Handläggningstider

Våra handläggningstider är längre än vanligt och förväntas vara det under hela 2025. Granskningen av årsräkningar är försenad, vilket tyvärr innebär att de flesta arvoden kommer att betalas ut senare än vanligt. Vi arbetar så snabbt vi kan för att ge dig bästa möjliga service.

Tyvärr kan vi inte ge besked om när just ditt beslut, ärende eller arvode blir klart. Vi förstår att det kan vara frustrerande att vänta, och hoppas på din förståelse och ditt tålamod.

Varför tar handläggningen längre tid än vanligt?

  • Vi har nyligen infört ett nytt verksamhetssystem för ärendehantering.
    För våra handläggare innebär det ett nytt system att lära sig och förändrade arbetssätt. Målet är att det nya systemet på sikt ska effektivisera handläggningen.
  • Ny e-tjänst för ställföreträdare är lanserad.
    Ju fler som använder e-tjänsten, desto mer förenklas vår handläggning och granskning. Inledningsvis har vi behövt lägga extra tid på att ge stöd i att använda e-tjänsten.

  • Fler inkommande ärenden och ett ökande behov av gode män och förvaltare

Så här kan du som ställföreträdare bidra

Använd gärna den nya e-tjänsten för att enkelt och smidigt administrera och redovisa ditt uppdrag. Tjänsten gör din redovisning mer säker, jämfört med att använda blanketter, och automatiserar delar av vår handläggning.