Christina Bredelius har varit både dialogcoach och inspelningsassistent. Men framför allt är hon filmscripta. I oktober gästar hon Filmkontorets instagram.

Oktober månads instagrammare: Christina Bredelius, scripta


Publicerad 1 oktober 2018

Visst händer det att hon längtar efter fasta rutiner och ”vanlig” vardag. Men Christina Bredelius har inga planer på att byta bransch. ”Det är så härligt att få jobba med alla kreativa kollegor. Jag har min man och barn – och så har jag min filmfamilj”, säger hon.

Vad har du på gång just nu?
− Jag har just avslutat ett scriptajobb på Colin Nutleys nya tv-serie ”Bröllop, begravning och dop”, och nu börjar jag med danska Nils Arden Oplevs drama ”Ser du månen, Daniel”. I oktober har vi tre inspelningsveckor här i Göteborg och sedan kommer vi att filma i Danmark och Jordanien.

Berätta lite om filmen!
− Den bygger på en sann historia. Om frilansfotografen Daniel Rye som satt i fångenskap hos IS i Syrien i över ett år. Han hade det otroligt tufft där och det har varit obehagligt att läsa manus. Jag har varit tvungen att ta pauser. Det fick jag göra även med Lars von Triers ”The House That Jack Built”, men det är jobbigare med ”Ser du månen, Daniel”. Det har ju hänt på riktigt.

Vad innebär det egentligen att vara scripta?
− Kortfattat är det jag som håller ordning på kontinuiteten i spelet. Till exempel ska vi filma Daniels fångenskap interiört nu i oktober. Två månader senare gör vi det exteriört, i Jordanien. Då gäller det att veta vem som går in genom dörren först, vem som håller i vad och så vidare. Jag hjälper skådespelarna med repliker och rörelseklaffar. Skriver rapporter till klipparna, så att de vet vilket material som finns att hitta var. Det är kostym-, mask- och rekvisitaavdelningarna som sköter att skådespelarna har rätt kläder, frisyrer och rekvisita. Men vi samarbetar så klart.

Vilken är den största utmaningen med jobbet?
− Det gäller att hitta ett bra sätt att jobba ihop med regissören. Ingen är den andra lik. Om man inte har jobbat ihop tidigare, tar det kanske ett par veckor innan man hittar nyckeln: Hur är jag bäst ett stöd till den här regissören? Det är inte alltid samma nyckel som funkar.

Har du några exempel på hur det kan vara?
− Vissa regissörer är noga med allt, medan andra har attityden ”det spelar ingen roll ” och ”det löser vi i klipprummet sen”. Oftast sitter jag bredvid regissören, vid monitorn, men några vill att man sitter i ett helt annat rum. Jag har jobbat med hela skalan av regissörer och roligast är när man får vara så delaktig som möjligt. Så tätt som samarbetet var med Colin Nutley nu senast, var en dröm att få uppleva som scripta.

Hur kommer det sig att du hamnade i filmbranschen?
− Den korta versionen är att jag efter gymnasiet fick jobb i receptionen på TV4 i Göteborg. Men i stället för att gå hem på kvällarna satt jag i kontrollrummet och fick puls bara av att lyssna på alla som jobbade där. När jag sedan blev tillfrågad att operera en av studiokamerorna i livesändning, då var det kört. Då visste jag i vilken bransch jag ville vara. Efter olika film- och tv-utbildningar landade jag till slut i jobbet som scripta.

Du har jobbat som scripta i ganska många år nu. Hur har yrkesrollen förändrats, tycker du?
− Jag vet inte om det beror på att jag har mer erfarenhet nu eller för att jag jobbar på större produktioner, men i dag tycker jag att det finns en annan inställning till scriptan. Förr kunde man känna sig ifrågasatt med attityden ”varför har vi en scripta? Är hon bara här för att påpeka fel?”. Och åkte de utomlands för att filma så tog de bara med sig ett miniteam, utan scripta. Det upplever jag har förändrats. Numera vill regissören oftast ha med en på det mesta, oavsett var man åker.

Hur upplever du Göteborg som film- och tv-stad?
− Då Göteborg är min hemstad känns det är extra trevligt när jag får jobba här. Allt finns här, och på grund av arkitekturen och naturen har delar av stan har fått agera Stockholm såväl som Dublin och USA på filmer jag har jobbat på.

Vad kan vi förvänta oss av dig som oktober månads instagrammare?
− Att få en inblick i scriptans vardag. Många vet inte vad en scripta gör, så det ska jag försöka ge klarhet i.

Text och foto: Camilla Adolfsson


Fakta/Christina Bredelius

Gör inom film: Scripta
År i branschen: 17
Bästa branschminnet: ”Det är svårt att bara välja ett. Det är mer en känsla. Ena dagen ligger jag i en torrlagd Poseidon och gömmer mig, nästa åker jag hissen längst upp i ett av Älvsborgsbrons torn. En annan dag luktar hela set på Färöarna ugnsbakad lunnefågel och någon månad senare befinner jag mig på en flotte på floden Liffey i Dublin.”
Favoritfilm: ”Jag gillar välspelade dramer och är en sucker för BBC:s kostymdramer. Skräck går bort. Jag är så trött på ond bråd död.”