Ludwig Källén är i lugnet före stormen. Snart väntar en intensiv inspelningsperiod. I februari gästar han Filmkontorets instagramkonto.

Februari månads instagrammare: Ludwig Källén på Plattform Produktion

Publicerad 3 februari 2020

Första filmjobbet var som klippassistent på Ruben Östlunds Guldpalmsvinnare ”The Square”. Nu satsar Ludwig Källén och resten av filmteamet på att ta hem ännu en palm. ”Det har vi sagt att vi ska”, säger Ludwig, som den här gången är Rubens regiassistent.

Vad har du på gång just nu?
− Som vanligt är jag inblandad i flera projekt samtidigt. Men från den 19 februari ska jag lägga fullt fokus på Ruben Östlunds nya film ”Triangle of Sadness”, som har inspelningsstart då. Vi börjar med två veckor i Göteborg, fortsätter i Trollhättan och åker sedan till Grekland.

Kan du berätta lite mer om filmen?
− Det är fortfarande mycket som är hemligt, men klart är att Woody Harrelson har en av rollerna. Filmen handlar om två modeller, en manlig och en kvinnlig, där den manliga modellens karriär är på väg utför. Det går däremot jättebra för hans tjej och de blir inbjudna till en lyxyacht i sällskap med några av de rikaste människor som finns. Men båten sprängs och de hamnar på en öde ö tillsammans med en filippinsk städerska, som är den enda som kan göra upp eld och fiska. Och plötsligt har makthierarkierna vänts upp och ner.

Hur hamnade du på Plattform produktion?
− Jag såg i en annons att de behövde en klippassistent till ”The Square” och sökte. Jag fick komma hit för att träffa Erik Hemmendorff på en torsdag. På måndagen började jag jobba. Det var en räkmacka att komma in och få jobba med en Guldpalmsvinnare det första man gör. Alla här kan så mycket och jag lär mig massor. Jag har aldrig gått på filmskola, men kunde klippa film och kände direkt att jag och Erik hade samma syn på hur film ska göras.

Hur lärde dig att klippa film?
− Jag och kompisarna gjorde alltid film när vi var små. Först spelade vi fotboll, sedan gjorde vi film. Jag fattade inte då att det var något man kan jobba med, och efter gymnasiet och några år med skådespelardrömmar utbildade jag mig till journalist i Piteå. Men det fanns ju inga jobb som det heller och jag kände att jag inte var särskilt bra på att vara journalist.

Om man googlar ditt namn förstår man snabbt att du haft en framgångsrik karriär som youtuber. Kanske är Youtubekanalen ”Uddevallarobert” att betrakta som din filmskola?
− Ja, jo, så är det nog. Det var jag och min kompis Linus Valberg som gjorde ”Uddevallarobert”. Vi producerade en ny film till varje torsdag och allt var tvunget att gå jättesnabbt. Vi fick komma med idéer, hitta lösningar på problem och klippa film varje vecka – och lärde oss mycket av det. Kanalen blev stor, vi hade runt 85 000 följare och om jag går in på en gymnasieskola är det ofta många som känner igen mig som youtuber, knasigt nog.

Hur ser du på Göteborg som filmstad?
− Folk har förstås gjort film här hur länge som helst, men det känns ändå lite som att den är i sin linda. Som att det är nu man börjar ta Göteborg på allvar. Jag tycker att det finns en helt annan energi här, än i Stockholm. Som filmskaparstad är Göteborg betydligt mer spännande och bubblande. Dessutom går det ju att se så mycket film här. Det upplever man speciellt när man som jag är från landet, närmare bestämt från Ed, i kommunen Dals-Ed.

Det var idel lovord från din sida. Vad funkar mindre bra och skulle kunna bli bättre?
− Ibland är det lite krångligt att spela in här i stan och det händer att vi stöter på folk som inte är så välvilligt inställda till en filminspelning. Dessutom skulle det vara bra om det fanns fler studiomöjligheter och om man inte behövde slåss om kompetent folk hela tiden.

Vad kan vi förvänta oss av dig som februari månads instagrammare?
− Mycket kryptiska närbilder och tillbakablickar.

Text och foto: Camilla Adolfsson

Fakta/Ludwig Källén

Gör inom film: Jobbar på Plattform Produktion. ”Det står produktionskoordinator på hemsidan, vilket egentligen betyder att jag gör allt möjligt.”
År i branschen: 3
Bästa branschminne: ”Alla de gånger vi har suttit här på kontoret till klockan tre på natten för att lösa ett problem som är så viktigt för oss att ingen vill gå hem.”
Favoritfilm: Psycho. ”Det är världens bästa film. Den klarar av att hantera så många olika saker som egentligen inte borde gå att få ihop, är oerhört spännande och ger något nytt varje gång jag ser den.”