På Niclas Ekströms meritlista finns både komedier som ”Starke man” och dramaserier som ”Molanders”. I oktober gästar han Filmkontorets instagramkonto.

Oktober månads instagrammare: Niclas Ekström, manusförfattare


Publicerad 1 oktober 2021

Han började sin bana som journalist. Men det var när Niclas Ekström hoppade på en manusutbildning som alla bitar föll på plats. ”Jag kände direkt att det här är min grej”, säger Niclas, numera rutinerad manusförfattare och en i gänget på Manusfabriken.

Vad har du på gång just nu?
För tillfället håller jag ett vakande öga på de sista inspelningsdagarna av den svensk-norska thrillerserien ”Maskineriet” säsong 2, där jag är huvudförfattare. Serien spelas in i Göteborg och Strömstad, produceras av Anagram och nu väntar en klipp- och efterbearbetningsperiod innan premiären på Viaplay någon gång i vår. Dessutom lyssnar jag på grovklippta avsnitt av en dramaserie om Bulltoftakapningen, som jag skrivit tillsammans med Jakob Vasell för Sveriges Radio, och som börjar sändas i november. Sedan försöker jag naturligtvis hålla igång och skriva på en rad andra manusprojekt i olika stadier av utveckling.

Berätta lite mer om din roll i en film- eller tv-produktion. Vad gör du?
Jag har arbetat som manusförfattare i över 20 år och jobbat på de flesta positioner: avsnittsförfattare, redaktör, storylineförfattare, dramaturg och nu huvudförfattare. Det innebär att jag håller i manusarbetet och följer projektet från första idémötet, genom all storyline-utveckling och genom alla manusversioner, för att sedan ha en lite mer konsulterande roll under inspelning och klipp.

Hur kommer det sig att du hamnade i film- och tv-branschen?
På 90-talet arbetade jag som journalist, men kände mig obekväm med yrkesrollen. Samtidigt dök det upp en manusutbildning här i Göteborg, IHTV – och plötsligt föll alla bitarna på plats. Jag har alltid älskat film och tv. Fiktionen spöar verkligheten alla dagar i veckan. Men jag har haft mycket nytta av min journalistbakgrund, inte bara vad gäller att skriva och researcha historier utan även som redaktör där man ofta får leda writers rooms.

Vilka är de största utmaningarna för din yrkesgrupp?
Att få respekt för vårt kunnande, att få credit för vårt jobb, att få vara delaktiga genom hela filmprocessen. ”No script, no show”, som någon klok manusguru sa.

Hur har yrkesrollen utvecklats under dina år i branschen?
Manusförfattaryrket har professionaliserats, de flesta som skriver för film och tv är utbildade idag. Statusen har höjts. Men det finns fortfarande en olycklig snedvridning där film anses vara regissörernas medium.

Vad får det för konsekvenser?
Det gör att många bra, icke-regisserande författare i stället vänder sig till tv-branschen med sina idéer och sitt kunnande. Till exempel är det fortfarande oerhört ovanligt att renodlade manusförfattare vinner en guldbagge för bästa manus. Själv skulle jag även vilja se mer av den typ av writer-producer-roll som är vanlig i USA, där författarna har en mer framskjuten position i film- och tv-skapandet.

Hur är Göteborg som filmstad ur ditt perspektiv?
Det känns som det händer mycket just nu. Inte bara på produktionssidan utan även bland oss kreatörer. Allt fler projekt som filmas i Göteborg med omnejd har även sina upphovspersoner här. Man självfallet skulle man önska att några fler – och större – produktionsbolag etablerade sig i stan.

Du är en del av Manusfabriken. Vad gör ni?
Vi drog igång 2016, och samlar idag merparten av alla yrkesverksamma manusförfattare i Göteborg. Vi anordnar workshops och scriptlabs, erbjuder residensplats åt mindre erfarna författare, men framförallt försöker vi utbilda och utveckla oss själva och vårt skrivande. Vi vill vara en samlande kraft för manusförfattandet och den stora kunskap som finns hos film- och tv-författarna i staden. Tidigare arbetade jag som projektledare för Manusfabriken, men nu är jag bara en av alla hårt jobbande manusförfattare i vårt nätverk.

Vad kan vi förvänta oss av dig som oktober månads instagrammare?
Förutom några oerhört spännande bilder på mitt gamla tangentbord från 1985, så hoppas jag kunna ge en liten glimt ifrån den värld där alla film- och tv-projekt börjar.

Text: Camilla Adolfsson
Foto: Elisabeth Ekström

Fakta/Niclas Ekström

Gör inom film: Manusförfattare. Just nu huvudförfattare för ”Maskineriet” säsong 2. Medlem av Manusfabriken.
År i branschen: 21
Bästa branschminne: ”Bästa vet jag inte, men det roligaste minnet var nog när jag jobbade som redaktör på såpan ’Andra Avenyn’ i slutet av 00-talet. Vid något tillfälle bestämdes det att vi skulle hålla öppet hus för seriens fans. Vi trodde det som mest skulle komma 20–30 pers. Istället kom det 3000 skrikande tonårstjejer som mer eller mindre rev stället, och vi fick smuggla ut skådisarna bakvägen. Närmare Beatlemania än så blir det inte i svensk tv-bransch.”
Favoritfilm: ”Eftersom jag främst jobbar med tv väljer jag en tv-serie. Jag tycker ’The Simpsons’ är den viktigaste serien de senaste 30 åren. Den är så oerhört välskriven, fyndig och träffande – en underbar satir över vilka vi har blivit som människosläkte. ’This is who we are. Doh!’”