Så här jobbar vi

Om du vill komma i kontakt med oss på Columbus kan du ringa vår mottagningstelefon eller skicka ett sms.

Ring eller skicka sms

Om du vill komma i kontakt med oss på Columbus kan du ringa på vår mottagningstelefon. Lämna ett meddelande om vi inte svarar. Det går också bra att skicka ett SMS och be om att bli uppringd. Vi försöker ringa upp samma dag eller dagen efter för ett inledande samtal.

Här hittar du kontaktuppgifter till Columbus.

Inledande telefonsamtal

Vid det inledande telefonsamtalet ställer vi frågor om bland annat din ålder, adress, sysselsättning, hälsa och vad du vill ha hjälp med. Här hittar du exempel på frågor som du kommer få vid ett inledande samtal. Om du tycker det är svårt att ringa är du välkommen på ett studiebesök. Du får gärna ta med din handläggare, anhörig eller annan person du känner dig trygg med.

Vi ställer de frågorna för att vi ska kunna bedöma om Columbus är rätt verksamhet för just dig och dina behov.

Träff med fördjupade frågor

Om vi ömsesidigt kommer fram till att Columbus passar dig, går vi vidare och bokar in tider för två samtal med fördjupade frågor tillsammans med psykolog och kurator/arbetsspecialist.

Efter dessa samtal gör vi en bedömning om vi tror att Columbus kan hjälpa dig eller om du behöver annat typ av stöd. Vi bokar då in dig för fortsatt kontakt med oss på Columbus eller försöker hjälpa dig att komma vidare till en verksamhet som passar dina behov bättre.

Alternativ till telefonsamtal?

Tycker du det är jobbigt att ringa så kan studiebesök vara ett alternativ. Du är välkommen att besöka oss tillsammans med förälder eller myndighetskontakt. Du får information om verksamheten och du kan ställa frågor om du undrar något. Samma frågor som ställs på ett inledande telefonsamtal kan du få under studiebesöket.