”Medielandskapet är förändrat i dag. Jag är gärna med och ritar om kartan”, säger Mette Friberg, Filmkontorets gästinstagrammare i februari månad.

Februari månads instagrammare: Mette Friberg, utvecklingsansvarig på Göta Film


Publicerad 7 februari 2017

Samhällsengagemanget har alltid varit centralt i Mette Fribergs yrkesliv. Det är det fortfarande. Men efter många år som programchef på SVT har hon gått vidare till nya utmaningar. Nu som en i gänget på Göta Film, produktionsbolaget bakom filmer som ”Pojkarna” och ”Smala Sussie”.

Vad har du på gång just nu?
− Min uppgift här på Göta Film är att jobba med utveckling. Främst av tv-serier och samhällsprogram. Just nu ligger vi långt fram när det gäller två produktioner. Dels en dokumentär som fortfarande är lite hemlig, dels en långserie för SVT, en psykologisk thriller tillsammans med författaren Åsa Lantz.

Hur skiljer sig din nya roll på Göta Film från dina tidigare uppdrag?
− Mycket är väldigt likt. Som programchef på SVT jobbade jag också med utveckling, fast från andra sidan bordet. Det var enklare. På den här sidan i ett projekt finns mängder av utmaningar. Det krävs mycket för att ta fram de bästa berättelserna som också kan få en stabil finansiering.
 
Något mer som är annorlunda nu?
− Den kanske största skillnaden är att vi är ett så litet gäng här. Från SVT är jag van vid att vara ett mycket större kollektiv som jobbar ihop.

Har du något drömprojekt? I så fall vilket?
− Jag har inga drömprojekt på det sättet utan drivs mer av visioner. Jag hoppas att vi ska lyckas göra Göta Film till ett större och stabilare produktionsbolag, med allt vad det innebär. Dessutom skulle jag vilja att vi låg i framkant och var mer nytänkande när det gäller publiceringsformer.

På vilket sätt då?
− Jag tänker att vi måste förkovra oss i nya tittarbeteenden och inte bara vara så traditionella. Det går att göra saker annorlunda och även nå nya målgrupper, vilket inte minst den norska serien ”Skam” visar. Vi måste vara med i vår samtid, lära oss mer om medielandskapet och bli bättre på att ha en dialog med publiken.

Du har gjort många år i tv-branschen. Vad får dig att fortsätta?
− Jag är av naturen en engagerad människa, som gillar att arbeta och att vara i samhällsfrågor hela tiden. Fast ibland vill jag förstås göra något helt annat. För ett tag sedan var jag inne i saluhallen och frågade osthandlaren om jag inte kunde få praktisera där. Helt seriöst, bara för att testa något nytt.

Vad tycker du utmärker Göteborg som film- och tv-stad?
− Göteborg har så goda förutsättningar. Här finns Film Väst, filmfestivalen och en kommun som gör mycket för att stimulera branschen. Ändå är branschen så liten och består främst av fåmansbolag som har svårt att överleva. Det är både märkligt och sorgligt. Göteborg skulle kunna vara så mycket större som film- och tv-stad.

Vad krävs för att det ska hända, enligt dig?
− Jag tror att flera bolag skulle må bra av att gå samman och bli större. Det är något bra med kollektivet. Att göra gemensamt. Det är något magiskt som händer i den kreativa massan.

Vad kan vi förvänta oss av dig som februari månads instagrammare?
− Jag ska ge er en inblick i mitt arbete, vad Göta Film är och den utveckling vi har på gång. Förhoppningsvis kommer jag även kunna avslöja lite av vad som kommer i produktion.

Text och foto: Camilla Adolfsson

Fakta/Mette Friberg

Gör inom film: Utvecklingsansvarig på Göta Film.
År i branschen: 35 år sedan avslutad journalistutbildning och har jobbat med film och tv sedan dess.
Bästa branschminnet: ”Alla de gånger man har lyckats få stort genomslag och fått dela framgången tillsammans med andra.”
Favoritfilm: ” Jag har inte en favoritfilm utan gillar rätt många, som Cykeltjuven, Gudfadern, Kristus stannade i Eboli och Min pappa Toni Erdmann.”

http://www.instagram.com/filmkontoret