Paul Blomgren DoVan tycker att filmbranschen i Göteborg har utvecklats åt rätt håll, men att det fortfarande är lång väg att gå. Under april är han Filmkontorets gästinstagrammare.

April månads instagrammare: Paul Blomgren DoVan, vd på Gothenburg Studios

Publicerad 3 april 2017

Som frilansreporter på 1990-talet jobbade Paul Blomgren DoVan med rättvise- och utvecklingsfrågor i Afrika. I dag handlar hans tillvaro om utvecklingsarbete av ett annat slag. Nu är det kampen för att Göteborg ska vara en filmstad att räkna med som står högst upp på agendan.

Vad har du på gång just nu?
− Det är hur mycket som helst. Vi driver många egna projekt, men i det vi kallar ”fabriken” är vi just nu involverade i tre stora produktioner. Vi levererar kontor, fordon och teknik till Stella Novas långfilm om Ted Gärdestad, till SF Studios tv-serie ”Alex” och till Jarowskijs storsatsning ”Vår tid är nu”. Till den lite torrare delen hör en del företagsstrukturella frågor, som att vi ska tillsätta en styrelse för Good partners, som är det bolag som länkar samman Gothenburg Studios med Göta Film. Dessutom har vi en rad kommersiella film- och eventprojekt på gång och under april kommer jag även att resa en del.


Vart ska du åka då?
− Jag börjar månaden med att resa till Beijing, för möten. Vi har två stora produktioner med kinesiska samarbetspartners på gång. Det är lite osäkert exakt hur det kommer att bli än så länge, men det handlar om dramaprojekt avsedda främst för en kinesisk publik. Mot slutet av månaden ska jag besöka NAB, en stor årlig teknikmässa i Las Vegas i USA.


Berätta om din bakgrund. Hur hamnade du i filmens värld?
− Jag är journalist från början och under 1990-talet jobbade jag som frilans i Afrika. Jag gjorde reportage för svensk press om rättvise- och utvecklingsfrågor, men filmade även dokumentärer från södra Afrika. Mellan resorna tog jag uppdrag som fotoassistent på olika film- och dramaproduktioner, helt enkelt för att tjäna pengar, det gjorde jag inte på jobben i Afrika. I slutet av 1990-talet började jag jobba som filmfotograf på heltid. Jag kan fortfarande göra jobb som filmfotograf, eller Steadicamoperatör, men det blir inte lika ofta som förr.


Varför inte?
− Sedan vi startade Gothenburg Studios har mitt jobb blivit allt mer administrativt. Jag har många olika uppgifter och är inblandad i det mesta. Bolagen här har egentligen ingen formell struktur, utan det som förenar oss är att vi sitter på samma adress på Lindholmen och att vi alla vill utveckla filmbranschen i regionen.


Hur behöver filmbranschen i Göteborg utvecklas?
− Göteborg har många goda förutsättningar. Här finns gott om kompetens och även en stark vilja från offentligt håll att satsa på filmbranschen på ett sätt som gör Västsverige unikt. Men det saknas fortfarande en vision och en strategi för hur branschen ska bli ekonomiskt hållbar på lång sikt.


Vilken roll spelar Gothenburg Studios i den utvecklingen?
− När vi började var Göteborgs filmbransch oerhört fragmenterad. Många filmarbetare kände att de inte kunde bo kvar i här längre. Vi ville ändra på det och skapa gemenskap och en levande filmby. Med tanke på de enormt tuffa ekonomiska förhållanden som råder i filmbranschen tycker jag att vi har kommit långt. Det är fler som stannar kvar i regionen och känner att de kan utvecklas här än vad det var för tio år sedan.


Vad kan vi förvänta oss av dig som april månads instagrammare?
− Jag vill gärna ge en inblick i vår filmby och de olika verksamheter som finns här. Förhoppningsvis kommer jag kunna ge lite insyn i några av de olika projekt som vi konkret jobbar med.

Text och foto: Camilla Adolfsson

Fakta/Paul Blomgren DoVan

Gör inom film: Producent och fotograf
År i branschen: 26
Favoritfilm: Det finns många olika filmer som gjort intryck. ’La Haine’ och ’Children of Men’ är filmer jag ser om för kameraarbetet. ’The Sheltering Sky’ och ’Amores Perros’ är filmer jag bär med mig. ’Cars’ eller ’Toy Story 3’ är riktigt bra filmer jag gärna ser med barnen.
Bästa filmminne i Göteborg:
Freddie Wadling sittandes i ett badkar hos Fläskkvartetten under inspelningen av En Släkting Till Älvorna. Bara huvudet och micken som stack upp över kanten. Starkt och bräckligt på samma gång.

http://www.instagram.com/filmkontoret