Som branschansvarig är Cia Edström en av få som jobbar året runt med Göteborg Film Festival. I maj är hon Filmkontorets gästinstagrammare.

Maj månads instagrammare: Cia Edström, branschchef på Göteborg Film Festival

Publicerad 2 maj 2018

Första uppdraget på filmfestivalen var att befinna sig bakom kulisserna och packa biljetter. Några decennier senare ansvarar Cia Edström för annan viktig del av festivalen som den ”vanliga” besökaren inte ser så mycket av. Branschprogrammet.

Vad har du på gång just nu?
− I början maj är det resor, festivaler och titta på film som gäller. Först några dagar på Series Mania i Lille, sedan festivalen i Cannes. Andra halvan av maj blir det mer vardag på kontoret.

Vad ska du hinna med i Cannes?
− Jag hoppas få se drygt 15 filmer, vilket inte är särskilt mycket. Mina kollegor ser dubbelt så många. Men som branschchef här i Göteborg är jag den som har flest möten. Dessutom har vi två seminarier där vi presenterar årets Nostradamusrapport, följt av ett seminarium om hur Blockchain kan komma att förändra filmbranschens villkor. Vi arrangerar även en branschfest ihop med den norska filmfestivalen i Haugesund.

Berätta lite om din roll på Göteborg Film Festival?
− Jag ansvarar framför allt för innehållet på Nordic Film Market, som är en marknadsplats för nordisk film, och för TV Drama Vision, som är ett tvådagarsseminarium med fokus på nordisk tv-drama. Mycket av mitt jobb går ut på att hålla mig uppdaterad om vad som händer i branschen, lyssna och ta reda på vad som är intressant och viktigt just nu.

Vilka ser du som de viktigaste branschfrågorna för tillfället?
− Hur filmbranschen ska kunna överleva och blomma på ett bra sätt, i en tid där så mycket är förändrat. Inte minst vad gäller finansiering, distribution och vad publiken väljer att titta på. De närmaste fem åren är avgörande för filmbranschens framtid. Fast jag tror på filmen, även om allt på senare tid tycks ha handlat mycket om tv-serier. Vi får heller aldrig släppa taget om genusarbetet. Det måste alltid finnas med som en radar när vi jobbar med kultur.

Hur stort är intresset för nordisk film och tv-drama i dag?
− Stort! Särskilt när det gäller tv-dramat. Nordic crime har banat väg för andra serier och succéer som norska ”Skam” har också betytt mycket. Det görs riktigt bra serier i Norden just nu. På filmsidan har vi ju sådana som Gabriela Pichler och Ruben Östlund som väcker mycket uppmärksamhet. Det är faktiskt roligt att de finns här i Göteborg.

Du började jobba med festivalens branschevent år 2005. Vad gjorde du innan dess?
− Jag var sex år på Svenska filminstitutet i Stockholm.  Även där arbetade jag med branschinnehåll och seminarier om allt från animation till jämställdhet och med inspirationsdagar för filmare – Drömfabriken, med Åse Kleveland som chef. Men redan innan jag jobbade i Stockholm hade jag varit både gästchef och programkoordinator på festivalen i Göteborg. Så egentligen återvände jag hit.

Vad får dig att fortsätta i filmens tjänst?
− Nyfikenhet, problemlösning och att lära mig nya saker. Det, och att jag älskar film och tv-serier, är mina drivkrafter. Jag är oerhört fascinerad av olika historier och intresserad av all berättarkonst. Men har aldrig känt något behov av att skapa själv. Jag är en bra konsument av kultur. När jag var liten läste jag massor med böcker och jag skulle gärna se ännu mer film.

Vad kan vi förvänta oss av dig som maj månads instagrammare?
− Rapporter från resor och kontorsliv, en vardag med högt och lågt. Och så tänker jag att mina kollegor här på festivalen ska få vara med en hel del också.

Text och foto: Camilla Adolfsson

Fakta/Cia Edström

Gör inom film: Branschchef på Göteborg Film Festival.
År i branschen: 24
Bästa branschminnet: ”På årets filmfestival eskorterade jag och en kollega de två franska regissörerna och manusförfattarna Oliver Nakache och Eric Toledano till deras Q&A om komedin ’C’est la vie’. När vi kom till Stora Teatern smög vi in på balkongen och såg slutet av filmen. Stämningen i salongen var magisk och publiken levde sig in i varje scen. Efteråt blev det en fantastisk Q&A med intelligenta frågor och svar. Med ett underhållande radarpar som verkligen gillade att möta sin publik. Det är sådana ögonblick som gör en stolt och tacksam över att få vara en del av festivalen.”
Favoritfilm: ”Todd Solondz ’Happiness’ är en av mina favoritfilmer, ’Amelie från Montmartre’ en annan. Det bästa jag sett i år är tv-serier, som ’Collateral’ och ’Homeland’.”

http://www.instagram.com/filmkontoret