David Levinsson arbetar främst med reklam- och företagsfilm och har bland annat har haft uppdrag för AMF, Volvo Cars och Ikea. I januari är han Filmkontorets gästinstagrammare.

Januari månads instagrammare: David Levinsson, ljudproducent och kompositör


Publicerad 11 januari 2021

Som utbildad pianist har han jobbat som musiker och musikproducent åt olika artister. Men när David Levinsson blev tillfrågad att skriva musik till en reklamfilm tackade han ja. ”Ljud och musik i film har fascinerat mig sedan jag var barn och såg Star Wars”, säger han.

Vad har du på gång just nu?
− Jag håller på att mixa och mastra ljudet till säljfilmer för högtalartillverkaren Bowers & Wilkins. Det handlar om de större ljudsystemen i nya Volvobilar, och passar mig som gillar både ljud och teknik. Jag arbetar oftast mot en byrå och i det här projektet heter den Stendahls. Dessutom inväntar jag nya voice-over filer från Superstudio i Borås. Åt dem ljudlägger jag tio stycken kortfilmer till online och sociala medier. Parallellt undervisar jag i musik och musikproduktion på en gymnasieskola, vilket är på distans för tillfället.

Berätta mer om ditt jobb! Vad gör du?
− På set agerar jag ljudtekniker och är ansvarig för att ljudet på inspelningsplatsen tas upp så smärtfritt som möjligt. Men det jag tycker mest om är att ljudlägga, mixa och skriva underscore-musik. Jag älskar att sitta i studion, och insåg tidigt att en av mina USP:ar (Unique Selling Point, reds anm) skulle kunna vara att erbjuda kunderna att jag sköter hela ljudprocessen från pre-produktion till slutprodukt.

Vad är det du gillar med att vara i studion?
− Att få vara kreativ och bestämma själv över min tid. Dessutom är studion ett mysigt ställe, en plats där jag tycker om att vara. Jag har jobbat mycket med att det ska vara ett rum att trivas i och inte bara en massa skärmar och teknik.

Hur hamnade du i filmbranschen?
− Jag har gått musikhögskola, är utbildad pianist och jobbar delvis fortfarande inom musikbranschen. För ungefär tio år sedan var det en fotograf som bad mig att skriva musik till en reklamfilm, så jag testade. Efter det blev det fler reklamfilmsjobb där jag skulle skriva musiken och för ungefär fem år sedan började jag även få uppdrag som ljudproducent. Egentligen har jag alltid varit intresserad av hur musik kan användas i film, och jag gillar att testa och experimentera. När jag var yngre kunde jag nörda ner mig i själva ljudtekniken – skriva musik, spela in och se till att ljudet blev bra.

Hur tycker du att din yrkesroll har utvecklats under dina år i branschen?
− Tekniken och digitaliseringen har genomgått en enorm förändring de senaste tio åren. Nu kan du mixa en långfilm i Dolby Atmos på en bärbar dator med hörlurar. Jag tror inte det var möjligt för tio år sedan. Dessutom fanns inte de stora sajterna med musik som nu finns på nätet. De har gjort att det har blivit både lättare och billigare att köpa musik i dag, och därför är det också svårare att leva på. I dag är det framför allt större företag som ser behov av en egen ljudidentitet och betalar för egen, nyskriven musik.

Hur gör du själv för att hänga med i den snabba utvecklingen?
− Förkovrar mig, ständigt. Jag lyssnar på podcasts, kollar in tutorials och följer via internet specifika postproduktionsprofiler som arbetar mitt i bruset i Los Angeles eller London. Något jag alltid funderar på är hur min studio och mitt arbetsflöde kan bli mer effektivt. Just när det gäller ljud-postproduktion, som oftast kommer sist i kedjan, är kunderna nästan alltid stressade på grund av att deras deadline för leverans ligger runt hörnet.

Du jobbar med reklam- och företagsfilm. Hur skiljer det sig från att arbeta med drama?
− Jag har aldrig arbetat med långfilm eller drama, men skulle gärna göra det längre fram, absolut! Vad jag insett hittills är att det kan vara svårt att kombinera familjelivet med att vara ljudtekniker på en långfilmsinspelning. Det är en längre process, med långa dagar och dessutom ofta sämre ekonomi än i reklam. Som mitt liv ser ut nu uppskattar jag reklamfilmens hyfsat korta projekt.

Vad tycker du behövs för att Göteborg ska fortsätta att utvecklas som filmstad?
− Jag, som frilansande ljudproducent, önskar fler forum att träffas, fortbildas och utbyta erfarenheter med andra inom samma område. Det finns ändå ganska många som håller på professionellt med filmljud här i Göteborg, men alla sitter vi på olika ställen, i olika studios, och träffas sällan, om vi inte arbetar ihop vill säga.

Vad kan vi förvänta oss av dig som januari månads instagrammare?
− Jag kommer berätta om min vardag som ljud- och musikproducent. En vardag som kan handla om allt från att spela in bildörrar som stängs på en viss bilmodell till dagar i studion där jag jobbar med att tvätta dialog, spela in voice-over, skriva musik eller sådant som att skicka i väg en offert.

Text och foto: Camilla Adolfsson

Filmkontoret på instagram: https://www.instagram.com/filmkontoret/ 

Fakta/David Levinsson

Gör inom film: Ljud- och musikproducent, kompositör och ljuddesigner.
År i branschen: 10
Bästa branschminne: ”När jag sommaren 2020 arbetade med att spela in El Sistemas digitala orkesterläger. Drygt 120 filmer spelades in och jag var ansvarig för ljudet både på set och för postproduktion. Otroligt givande att få träffa och spela in tutorials med ett 20-tal av Göteborgs symfoniker. Projektet var som en enda lång utbildning i instrumentkunskap. Jag satsade stenhårt, läste på om olika inspelningstekniker för orkesterinstrument och hyrde in mikrofoner i toppklass.”
Favoritfilm: ”Jag gillar Cristopher Nolan och favoritfilmen är nog ’Interstellar”. Rymden fascinerar mig, och jag tycker om det episka och ödesmättade som finns i den filmen.”