Gustaf Berger har gjort ljud till filmer som ”Koko-di koko-da” och ”X&Y”. I juni gästar han Filmkontorets instagramkonto.

Juni månads instagrammare: Gustaf Berger, supervising sound editor

Publicerad 1 juni 2020

Han är ljuddesignern som började med att göra filmmusik men snart blev intresserad av hela ljudbilden. I dag är Gustaf Berger en av tre på bolaget Auditory som levererar ljud till både film och tv-serier. ”Jag gick från välljud till oljud kanske man kan säga”, konstaterar han.

Vad har du på gång just nu?
− Jag och mina två kolleger på Auditory, Lars Wignell och Jesper Miller, är just nu mitt uppe i att sy ihop ljuddesignen till Eskil Vogts nästa film ”De Uskyldige” inför slutmixen i augusti. Regi och slutmix med Gisle Tveito är i Oslo, medan musik och foley har gjorts i Finland, vilket så klart har gett oss lite utmaningar med tanke på coronan. Vi har inte kunnat ses så mycket som vi hade velat. Men bildtelefonen har gått varm.

Berätta om din roll i en filmproduktion! Vad gör du?
− Vi på Auditory har lyxen både att kunna vara med som A-ljud på inspelningar samt jobba i postproduktionen av ljudet. I bästa fall är vi med redan på manusstadiet. Som A-ljud har man ett övergripande ansvar för ljudet på set, vilket oftast ingen annan märker hur det blir förrän efteråt. Man behöver kunna balansera mellan att veta när det är läge att inte ta för mycket plats och att kunna säga till när andra val påverkar ljudet för negativt.

Och vad gör ni i postproduktionen?
− Där brukar jag och mina kolleger arbeta med olika delar beroende på vilken produktion det är. Dialog, ljudläggning, tramp eller förmix och mix. Det är ofta väldigt kreativt. Man behöver prova olika lösningar för att se vilka känslor som olika ljud skapar. Vad är det som gör att något känns äkta? Hur får man närmare kontakt med karaktärerna i filmen?

Hur hamnade du i film- och tv-branschen?
− Jag kommer från musikerhållet och började göra filmmusik. Ganska snart blev jag intresserad av hela ljudbilden som berättarverktyg. För ungefär tolv år sen kom jag in på en kurs på Filmhögskolan i Göteborg, det som nu är Akademin Valand. Efter det startade jag Auditory tillsammans med Lars och en tredje kollega som i dag gör annat. Efter några år knackade Jesper på vår studiodörr och vi började samarbeta mer och mer. Nu driver vi Auditory tillsammans alla tre.

Vad var det som fick dig att gå från filmmusik till ljud?
− Jag blev fascinerad av att man kunde påverka folk väldigt mycket, utan att de tänker på det. Att man nästan omärkbart kan förstärka eller förändra den bild som de konkret ser.

Vilka ser du som de främsta utmaningarna i ditt jobb?
− Tid är nästan alltid den största utmaningen. När man dra ner på tid så skalar man alltid ner på den kreativa tiden, oavsett om man vill det eller ej. Det är alltid svårt att säga exakt hur lång tid det tar att berätta något på ett nytt sätt, att sätta ihop känslor med nya pusselbitar. Men det kan ge så mycket mer djup till en berättelse. Den där oväntade effekten som gör att något känns genuint eller magiskt.

Hur är Göteborg som filmstad ur ditt perspektiv?
− Det finns mycket kreativ talang i Göteborg. Drivna människor, som också är trevliga att jobba med. I takt med att klustret växer behövs det ännu mer samarbeten och satsningar. Men också öppnare kort och mer tillit till de mindre aktörer som ofta växer till mellanaktörer och bär upp branschen på sina axlar. Jag tror på att låta kreativitet utvecklas åt lite olika håll, att sanningen spretar.


Har du personligen något favoritljud? I så fall vilket?
− Jag gillar ljud som påverkar en mycket, men som man inte tänker på. Små ljud som skapar djup och känslan av till exempel värme eller dofter. Knäpp från barken på träd i solvärmen. Ett plåttak som rör sig. Som gammal synthare är jag också svag för allehanda industriljud.

Vad kan vi förvänta oss av dig som juni månads instagrammare?
− Det kommer att komma inlägg från både mig och mina två kollegor Jesper och Lars, eftersom vi arbetar väldigt sammanlänkat och jag är föräldraledig en del av juni. Förhoppningsvis kan vi få till inlägg som ger en inblick i vad vi gör, men också förlöjligar oss.

Text och foto: Camilla Adolfsson

Fakta/Gustaf Berger

Gör inom film: Supervising sound editor
År i branschen: 12
Bästa branschminne: ”Man möter så många härliga människor när man hela tiden går från produktion till produktion. Jag får lite ångest över att välja, det mesta har sin egen charm. Men det var en speciell känsla när vi skulle göra ljudläggningen till vår första långfilm, ’Jävla pojkar’, och vi köpte olika grönsaker och grillad kyckling att slå på för att spela in ljudet av en morfar som blir ihjälslagen av sitt barnbarn med en hammare. Kan man ha det roligare?”
Favoritfilm: ”En film som gjorde stort intryck på mig när jag såg den första gången var ’Himmel över Berlin’. Men av någon anledning så har jag sett ’Mupparna åker till Hollywood’ och ’Vampire´s kiss’ betydligt fler gånger än vad som är bra för mig.


http://www.instagram.com/filmkontoret