Att leda förändrings- och utvecklingsprocesser som mellanledare
Syftet med kursen är att utveckla mellanledares kompetenser att leda och organisera förändrings- och utvecklingsprocesser på individ-, grupp- och organisationsnivå för att öka utbildningens kvalitet i förskola och skola.
Målgruppen är mellanledare, som förstelärare, specialpedagog, arbetslagsledare eller annan nyckelroll i verksamheten, som har eller kommer att få ett uppdrag kopplat till verksamhetens professionella utveckling.
Kursen bidrar till att öka förståelsen för förutsättningar och genomförande av förändrings- och utvecklingsarbete mot uppsatta mål. Under kursen varvas teori och praktik och tar upp områden som skolkultur, förbättringskapacitet, systematiskt kvalitetsarbete, processledarkompetenser, gruppers utvecklingsfaser och samtalsverktyg för att kunna leda utvecklingsprocesser mot uppsatta mål. Innehåll och arbetssätt bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Kursens omfattning är sex halvdagar under ett läsår, tre eftermiddagar per termin.
Läs mer om utbildningen i Lärtorgets kalender.