Emma Salekärr ser en fortsatt stor efterfrågan på professionella och välutbildade filmarbetare. I mars gästar hon Filmkontorets instagramkonto. Foto: Daniel Garptoft.

Mars månads instagrammare: Emma Salekärr, utbildningsledare på Filmarbetarutbildningen

Publicerad 1 mars 2021

Som utbildningsledare på Filmarbetarutbildningen i Trollhättan är Emma Salekärr med och formar framtidens filmarbetare. ”Vi vill utbilda folk som håller länge och blir kvar i branschen. Det är därför vi pratar mycket om arbetsmiljö under utbildningen”, säger hon.

Vad har du på gång just nu?
− Mitt jobb är att sy ihop utbildningen och driva på så att allt rullar. Nu i mars har ansökningsprocessen för nya klasser kommit igång, så jag jobbar en del med att preppa inför urvalsproven som kommer senare i vår. Vi har även några studerande som är ute på sina LIA-perioder (lärande i arbete, det vill säga arbetsplatsförlagd utbildning, reds anm.).

Vad innebär det?
− Att de får att lära sig yrket i en pågående filmproduktion, i skarpt läge. Det är viktigt att de som studerar hos oss får komma ut i branschen, att de får hitta sin plats i ett fullskaligt filmteam och att jobbet liksom sätter sig i muskelminnet. Vi vill vara branschnära och anpassar hela tiden de teoretiska delarna av utbildningen till de produktioner som är i gång.

Berätta mer om Filmarbetarutbildningen!
− Utbildningen har funnits sedan 1999. Den startades på initiativ av Film i Väst, som såg ett behov av professionella filmarbetare, och har drivits på lite olika sätt. Numera är vi en del av Yrkeshögskolan och de utbildningar vi ger bestäms helt och hållet i förhållande till branschens behov. Vi har utbildningsplatser inom tre områden.

Vilka områden är det?
− Det är dels inom tekniska funktioner som ljud, ljus och foto, dels kreativa som scenografi, kostym och mask. Men också samordnande yrkesroller som platschef, koordinator och SAD.

Hur har utbildningen förändrats under de år den funnits?
− Jag har jobbat här sedan 2018, så jag har inte varit med så länge. Men en förändring är att det söker sig allt fler tjejer till de tekniska funktionerna. Det är fortfarande flest killar, men det blir allt fler tjejer som tycker att ljud, ljus och foto lockar och de ser heller inga hinder. Men det är alltjämt bara enstaka killar som söker sig till de kreativa inriktningarna.

Hur hamnade du själv i filmbranschen?
− Redan som liten drogs jag till att få arbeta i filmteam. Jag tror att det räckte med att jag såg ett reportage eller en bild i en tidning för att det skulle väcka mitt intresse. Så trots att jag inte hade någon inblick i yrket bestämde jag mig tidigt för att jag skulle sikta mot filmbranschen och utbildade mig till producent. Jag gillar det här med att sätta upp ramar, styra upp och ge förutsättningar för filmskapandet. Mitt första riktiga, lite längre filmjobb var som assistent på Arnfilmerna. Sedan fastnade jag för att jobba med statister och har jobbat många år som statistansvarig, bland annat på inspelningen av ’Hinsehäxan’. På sätt och vis påminner jobbet som statistansvarig lite om det jag gör nu.

Hur då?
− Som statistansvarig introducerade jag folk till film varje dag och fick se många få den här ”wow”-känslan som är vanlig när man kommer till en filminspelning för första gången. Det var ett bra sätt att bli påmind om vilket roligt jobb filmarbete är. Nu introducerar jag i stället våra studerande till filmbranschen – och även om jag numera har mer än en dag på mig, så är det lite samma känsla.

Vad ser du för utmaningar för framtidens filmarbetare?
− Utmaningarna handlar mycket om arbetsmiljön. Inom kreativa yrken är det lätt att lägga fokus på här och nu. Man jobbar på, ofta på frilansbasis, och vill göra ett bra jobb. Då är det inte alltid så lätt att ta hänsyn till arbetsmiljön. I dag blir det allt större produktioner, men fortsatt med små budgetar. Det är inte alltid man utökar personalstyrkan utan förväntar sig att de som jobbar i stället ska hålla ett högre tempo.

Vad leder det till i ett större perspektiv?
− Det fungerar inte på lång sikt. Det blir alltför många som slutar i branschen efter bara ett par år. Som inte orkar mer. Det är därför vi pratar mycket om arbetsmiljö på utbildningen, så att de som studerar hos oss kan vara med och forma branschen, och vet sina rättigheter och skyldigheter. Vi vill utbilda folk som blir kvar i branschen och som kan stå upp för en bra arbetsmiljö.

Vad kan vi förvänta oss av dig som mars månads instagrammare?
− Jag kommer att berätta om vad vi gör och hur vi väver ihop utbildningen gentemot branschen. Dessutom blir det ett antal LIA-hälsningar från våra studerande som är ute på olika filmproduktioner. Våra studerande är ju faktiskt många följares framtida kollegor.

Text: Camilla Adolfsson

Fakta/Emma Salekärr

Gör inom film: Utbildningsledare på Filmarbetarutbildningen.
År i branschen: 15
Bästa branschminne: ”Varje gång jag har fått komma in på ställen ingen annan brukar vara på eller fått göra något de flesta av oss inte gör. När man jobbar på en filminspelning är det en del av vardagen att göra konstiga saker.”
Favoritfilm: “Jag gillar lite galna grejer, filmer som får vara något annat än den vanliga verkligheten. Det femte elementet är en film som sammanfattar det. Den har extra allt.”