Luisa Fanciullacci jobbar främst med reklam- och företagsfilm. I maj gästar hon Filmkontorets instagramkonto.

Maj månads instagrammare: Luisa Fanciullacci, belysningsmästare/gaffer


Publicerad 3 maj 2021

När Luisa Fanciullacci började jobba i film- och tv-branschen var hon ensam som kvinna och belysningsmästare. ”Jag fick ofta höra kommentaren ’Va? En tjej på ljusavdelningen’. Men nu går det i rätt riktning. Det är kul att se att det blir allt vanligare”, säger hon.

Vad har du på gång just nu?
− Jag jobbar med diverse projekt, både kortare och löpande, eftersom framförhållningen på förfrågningarna varierar från en månad till bara några dagar framåt i tiden. Just i denna stund så förbereder jag för en tvådagarsinspelning i Slottsskogen.

Berätta om din yrkesroll! Vad gör du?
− Jag är fotografens högra hand när det gäller ljusteknik och ljussättning. Titeln är oftast belysningsmästare, eller gaffer på engelska. Enligt den äldre skolan heter det filmelektriker. Jag upplever att yrkesbenämningen är väldigt oklar i Sverige. Det finns en förvirring kring de olika benämningarna och vad de faktiskt gör, om man jämför med titlar i andra länder. Det här blir en utmaning när branschen inte har samma kunskap om yrkesrollerna och vad som då förväntas. Jag jobbar även som ljussättare och ljusdesigner utanför filmproduktion.

Vad var det som lockade dig med att arbeta med ljus?
− Kombinationen av teknik och kreativitet. Att få fundera ut lösningar, ibland improvisera fram dem, lite som MacGyver. Den ena dagen är inte den andra lik. Drivkraften är att få skapa ett fint och stämningsfullt ljus. I bemärkelsen – det som passar med uppdraget.

Du säger att ljus är din stora passion. På vilket sätt?
− Jag älskar att betrakta ljus i olika situationer och vid olika tillfällen. Det finns alltid nya ljusupplevelser att lägga märkte till, i omgivningen och naturen. Även arbetet ger nya ljusupplevelser och erfarenheter. Än så länge finns det mycket att lära. I och med den nya tekniken står vi inför nya utmaningar och möjligheter. Event och film har flutit ihop, och sättet att jobba på närmar sig varandra.

Hur hamnade du i film- och tv-branschen?
− Ända sedan jag var liten har jag varit intresserad av foto. Jag hade en kamera som jag sprang runt och plåtade familj och kompisar med redan när jag var sju. På gymnasiet läste jag stillbild och rörlig bild, och efter det en ljusdesignutbildning för mässa, tv och teater. När jag hade tagit min examen jobbade jag på lokal-tv och som roddare för konserter och event, och kom då i kontakt med Primetec som satte ljus på bland annat såpaserien Vita lögner och Gladiatorerna. Hösten samma år sökte jag den första omgången av Filmarbetarutbildningen, halkade in på ljus för film och fick jobb på några långfilmer och tv-serier.

Och på den vägen är det?
− Nja, sedan sökte jag mig till Göteborgsoperan och arbetade där i tre år. Under den tiden lyckades jag ”ta mig in i” musikvideo-, reklam- och företagsfilmsbranschen. Då var det mer uppdelat än vad det är nu. Antingen jobbade man med långfilm eller så gjorde man reklam- och företagsfilm. Efter åtta år i branschen ville jag testa något annat och gick först en utbildning i inredningsdesign och sedan en ljusdesignutbildning på Tekniska högskolan i Jönköping. För att finansiera mina studier jobbade jag parallellt med reklamfilm. Under den perioden var jag även med och startade Light Center och så småningom också Gothenburg Film Studios. Nu driver jag Brilliant Light AB och frilansar fortfarande till 110 procent.

Vilka ser du som de främsta utmaningarna i ditt yrke?
− Att allt för ofta vara underbemannad och att budgeterna pressas och är tajta i förhållande till vad som ska utföras. Att andra yrkesroller har för dålig insikt i vad vi gör och vad som behövs, samt de faror som finns när det inte är rätt personal och att det blir stress. Ibland används personalen som förbrukningsartiklar. Det är inte avsiktligt, utan för att vi alla har olika perspektiv och erfarenheter. Så de yrkespositioner som inte har hundra procent av sin arbetstid på inspelningsplatser tänker ofta att de är ett undantag, en ”härlig” omväxling från kontorsarbetet, och ser inte vilken påfrestning det kan vara med uteblivna raster och toalettmöjligheter samt långa arbetstider. Det kan bli en stor utmaning att få ihop arbetslivet med privatlivet, och därför väljer många att lämna branschen, ofta när de skaffar familj.

Hur är Göteborg som filmstad ur ditt perspektiv?
− Göteborg har stor potential med tanke på den geografiska placeringen. Den kan utvecklas ytterligare om man tar tillvara på den kompetens och det driv som finns. Dessutom behövs ett starkare fackförbund som skapar förutsättningar så att filmarbetare och kompetensen vill vara kvar i branschen.

Vad kan vi förvänta oss av dig som maj månads instagrammare?
− Många ”på plats”-inlägg och kanske en och annan teknikbild.

Text: Camilla Adolfsson
Foto: Valter Nilsson

Fakta/Luisa Fanciullacci

Gör inom film: Jobbar som belysningsmästare/gaffer och ljussättare/ljusdesigner. Just nu med reklam- och företagsfilm.
År i branschen: 23
Bästa branschminne: ”Svår fråga. Men ett starkt minne är från premiären på en av de första filmerna jag jobbade på, och mitt namn kom upp, säkert fyra meter långt. Det kändes stort, på flera sätt…”
Favoritfilm: ”Det finns många bra filmer. Mitt favoritljus däremot är en klar, vit vinterdagsmorgon när himlen är blå och solen precis kommit upp, då skuggorna har en mörkblå ton och man kan se iskristallerna i luften när de träffas av det skarpa solljuset.