Maj månads instagrammare: Sara Pertmann, kostymdesigner
Publicerad 2 maj 2019
Bakom sig har hon tv-serier som ”Hinsehäxan”, ”Molanders” och ”Det mest förbjudna”. Hyllade produktioner som setts av många. Men Sara Pertmann ser inte sig själv som särskilt karriärhungrig. ”För min del är det viktigast att det är gött och roligt att jobba, i alla fall än så länge”, säger hon.
Vad har du på gång just nu?
− Vi filmar uppföljaren till ”Sune vs Sune”. Mitt jobb går ut på att sköta den dagliga ruljangsen tillsammans med Fianna, som har hand om kostym på plats, och Andreas, som gör praktik. Inspelningen pågår i Göteborg med omnejd fram till midsommar.
Vad går ditt jobb ut på före inspelningsstart?
− Läsa manus, bryta ner manus, jobba med färgskalor och moodboards. Mycket handlar om att sitta i möte med regi, foto, mask och scenografi för att sätta formen för vad vi vill ha för stämning i filmen.
Vilken stämning är det som gäller i nya Sunefilmen?
− En ”tidlös försommarkänsla”. Förra filmen, ”Sune vs Sune”, var en tydlig flirt med 1970- och 80-tal. Den här gången jobbar vi mer med nutid. Som vår regissör Jon Holmberg har påpekat är det viktigt att göra alla val igen, även om det är en uppföljare, och inte bara köra på med det man gjorde senast.
Hur kommer det sig att du blev kostymdesigner?
− Jag är uppvuxen i en textilfamilj och hade bestämt mig för att aldrig jobba med textil. Jag skulle bli journalist. Men jag har hållit på med textil så länge jag kan minnas. I stället för att leka med mina dockor gjorde jag kläder till dem. Dessutom var jag intresserad av teater, historia och berättelser.
Vad fick dig att skippa journalistdrömmen?
− Jag bestämde mig för att bli kostymdesigner när jag gick på gymnasiet och hade praktik på Göteborgsoperans rekvisitaavdelning. En dag smög jag in på kostymavdelningen och fick ett ”Heureka moment!”. Då visste jag vad jag ville bli. Jag utbildade mig i England och har sedan dess jobbat med teater, film och tv.
Vad är roligast?
− Egentligen är det nog tv-serier. Det är kul att få jobba med en lite längre utveckling, när arbetet handlar om att tänka i en båge, och att få följa en karaktär under en längre period.
Har du något drömjobb?
− Ja, någon gång under mitt yrkesverksamma liv skulle jag vilja göra en julkalender. Det är ett kulturarv som är så härligt och fantasifullt på många sätt. ”Dieselråttor och sjömansmöss” och ”Julens hjältar” är två av mina favoriter. För mig är inte drömmen att få jobba med en särskild tidsepok eller så. Jag drömmer mer om att få vara med och skapa fantasifulla världar.
Hur har din yrkesroll utvecklats under dina år i branschen?
− Jag tycker att mycket har blivit generellt sett bättre. Löner och arbetsvillkor är bättre. Produktionsbolagen har längre framförhållning och större förståelse för vilka behov vi kostymdesigners har. Numera finns det också betydligt fler producenter som ägnar sig åt personalvård och som tar ett socialt ansvar, något som blivit klart bättre efter metoo. Man kanske inte längre väljer en skådespelare som har visat sig vara svår att ha med och göra.
Hur är Göteborg som filmstad ur ditt perspektiv?
− Det är skönt att vara hemma och jobba. Men trots att vi inte är många kostymdesigners här på västkusten finns det inte tillräckligt med jobb åt oss. Det finns jobb, men inte alltid. Många bolag tar med sig någon från Stockholm, även när de filmar här.
Vad kan vi förvänta oss av dig som maj månads instagrammare?
− Att det blir många bilder på Ikeakassar när jag instagrammar!
Text och foto: Camilla Adolfsson
Fakta/Sara Pertmann
Gör inom film: Kostymdesigner
År i branschen: 19
Bästa branschminne: ”Mitt bästa filmminne här ifrån Göteborg är när vi gjorde ’Hinsehäxan’. Vi hade fyllt Draken med epokstatister och filmade nattklubb där. Det var mäktigt.”
Favoritfilm: ”Min favoritfilm, eller i alla fall den film jag sett flest gånger, är ’Strictly Ballroom’. Härlig kostym och bra musik!”