
Vår förskola
På förskolan Friarelyckan 53 Stella, finns nio åldersindelade avdelningar. Avdelningar har namn efter olika stjärnor - Bellatrix, Merope, Polaris, Sirius, Ascella, Spica, Rigel, Gemma och Mimosa. Stella har ett eget kök, där våra två kockar lagar maten med omsorg.
Reggio Emilias pedagogiska filosofi
Vi hämtar inspiration från Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Reggio Emilia är en stad i norra Italien. Där man under mer än femtio år har utvecklat ett pedagogiskt förhållningssätt, som är en barnsyn och människosyn. I Reggio Emilia har det vuxit fram ett pedagogiskt arbetssätt som hyser stor respekt för barn och en övertygelse om att alla barn föds rika och intelligenta och med en stark inneboende drivkraft att utforska världen. Det är ett arbetssätt som uppmuntrar tron på den egna förmågan, olikhet och samarbete. Barn ses som kompetenta och viktiga samhällsmedborgare, värda att lyssna på. Lyssnande, dokumentation och reflektion är några av den pedagogiska filosofins kännetecken, likväl att se på olikhet som ett viktigt värde.
Vår organisation
Vår förskola har tagit ställning för att vara en lärande organisation där pedagogerna har regelbunden kompetensutveckling på förskolan, men också i ett nära samarbete med förskolorna Solgläntan och Solhaga. En lärande organisation behöver organiseras så att allas kompetenser används på bästa sätt. Förskolan leds av rektor som har övergripande ansvar för den inre organisationen, budget och arbetsmiljö samt för att ge pedagogerna förutsättningar att arbeta utifrån våra styrdokument.
På förskolan arbetar pedagogerna i arbetslag som berikas av allas olika kompetenser. I organisationen finns också en pedagogista och ateljerista som arbetar nära tillsammans med rektor. Pedagogistan och ateljeristan håller i den interna kompetensutvecklingen och ger stöd och utmaningar i det projekterande arbetet på förskolorna.
Förskolan har också kopplat ett barnhälsoteam till sig där specialpedagog, psykolog och logoped ingår. Barnhälsoteamet har till uppgift att stödja och handleda pedagogerna i arbetet med barngruppen.
Pedagogisk dokumentation
Vi tänker att barn utforskar och lär tillsammans med andra barn och vuxna i miljöer och sammanhang där de utmanas och prövar sina förmågor. Genom att arbeta med pedagogisk dokumentation och ett reflekterande arbetssätt kan vi skapa förutsättningar för barnens nyfikenhet och lust att lära.
Pedagogisk dokumentation är ett sätt att utifrån läroplanen följa barns lärande och de processer barnen är i. Den handlar främst om att försöka se och förstå vad som pågår i det pedagogiska arbetet, utan på förhand bestämda förväntningar. Pedagogisk dokumentation som arbetsverktyg innebär att vi lyssnar in vad som pågår bland barnen, vad som intresserar dem här och nu, vilka frågor, idéer och tankar som väckts. Den är ett verktyg för barns delaktighet och en förutsättning för en pedagogik i ständig rörelse.
Våra lärmiljöer
Vi tänker att människor lär tillsammans med andra genom att få förundras, uppleva, pröva och reflektera. Vi ser det som en rättighet att få möta välkomnande miljöer som är estetiskt inspirerande, utmanande och tillgängliga. Lärmiljöerna ska främja vänskap, relationer, nyfikenhet samt uppmuntra till utforskande och lärande. Både inomhus och utomhus erbjuds en mångfald av olika material och möjligheter, som till exempel återvinningsmaterial och exempelvis pinnar, kottar, stenar som vi lånar från naturen. Detta ger möjligheter utan begränsning och främjar kreativitet, fantasi och samarbete.
Våra miljöer är föränderliga utifrån barnens intressen, ålder och de projekt vi arbetar med. Varje avdelning har tillgång till en ateljé och vi ser att estetiskt skapande är en viktig kunskapsväg. På Stella har barnen även tillgång till två gemensamma ateljéer, en ljus-/digital ateljé och en bild och formateljé. I dessa två ateljéer kan pedagogerna tillsammans med barnen fördjupa delar i sina projekt och även få handledning av ateljerista/pedagogista. I våra ateljéer har barnen stora möjligheter att skapa och uttrycka sig på olika sätt, genom bland annat tecknande, måleri och lera.
Besök på förskolan
Har ni fått plats på vår förskola är ni välkomna att besöka oss om ni är intresserade. Ni är välkomna att ringa rektor som kan hjälpa er att komma i kontakt med det arbetslag som kommer att ta emot placeringen om ni som vårdnadshavare tackar ja till platsen. Av respekt för barnens utbildning, integritet och sekretess tar vi endast emot besök efter man har fått erbjudande om placering hos oss.
Vi hoppas att du och ditt barn ska trivas och att tiden i förskolan ska bli rolig, trygg och lärorik för hela familjen. Är det din första kontakt med förskolan funderar du säkert på många saker. Tveka inte att fråga pedagogerna.