Gör dig av med IT-utrustning
Den här sidan hjälper dig att göra rätt enligt Göteborgs Stads riktlinjer när verksamheten behöver göra sig av med IT-utrustning. Göteborgs Stad äger mycket elektronik vilket ger oss unika möjligheter att undvika att köpa nytt, och istället använda det som finns.
Fotograf: Göteborgs Stad/Lo Birgersson
Innan ni gör er av med IT-utrustning
Tyvärr kasseras ofta IT-produkter i onödan trots att det inte är några fel på dem. Här finns tips på vad du kan göra innan verksamheten köper ny IT-utrustning som mobiltelefoner, datorer och AV-produkter.
Rutiner för IT-utrustning
Flera av Göteborgs Stads förvaltningar och bolag har framarbetade rutiner för IT-utrustning. Kolla med din verksamhets IT-ansvariga vad som gäller på hos er.
Support av IT-utrustning
Om du upplever att det är något fel på den IT-utrustning du använder kontakta verksamhetens IT-ansvariga eller Intraservice support. De avgör om utrustningen behöver repareras, uppgraderas, ominstalleras eller nollställas, vilket ibland räcker för att den ska fungera bra igen. Det är också deras uppgift att avgöra om en produkt ska kasseras.
Du som är IT-ansvarig hittar mer information om vad som gäller för garanti, reparationer med mera i ramavtalet i Göteborgs Stads inköpssystem Proceedo.
Om ni ändå behöver göra er av med IT-utrustning
Datorer
Datorer som inte används mer i din organisation eller är gamla ska lämnas för återbruk.
- Om din verksamhet har tjänsten Klient som tjänst lämnar du utrustningen via tjänsten för återtag av IT-utrustning. Detta beställs av din verksamhets IT-ansvariga eller Intraservice support.
- Verksamheter som inte har tjänsten Klient som tjänst kan lämna tillbaka datorer för återbruk till leverantören enligt Göteborgs Stads ramavtal för datorer. Kontakta din verksamhets IT-ansvariga för hjälp.
Mobiltelefoner
Leverantörerna kan köpa tillbaka gamla mobiltelefoner eller mobiltelefoner som inte används mer. Kontakta verksamhetens IT-ansvariga, som i sin tur kontaktar leverantören.
Så gör du som IT-ansvarig:
- Samla ihop flera telefoner för att effektivisera hanteringen.
- Skicka en prisförfrågan till samtliga ramavtalsleverantörer och inkludera frågor om retur- och hanteringskostnader.
- Vid återbruk av mobiltelefoner är en säker informationshantering väldigt viktig. Säkerställ att all information är raderad innan försäljning. Rådgör med din verksamhets informationssäkerhetsansvariga eller dataskyddsombud så att det görs på rätt sätt.
AV-utrustning
Leverantören kan köpa tillbaka gammal AV-utrustning eller AV-utrustning som inte används mer. Kontakta verksamhetens IT-ansvariga, som i sin tur kontaktar leverantören.
Du kan också annonsera AV-utrustning som du inte behöver på Tage.
Återtag av IT-utrustning
Har du en större mängd IT-utrustning du behöver göra dig av med kan du använda dig av Intraservice tjänst Återtag av IT-utrustning, här hittar du den.
Behöver du skaffa IT-utrustning?
Tips och råd hittar du på sidan Skaffa IT-utrustning.
Inspiration
Porto ger gamla datorer nytt liv
I samarbete med ett lokalt startupföretag, avfallshanteringsföretag och ideella organisationer erbjuder Porto reparationer av bärbara datorer och ser till att oanvända eller trasiga datorer kan användas. Detta kan du läsa om på Ellen MacArthur foundations webbplats, artikeln är på engelska: Porto ger datorer nytt liv − Ellen MacArthur foundation
Ellen MacArthur Foundation är en global ideell förening som arbetar med företag, regeringar och akademin för att bygga en struktur för cirkulär ekonomi.
Få fler exempel på hur andra gjort på sidan Inspiration
Frågor och funderingar
Undrar du över något som du inte hittar på den här sidan? Titta på sidan Frågor och svar. Hittar du inte ditt svar där hör du av dig till aterbrukssamordnare@gsl.goteborg.se.