”Jag drivs av att kunna påverka och förbättra och tror verkligen att Manusfabriken kan göra skillnad”, säger månadens gästinstagrammare Frida Hallberg.

Juni månads instagrammare: Frida Hallberg på Manusfabriken


Publicerad 1 juni 2017

Första filmjobbet var på Lars von Triers ”Dogville”. Sedan dess har Frida Hallberg samlat på sig meriter både som producent och Guldbaggebelönad rollbesättare. Nu ligger hennes fokus på Manusfabriken och arbetet med att skapa nya möjligheter för stadens och regionens manusförfattare.

Vad har du på gång just nu?
− Bland annat håller jag på att sy ihop ett internationellt samarbete, som måste vara klart inom ett par veckor. Just nu diskuterar jag både praktiska och ekonomiska detaljer tillsammans med Lindholmen Science Park och Göteborgs Stad. Vi förbereder också inför nästa Script Lab som kommer att ha fokus på tv-serier.

Berätta om Manusfabriken! Vad är det?
− Manusfabriken är en oberoende rörelse där manusförfattare kan träffas och samarbeta. Jag och Emiliano Goessens kom med initiativet. Vi hade märkt att författarna i regionen var som små egna öar. Man kände inte varandra och visste inte vilka projekt andra författare hade på gång. Manusfabriken är ett sätt att skapa broar mellan dessa öar, och kanske till och med bilda en enda stor ö istället. Efter samtal med författarna här i Göteborg, märkte vi att det fanns en enorm vilja att träffas informellt och utbyta erfarenheter, ha diskussioner med högt till tak, ge feedback på varandras projekt och även att samarbeta och utveckla projekt tillsammans.

Vad har hänt sedan starten?
− Vi lanserade Manusfabriken i oktober förra året och har sedan dess öppnat lokaler på Gothenburg Studios där författarna nu sitter och skriver. Vi har också genomfört ett första ScriptLab, där Manusfabrikens författare fick arbeta två heldagar med fyra utvalda projekt – både tv-serier och film – och där författarna till tv-serien ”Nobel”, Mette M. Bølstad och Stephen Uhlander, var på plats för att ge feedback på projekten samt hålla ett Q&A-samtal för inbjuden bransch.

Vad har ni fått för reaktioner hittills?
− Vi har fått mycket uppmärksamhet både i Sverige och internationellt, vilket är fantastiskt kul. Jag har blivit inbjuden att prata om Manusfabriken på olika festivaler och författarna har blivit inbjudna att delta i olika seminarier med fokus på manusförfattare. Även författare och producenter har hört av sig till oss och är nyfikna på Manusfabriken.

Vilka möjligheter ser du inför framtiden?
− Manusfabriken kommer in och fyller ett enormt hål och vi kan utvecklas åt flera håll. Just nu arbetar vi med två spår parallellt. Att få stora internationella aktörer till Göteborg, så att de kan samarbeta med Manusfabriken och andra professionella i branschen, samt att skicka ut ”våra” manusförfattare i världen för samarbeten med författare på internationell nivå. Sedan ska vi också fokusera på relationen mellan författare och producenter – den ena kan ju inte existera utan den andra – så det är ett oerhört viktigt område. Vi siktar också på att lite mindre erfarna författare ska kunna erbjudas handledning och residensplats hos Manusfabriken.

Hur hamnade du i filmbranschen?
− Av en slump. Jag utbildade mig inom journalistik och tv-produktion i London och hade tänkt arbeta med samhällsprogram på tv. Jag har alltid haft ett stort samhällsengagemang och ett intresse för dokumentära berättelser. Men så gjorde jag min praktik på BBC Drama och blev ”hooked”. Jag tror att det som lockade mig med film är den gigantiska samarbetsapparat det innebär att göra film. Jag gillar att åstadkomma något ihop med andra människor.

Vad kan vi förvänta oss av dig som juni månads instagrammare?
− Manusfabriken är under ständig utveckling och håller fortfarande på att hitta sin form. Men jag hoppas att alla som följer Filmkontoret på Instagram ska få en klarare uppfattning om vad Manusfabriken är och vad vi strävar efter att bli framöver.

Text och foto: Camilla Adolfsson

Fakta/Frida Hallberg

Gör inom film: Driver och utvecklar Manusfabriken.
År i branschen: 15, med några års uppehåll för teater.
Bästa branschminnet: ”Jag är dålig på att samla på minnen och anekdoter, men det var roligt när hela film-Göteborg för några år sedan var samlat på filmfestivalen i Cannes och Håkan Hellström var där och uppträdde. Det kändes väldigt göteborgskt.”
Favoritfilm:  ”Jag tittar mest på tv-serier just nu, där händer det mycket och fort. Jill Soloways ”Transparent” och Sarah Treems ”The Affair” har utmärkt sig. På filmsidan tycker jag att några av de mest intressanta filmerna just nu är gjorda av regissörer som Asghar Farhadi och Yiorgos Lanthimos.

http://www.instagram.com/filmkontoret