Ersättning och fakturering hemtjänst
Den ersättning du får som utförare regleras av beslutat förfrågningsunderlag. På denna sida kan du hitta information om ersättning, betalningsvillkor samt vad en korrekt faktura ska innehålla.
Ersättning och betalningsvillkor
Till och med 2021-03-31 är grundersättningen för utförd tid 486 kronor per timma.
Från och med 2021-04-01 är grundersättningen förutförd tid 530 kronor per timma.
Information om villkor för ersättning och betalningsvillkor hittar du i datorhjälpen under rubriken ersättning.
Om den brukare som väljer dig som utförare av hemtjänst också behöver matleverans av färdiglagad middagsmat, enligt beslut av handläggare, ska du kunna utföra detta uppdrag. Göteborgs Stads måltidsprogram ska följas. Du som utförare ersätts i efterhand. Ersättningen motsvarar den summa som den enskilde betalar för matportionen samt den enskildes avgift för leveransen. Den enskildes avgifter fastställs årligen i Göteborgs Stads taxa för äldreomsorg och funktionshinderverksamhet. För privata utförare som anlitar underleverantör eller själva ombesörjer tillverkning och leverans av matportioner utgår momskompensationen med 6 procent av beloppet för matportion och månadsavgift i enlighet med Göteborgs Stads taxa för äldreomsorg och funktionshinderverksamhet.
Om du har svårigheter att utföra uppdrag om matleverans eller anlita underleverantör för uppdraget kan du istället bli beställare av matleverans via Sodexo som Göteborgs Stad har ramavtal med. För mer information kontakta enheten för kontrakt och uppföljning.
Fakturor
Från 1 april 2019 är det lag på att kommuner och andra offentliga organisationer enbart får ta emot elektroniska fakturor (e-fakturor). Fakturera Göteborgs Stad
Du som utförare fakturerar respektive stadsdelsförvaltning utifrån ersättningsunderlaget i Treserva. Anvisning för fakturering hittar du i datorhjälpen under rubriken ersättning.
I anvisningen finns faktura-adress. Det är viktigt att du i fakturatexten anger ert ”leverantörsnummer (9oxxxx)” som du fått av enheten för kontrakt och uppföljning. Du ska också ange referens/mottagarkod till SDF se tabell nedan.
Om du levererar mat själv eller har underleverantör ska detta faktureras på separat faktura till beställande förvaltning med uppgifter enligt ovan.
Tidigare SDF | Ref/Mottagarkod |
Angered | 60LEDA |
Östra Göteborg | H20 |
Örgryte-Härlanda | 320AH |
Centrum | H001 |
Majorna-Linné | 135270 |
Askim-Frölunda-Högsbo | Myndighet |
Västra Göteborg | 650 |
Västra Hisingen | HLAHL |
Lundby | 555 |
Norra Hisingen | 140249 |
Ny organisation från 1 januari 2021
Göteborgs Stad har ny organisation från 1 januari 2021. Stadsdelsnämnderna upphör och verksamheten överförs till fackförvaltningar.
Nedan anges den nya fakturaadressen.
Prefix och förvaltningens namn |
GLN/Peppol-ID |
N160 Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen |
7381035099201 |
N161 Förvaltningen för funktionsstöd |
7381035099218 |
Övriga koder som används vid fakturering, mottagarkod och speckod, kommer att vara oförändrade om du är:
- utförare av hemtjänst och alla brukare är 65 år eller äldre.
- utförare av daglig verksamhet
Privat utförare av hemtjänst med brukare under 65 år
Om du är privat utförare av hemtjänst som har brukare under 65 år ska en separat faktura för utförda insatser för denna grupp ställas till Förvaltningen för funktionsstöd. Fakturadress, se tabell ovan och uppgift om mottagarkoder se tabellen nedan.
Tidigare SDF |
Ref/Mottagarkod |
Angered |
009 |
Östra Göteborg |
E61 |
Örgryte-Härlanda |
F00 |
Centrum |
I027 |
Majorna-Linné |
M432 |
Askim-Frölunda-Högsbo |
FUN 1 |
Västra Göteborg |
7300 |
Västra Hisingen |
A03 |
Lundby |
216 |
Norra Hisingen |
140328 |