Skogsklassrummet. Ett klassrum som gör att alla ser bra och för att minska stress. Foto: Christina Annette Rost

Sjätteklassare på Flatåsskolan på prispallen i två tävlingar

Publicerad 10 maj 2024

Klass 6A och 6B har inte bara hamnat på prispallen i en tävling den senaste tiden, utan två. De har fått tänka kreativt om hur de vill att framtidens klassrum ska se ut och skapat en superhjälte som arbetar för ett bättre klimat. Utforska deras bidrag Skogsklassrummet och Broder Flod.

Framtidens klassrum

Framtidens klassrum är en tekniktävling som riktas till årskurs 6. Eleverna ska skapa framtidens klassrum, ett klassrum som främjar upptäckarlust och lugn. Arrangörerna hoppas väcka och förstärka intresset för teknik och hållbara lösningar i samhället. 

- Vi vill locka och väcka elevernas intresse för teknik och skapande, men också främja deras förmåga att samarbeta med varandra. Ämnet teknik handlar om att ha en idé, planera, lösa problem, tänka om, tänka vidare och skapa nytt. Att göra detta som en verklig uppgift skapar meningsfullhet hos eleverna, säger Christina Rost, lärare på Flatåsskolan. 

Samarbete och kompromiss

Eleverna i klass 6A satte igång med att kartlägga uppskattade och inte uppskattade med det egna klassrummet. Genom intervjuer med andra elever på skolan samlade de in idéer och förslag.  

- Eleverna kom fram till att de önskade fler möjligheter till avskildhet under exempelvis grupparbeten. Det var också viktigt att forma klassrummet så att alla ser bra. Vi pratade också om hållbarhet och stress, då skolan kan vara en plats som stressar, framförallt i årskurs 6.  

I arbetet med att förverkliga sina idéer fick eleverna träna på en mängd olika färdigheter. Utöver teknik och konstruktion lärde de sig att samarbeta, kompromissa och vara tålmodiga. Christina Rost uttryckte sin stolthet över elevernas samarbetsförmåga och hur de utnyttjade varandras styrkor för att nå sina mål. 

- Jag känner en enorm stolthet som lärare när samarbetet fungerar mellan eleverna och när de drar nyttja av varandras styrkor: En är skicklig på att designa, välja färg, byggande; en annan är bra på att formulera skriftliga rapporter; en tredje är duktig på tidsplanering och skaffa material. Men det som jag verkligen uppskattar är hur eleverna ställer upp för varandra, även mellan olika grupper. När vi hade valt våra två bidrag till tävlingen, var de andra grupperna inte allt för besvikna. Istället erbjöd de sin hjälp, lånade ut en bättre lampa, läste rapporten och kom med förslag på förbättringar. Detta gjorde att alla kände sig engagerade och det blev verkligen ett gemensamt projekt.  

Motivering

Flatåsskolan – Skogsklassrummet

Här möter eleverna både ett öppet rum med gradänger och halvmåneformade bord, samt mer ombonade grupprum på en våning nedanför. Naturen och ett porlande vattenfall får ta stor plats i förslaget och bidra till upplevelsen. Bidraget inkluderar en välskriven rapport där stor vikt läggs vid materialval, förnyelsebar energi och sociala faktorer.

Skapa en superhjälte för klimatet

Klass 6B har kommit tvåa i en tävling som Natur och Miljöboken Svanen arrangerar. Deras bidrag, Broder Flod, symboliserar kampen för att rena vatten och bekämpa torka runt om i världen.

Läraren Eva Bergendorff ser flera fördelar med att vara med i olika tävlingar och projekt utanför klassrummet.  

- Eleverna uppskattar variationen i undervisningen och engagerar sig särskilt i kreativa uppgifter. Det är en möjlighet för dem att se värdet av vad de lär sig i skolan för framtiden, säger Eva Bergendorff 

Broder Flod som renar vatten och flyger till länder med torka och odrickbart vatten.
För att alla på planeten ska få tillgång till drickbart vatten.