Hussain Danesh gillar att vara en del av det grupparbete som ligger bakom en film. I mars gästar han Filmkontorets instagramkonto.

Mars månads instagrammare: Hussain Danesh, kameratekniker


Publicerad 2 mars 2020

Ett liv utan film. Det kan Hussain Danesh inte ens föreställa sig. Oavsett var han bott i världen – Afghanistan, Iran eller Sverige – är det inom filmbranschen han har jobbat. Nu är han kameratekniker, men också verksam som filmkritiker och festivalarrangör.

Vad har du på gång just nu?
− Här på Red Rental håller vi på med teknik till tre olika produktioner, Sweetwaters ”Dancing Queens”, Yellow Birds ”Huss-serie” och sedan Jarowskijs ”En klass för sig” som börjar i maj. Dessutom har jag egna projekt som jag hoppas kunna fokusera på. Jag jobbar med två manus, med en novellfilm som jag har skrivit själv som heter ”Föddes i Polen” och med ”Håll kvar till helgen” som den afganska författaren Asef Soltanzadeh har skrivit i Köpenhamn.

Berätta lite om dig själv!
− Jag är född i Kabul och växte upp där. I två omgångar flyttade jag till Iran på grund av krig i Afghanistan. I Iran pluggade jag film i tre år och gjorde en kortfilm, ”The Mirror”. Efter det filmade jag dokumentärer åt iransk tv och jobbade på filmproduktioner med persiska regissörer. Sedan reste jag tillbaka till Afghanistan och gjorde en lång dokumentär om kriget i Kabul, ”The Passage”, som visades på Leipzig filmfestival 2008 och på några andra filmfestivaler i världen. Jag har också jobbat med B-foto och C-foto på lång- och kortfilmer, både i Iran och här i Sverige. Jag skriver även filmkritik åt BBC Persian och är med som executive director på en afgansk filmfestival i Stockholm, Sama International Film Festival.

Visste du tidigt att du ville jobba med film?
− Jag har alltid älskat film. Det handlar om berättelsen, om att varje människa har en berättelse. Man lär sig om livet. När jag var 15–16 år och gick på gymnasiet i Kabul tittade jag på massor med film. Det fanns gott om biografer där då. 15 stora biografer i Kabul som visade film från olika håll, amerikanskt, europeiskt, rysk, persiskt och från Bollywood. Mina favoriter var gamla västernfilmer från 1950- och 60-talet, filmer av John Ford.

Hur ser du på Göteborg som filmstad?
− Göteborg är en ganska liten stad, men de senaste åren har det blivit bättre här och fler produktioner har kommit hit. Förra året hade vi mycket att göra, det var ett jättebra år och jag hörde från olika produktioner att det var brist på filmarbetare. Med fler projekt behöver vi få in mer folk med kunskap och erfarenhet.

Vad behövs för att lyckas med det?
− Branschen kanske behöver öppna upp mer för människor med erfarenhet från filmarbete i andra länder. Det finns duktigt folk här i stan. Jag vet många som har arbetat med film i andra länder, men som inte har fått chansen att komma in i branschen. De saknar kontakter. Kommunikationen mellan branschen och de här människorna behöver utvecklas.

Om du jämför filmbranschen i de tre länder du jobbat i - hur skiljer den sig åt?
− Iran har en väl utvecklad filmindustri och producerar ungefär 120 filmer om året. Filmer från Iran är ofta med och tävlar om Oscars, Cannes och i Berlin. I Iran satsar regeringen mycket på film, mer än i Sverige, även om det blir en del propagandafilm. I Afghanistan finns inga offentliga medel till film. Det var bra innan kriget, men det försvann och behöver byggas upp igen. Nu produceras det två eller tre långfilmer per år, många dokumentärer och även kortfilmer som tävlat i Cannes, Venedig, Berlin och visats på Göteborgs filmfestival. Filmbranschen i Afghanistan behöver växa upp, men det finns stora ekonomiska problem. Regeringen satsar inte på kultur. I Afghanistan är det bara filmskaparna själva som försöker hitta vägar och skapa film i landet. Sverige har en lång filmindustrihistoria. Här fokuserar vi mer på teknik, bildspråk, jobbar lite mer metodiskt och filmbranschen betalar mycket mer skatt.

Vad kan vi förvänta oss av dig som mars månads instagrammare?
− Lite blandning av kamerateknik och kameraverktyg, bilder från tidigare inspelningar och bilder från min resa till Svalbard som jag gjorde som en undersökning för mitt manus.

Text och foto: Camilla Adolfsson

Fakta/Hussain Danesh

Gör inom film: Är kameratekniker. Skriver filmkritik för BBC Persian och är med och arrangerar en afgansk filmfestival i Stockholm.
År i branschen: 15
Bästa branschminne: ”Jag har många, men ett bra minne är när jag fick hjälp att komma in i filmbranschen i Göteborg. Jag fick chansen att visa vad jag redan hade för erfarenhet och kunde på så sätt bygga vidare i ett nytt land. Den hjälp jag fick av människorna här, bland andra Paul Blomgren DoVan och min gamla kollega Christian Holst, är ett fint minne.”
Favoritfilm: ”Det är ’Cinema Paradiso’. Jag älskar italiensk neorealism, och jag älskar att filmen handlar om bio och är en varm berättelse om liv. Jag har nog sett den åtta gånger, men vill gärna se den igen.”


http://www.instagram.com/filmkontoret