I januari kom Sveinung Nygaard hem från en lång vistelse i Ukraina. Situationen i landet påverkar honom dagligen. I april gästar han Filmkontorets instagramkonto. Foto: Camilla Adolfsson

April månads instagrammare: Sveinung Nygaard, filmmusikkompositör

Publicerad 1 april 2022

Från födelseorten Bergen via Oslo, Bankeryd och London för att till slut landa i Göteborg. Det är kompositören Sveinung Nygaards geografiska resa. I alla fall när det handlar om att bo. Musikaliskt, mentalt och yrkesmässigt befinner han sig på betydligt fler platser än så.

Vad har du på gång just nu?
− Jag jobbar med musiken till en tecknad tv-serie i Saudiarabien, med ett stråkarrangemang till ett livemusikprojekt i Norge och så lite nya låtar till mitt eget projekt FLYT. Men det är Ukrainafrågan som tar mest energi och tid nu.

På vilket sätt?
− Jag tillbringade hela hösten i Ukraina, reste runt i hela landet och arbetade med både uppdrag för norska ambassaden och med FLYT. Nu har jag daglig kontakt med vänner och kollegor där, som sitter i skyddsrum eller befinner sig i strid.

Berätta lite mer om ditt arbete. Vad gör du?
− Jag har tre ben att stå på. Det första är reklamjobb för bland andra Volvo, Stena och Polestar. Sedan gör jag musik till film och tv och har bland annat jobbat med en tecknad serie i Dubai som heter Freej, med tv-serien Huss och med filmer som The Lost Leonardo och Videomannen. Dessutom har jag FLYT, mitt eget fria konstnärliga verk, som jag jobbat med sedan 2015.

Vad innebär det projektet?
− Idén föddes när jag var i Dubai, där jag sedan 2006 har arbetat med olika animerade tv-serier med fokus på blandningen av nytt och gammalt i den emiratiska identiteten. Där kände jag mig utmanad att göra något som ”är jag”. Och vad är jag? Kanske kan jag tänka att jag är viking? Att vara viking innebär att vara på resa, och likt gamla tiders vikingar är jag på handelsresa, fast jag handlar med konst. Jag har varit i Turkiet, Rumänien, Georgien och Ukraina och ställt tre frågor: Vem är jag? Vem är du? Vad kan konst göra för utvecklingen i ett samhälle? När du ställer de här frågorna kan allt hända. Jag ser det som en process.

En process?
− Ja, jag är ingen produktorienterad person. Jag har oftast ingen bestämd idé om vad det ska bli av ett projekt. I de flesta fall har jag en tydlig riktning, men målet kan utvidgas eller ändras under tiden, och vägen måste få vare organisk. Det här projektet har blivit låtar som finns på Spotify, kontakter med flera olika musiker och många andra saker jag inte hade kunnat föreställa mig när jag började. Arbetar man för en kund måste man förstås ha en tydlig målbild, men i mina egna projekt är det viktigt att få upptäcka saker längs med vägen. Jag hoppas jag kan bidra med alternativa perspektiv och utmana andra konstnärer att hitta sin röst i samhällsutvecklingen.

Hur hamnade du i film- och tv-branschen?
− Jag flyttade till London i 20-årsåldern och utbildade mig inom ljudproduktion. Som barn spelade jag först piano, sedan elgitarr och jag har alltid uppskattat filmmusik. Musik som storytelling. När jag gick en utbildning i Bankeryd utanför Jönköping fick jag höra att de låtar jag gjorde hade ett berättande, lät episka, och då kände jag att det fanns något där att odla vidare på. Som sedan fick växa fram över tid.

Du är född i Norge och har bott i London i nästan tio år. Varför blev det Göteborg?
− Vi valde Göteborg väldigt medvetet av flera skäl. Mycket för att det är en stad som liknar Bergen, där jag är född. Göteborg är andrastad, hamnstad och har en filmfestival. Här finns också en bokmässa, en symfoniorkester, en världsmusikutbildning och en internationell musikmiljö. Och så ligger ju Göteborg mitt i Skandinavien!

Vad behövs för att Göteborg ska fortsätta att utvecklas som filmstad?
− Här finns en bra pool av människor, musiker och storytellers. Inte bara i filmbranschen. Men alla har en tendens att hålla sig lite på sin kant, så det som behövs är fler fysiska mötesplatser, så att vi kan få ut all den potential som finns i regionen. Jag skulle säga att vi behöver bli lite mer som Reykjavik, där människor gör olika saker, men pratar med varandra och delar sina erfarenheter från olika områden. Sedan behövs det generellt fler producenter som fångar upp bra, kreativa idéer och gör något av det.

Vad kan vi förvänta oss av dig som april månads instagrammare?
− Jag kommer att dela hur min vardag ser ut och hur jag arbetar. Det blir också lite om filmmiljön i stan, min resa med FLYT och mitt internationella arbete.

Text: Camilla Adolfsson

Fakta/Sveinung Nygaard

Gör inom film: Kompositör för bland annat drama, tv-serier och reklam.
År i branschen: 17
Bästa branschminne: ”Ett fint minne från Göteborg är när jag flyttade hit efter att ha bott i London och gick på min första filmfestival. Det var en så fin stämning. Öppet och roligt.”
Favoritfilm: ”Det är ’The Mission’ med Robert De Niro och Jeremy Irons. En viktig berättelse och en film som inte går att dissekera. Musiken är filmen, och filmen är musiken.