Krypterade meddelanden och bilagor skickas i SDK-tjänsten till användarorganisationerna (myndigheter, regioner och kommuner).

Säker Digital Kommunikation (SDK)

Överförmyndarenheten har anslutit sig till Säker Digital Kommunikation (SDK). Genom SDK kan vi snabbt, säkert och helt digitalt utbyta känslig information med andra anslutna offentliga aktörer.

Säker digital kommunikation (SDK) – en trygg lösning för digitalt informationsutbyte

Varje dag skickas och hanteras mängder med känslig och sekretessklassad information mellan kommuner, regioner och myndigheter. Det kan röra sig om exempelvis vårdplaner eller utdrag ur belastningsregistret.

Att använda e-post, fax eller vanliga brev och att vänta i telefonköer är både osäkert och ineffektivt. Den digitala tjänsten Säker digital kommunikation (SDK), som erbjuds av Myndigheten för digital förvaltning (Digg) – är därför en trygg och effektiv lösning på dessa problem.

SDK kräver tvåfaktorsautentisering och innebär inloggning med e-legitimation, så kallade SITHS-kort. Alla meddelanden och dokument (bilagor), skickas till de behöriga användarorganisationernas funktionsbrevlådor, och inte till en person.

Fördelar med SDK

SDK effektiviserar och förenklar handläggarnas arbete, vilket sparar både tid och resurser.

Beräkningar från Digg, visar att genom att gå från fax till SDK, kan det offentliga Sverige spara cirka 1 620 miljoner kronor per år, eller cirka 3 500 årsarbetskrafter – kostnadsbesparingar för minskad handläggningstid, ökad säkerhet samt ökad trygghet för personal.

Kostnadsbesparingar

  • Frigjord tid: Minskar tidskrävande administration (hantering av e-post, fax och brev).
  • Minskade kostnader för papper och porto.

Fördelar för medborgare

  • Ökad trygghet och säkerhet: starkare skydd för känslig information, exempelvis att personuppgifter sprids till obehöriga. SDK ersätter osäkra kanaler som e-post, fax och brev. Rättssäker ärendehantering. Risken för fel minskar.
  • Förbättrad service/kortare väntetider: smidigare och snabbare handläggning.

Fördelar för överförmyndarenhetens handläggare

  • Övergången till ett mer digitaliserat arbete kan underlätta vid rekrytering och kan också bidra till att höja statusen för rollen som handläggare.
  • Förbättrad arbetsmiljö. Handläggarna slipper vänta i telefonköer vid kontakt med andra aktörer och kan i stället hantera fler ärenden digitalt.

Förberedelser inför införandet av SDK 

För att förbereda oss inför införandet av SDK, har vi samarbetat med andra överförmyndare, genom Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Vi har gått igenom den omfattande process som krävs för att bli godkända av Digg, och i november 2024 började vi använda SDK-tjänsten.

Införande av SDK i Göteborgs Stad

Socialförvaltningarna i Göteborg var först med att införa SDK i Göteborgs Stad, via förvaltningen Intraservice. SDK erbjuds till samtliga förvaltningar och bolag i Göteborgs Stad och kommer att vara en bastjänst från 2025. 

Mer information: Säker digital kommunikation | Myndigheten för digital förvaltning, Digg