Erika Malmgren har varit producent på Cinenic Film sedan 2016. I november gästar hon Filmkontorets instagramkonto.

November månads instagrammare: Erika Malmgren, producent


Publicerad 1 november 2019

Som producent är Erika Malmgren mitt uppe i arbetet med flera filmer samtidigt. Inte minst den redan omtalade långfilmsdokumentären ”Children of the Enemy”. En film om Patricio Galvezs kamp för att rädda sina sju barnbarn från flyktinglägret al-Hol i Syrien.

Vad har du på gång just nu?
− Vi är mitt i klippning av ”Children of the Enemy” i regi av Gorki Glaser-Müller, en dokumentär som kommer ha premiär 2020. Vid sidan om det är jag långt fram i utvecklingen av två fiktionslångfilmer. Vi är också inblandade i flera internationella samproduktioner. Som den danska ungdomsactionfilmen ”Hacker” som visades på Göteborg FF Prisma, och det danska gisslandramat ”Ser du månen, Daniel”, som kommer ha svensk biopremiär under nästa år. Den är en stor succé i hemlandet med över 450.000 biobesökare.

Berätta lite om dig själv!
− Jag är från Göteborg och har bland annat utbildat mig på European Film College och Högskolan Väst. Redan under skoltiden producerade jag mina första kortfilmer av regissören Gorki Glaser-Müller. Vi gjorde senare långfilmen ”En gång om året” tillsammans. I början av min karriär ville jag även pröva mina vingar som filmarbetare. Jag jobbade i Köpenhamn och sedan var jag trainee i Göteborg på tv-serien ”Upp till kamp”. 

Hur var det?
− Det var som en crash course i hur filminspelning funkar. Jag älskade intensiteten och engagemanget hos alla inblandade. Därefter följde jobb som koordinator, produktionsledare och linjeproducent på bland annat ”Gynekologen i Askim”, ”Monica Z” och ”Amatörer”. Efter ungefär tio år kände jag att det var dags att ta nästa steg och sedan 2016 är jag producent.

Hur hamnade du i film- och tv-branschen? 
− Min bonuspappa drev produktionsbolag när jag var elva, tolv år. Jag var ofta med och hjälpte till på inspelning och var förmodligen en skitirriterande liten assistent. Redan då var jag fascinerad av att man kunde ha så roligt i ett team. När jag blev äldre ville jag tillbaka till den känslan. 

Varför blev du just producent?
− Jag har alltid varit bra på att organisera och strukturera, älskar Excel, listor och sånt nörderi. Att vara producent kombinerar de här egenskaperna med att få berätta och påverka genom den, enligt mig, starkast berörande konstformen – film.

Hur tycker du att din yrkesroll har utvecklats under dina år i branschen?
− I takt med VOD-tjänsternas intåg och biografernas sinande publiksiffror tycker jag att det mer och mer handlar om att positionera sig, tidigt definiera målgrupp och sätta upp strategier för att nå den. Yrkesrollen som producent är också präglad av i vilken typ av bolag du verkar och där finns det en tydligare uppdelning nu i branschen. 

Hur menar du då?
− Förenklat finns det å ena sidan små oberoende bolag som har långfilm som sin kärna, ofta riktade mot festivaler och arthouse-publik. Cinenic är ett sådant bolag, vi är två producenter och har inga fler anställda, vilket innebär att vi gör allt, högt och lågt. På den andra sidan finns det stora, koncernägda bolag som gör tv-serier och långfilm riktade mot stor publik. De har många anställda och behöver ha hög produktionstakt, stora intäkter och gör ofta filmer som är baserade på redan kända format.

Vad skulle du vilja se mer av på filmduken?
− Kvalitativ genrefilm och mer film av kvinnliga upphovspersoner. I egenskap av småbarnsförälder önskar jag också ett mer flexibelt distributionslandskap. Låt oss se kvalitetsfilm på VOD parallellt med bio, när filmerna är aktuella och omtalade! Sex månader senare har de försvunnit i bruset. Genom att kunna titta hemma i soffan når man en större publik, som ändå inte hade hunnit iväg till bion innan filmen går ner.

Om vi ska prata kvinnor i filmbranschen. Hur tycker du att utvecklingen går?
− Mycket positivt har hänt sedan jag började jobba med film. Det är inte längre konstigt att kvinnor regisserar, plåtar eller verkar inom tekniska yrken. Vi har fått en större bredd och tydligare spets i utbudet i takt med att fler kvinnor är upphovspersoner och producenter. Filmerna känns också betydligt mer relevanta. Men mycket kan fortfarande göras för att balansera medlen och förutsättningarna.

Hur ser du på Göteborg som filmstad? 
− Det är inspirerande att det görs så många inspelningar och så mycket postproduktion i Göteborg och regionen i stort. Men om jag fick önska skulle det utvecklas fler originalhistorier här, att man skulle ge bolagen med bas i Göteborg möjlighet till det genom någon form av incitament. Det är bara genom väl utvecklade idéer det kan bli en riktigt bra film eller tv-serier. Då behövs tid och resurser.

Vad kan vi förvänta oss av dig som november månads instagrammare?
−  En inblick i mitt jobb med de olika projekt och kreatörer jag jobbar med just nu.

Text: Camilla Adolfsson 
Foto: Martin Hartland
 

Fakta/Erika Malmgren

Gör inom film: Producent på Cinenic Film
År i branschen: 15
Bästa branschminne: ”Inspelningen av ’Upp till kamp’. Svettigt, galet, underbart! En ynnest att få jobba med några av de bästa på sitt område – Mikael Marcimain, Hoyte van Hoytema, Cilla Rörby.”
Favoritfilm: ”Yorgos Lanthimos ’The Favourite’, ett otroligt underhållande och mörkt komiskt kostymdrama med starka kvinnliga förtecken. Ett mästerverk.”

http://www.instagram.com/filmkontoret