämnden | -52 | 0 | -111 | 0 | -85 | 1 | -143 | 0 |
Kretslopp och vattennämnden | -179 | 0 | -96 | 0 | -433 | 0 | -350 | 0 |
Exploatering kommunen | -1 303 | 1 210 | -2 864 | 2 779 | -4 284 | 4 256 | -5 747 | 5 726 |
Totalt inklusive exploatering | -6 629 | 1 702 | -9 784 | 3 543 | -19 880 | 5 909 | -22 885 | 7 651 |
Nämndernas investeringsutgifter uppgick för 2019 till 4,8 mdkr, vilket innebär en ökning med 0,8 mdkr jämfört med föregående år. Den höjda investeringstakten som vi kunnat se 2017 och 2018 har därmed förstärkts ytterligare under 2019. Investeringsökningarna har sin grund i demografin, med en snabbt ökande befolkning som ställer krav på bland annat kommunala lokaler. Framför allt är det lokalnämnden som under 2019 har ökat investeringstakten väsentligt i förhållande till tidigare år. Drygt hälften av årets investeringar gjordes i verksamhetslokaler. Allra störst var investeringarna inom grundskola.
Diagrammet ovan visar att drygt hälften av årets investeringar gjordes i verksamhetslokaler där grundskola, förskola, gymnasium, äldreomsorg och bostäder med särskild service utgör de största verksamheterna. Investeringar inom vatten och avlopp motsvarade 12 procent och investeringar i infrastruktur motsvarade 26 procent.
Nämndernas budgeterade investeringsutrymme för 2019 uppgick till 6,9 mdkr. Investeringarna har därmed, trots ökningen i förhållande till föregående år, inte genomförts i den takt som planerats. Flera stora investeringar har skjutits fram i tiden och kommer istället att belasta kommande år.
Sett till hela planperioden 2016–2019 uppgick nämndernas investeringsutgifter till 14,6 mdkr att jämföra med planperiodens budget på totalt 16,7 mdkr. Framför allt är det trafiknämnden som inte når upp till sin budgeterade investeringsram. Trafiknämnden redovisar för planperioden ett utfall på 3,9 mdkr att jämföra med en budget på 5,4 mdkr. Nämndens tilldelade ram för planperioden innehåller investeringsutrymme för flera stora projekt, exempelvis Hisingsbron och stadslinbanan, där förändringar av olika slag har medfört att den investeringsnivå som budgeten gett utrymme för inte har uppnåtts. Linbaneprojektet har avbrutits och för projekt Hisingsbron har den försenade leveransen av stål gjort att utfallet avviker från budgeterad volym och istället kommer belasta kommande perioder.
Exploatering
Stadens exploateringsutgifter för 2019 uppgick till 1,3 mdkr medan inkomsterna uppgick till 1,2 mdkr, vilket motsvarar cirka hälften av budgeterade volymer. Framför allt förklaras avvikelserna av förskjutningar och förseningar i stora och omfattande projekt, framför allt i planeringsskedet. Trots det fortsätter trenden med ökade volymer i förhållande till tidigare år med anledning av den kraftiga stadsutveckling som pågår för att möta bostadsbehovet. Exploateringstakten har i princip fördubblats i förhållande från 2015 till 2019.
Exploateringsverksamhetens åtgärder består bland annat av inköp av mark och uppförande av gatu-, park- och VA-anläggningar. Utgifter i form av skadestånd och ersättning kan uppstå vid till exempel flytt av verksamhet vid upphörande av tomträtt. Markåtgärder består bland annat av arkeologiska undersökningar och stabilitetsåtgärder. Inom övriga åtgärder och anläggningar redovisas flytt av ledningar och utbyggnad av övriga anläggningar. Den stora andelen härrör främst från åtgärder för överdäckning av Götaleden.
För hela planperioden 2016–2019 uppgår de totala utgifterna till 4,3 mdkr och inkomsterna till 4,3 mdkr, vilket motsvarar cirka tre fjärdedelar av budgeterade volymer. Även under planperioden förklaras avvikelserna framför allt av fördröjningar och förseningar i genomförandet i förhållande till planeringen. Det innebär att stora volymer skjuts framåt i tid och att fortsatta prioriteringar kommer att krävas för att klara av ett framtida genomförande.